bygga led varvräknare

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Har en Polaris IQ RR. Efterssom man måste välja om man vill ha varvräknare eller hastighetsmätare monterat. (båda får inte plats samtidigt) så funderar jag på att bygga en led varvräknare & borra in dioder ovanför hastighetsmätaren.

Hittade en byggsats på http://www.jetronic.se/Led_varvraknare.htm



Varv_led2.jpg

Får bygga om den lite & dra kablar till dom fastlimmade dioderna.

MEN kommer detta att funka? kommer varvräknare att lagga. dvs inte hinna med eller är det något annat som kan strula.

Möjligen finns det färdigbyggda?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det kan vara nått, det är några saker att tänka på.
Det är mycket störningr på en skoter, kan vara svårt att få hemmabyggd elektronik att funka bra.
Sen så är det fuktigt och blött, kräver bra inbyggnad annars så oxiderar det lätt.

Det brukar funka bra att sätta bilvarvräknare på en skoter, man kopplar den på lysströmen.
Ska du testa med en sån här så är det viktigt att du kollar upp hur många pulser du har på elsystemet.

Om du tänker köpa en sån här så bör du be om en med specialanpassat område, som den är nu med 500 rpm per steg så är den ju inte speciellt andvändbar.

Föresten hur ser hastighetsgivaren ut eller är det wire på den?
Om det är en givare på drivaxeln med en puls per varv så kan du ju ta ett kombinatiojnsinstrument från en nyare skoter, tex en Arctic då får du ju både varv och hastighet.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Båda får plats.. Fart mätarn i original hålet och varvmätarn bakom den, du får även nollat tripmätarn och varvmätarn tar inte i styrhöjjarn. Men det går med 3mm marginal ! Här är bilder till alla er som undrar, jag har till och med fått en par PM om detta :)
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
nja jag tror jag kör med diod varvräknare. men tack för tipset.

hastighetsmätaren är med wire men varvräknaren är elektrisk. Kanske man kan använda den signalen?

borde det inte gå med 500vars lampor? är det för lite?