bygga om avgas vector mtn

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
japp jag undar om de är nån som byggt om slutburken så avgaserna kommer ut i bandtunneln istället..
hade ju vart mycket bättre än med utblåsen rakt bakåt..
de blåser ju rakt in i kälken på det viset..

är det bara slita bort sista burken o bygga eget utblås?
tänkte om man försöker få samma flöde ev bättre..
sen bör man väl nästan få utblåset riktat framåt så man inte fyller det med snö..:hmmmm:
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
japp jag undar om de är nån som byggt om slutburken så avgaserna kommer ut i bandtunneln istället..
hade ju vart mycket bättre än med utblåsen rakt bakåt..
de blåser ju rakt in i kälken på det viset..

är det bara slita bort sista burken o bygga eget utblås?
tänkte om man försöker få samma flöde ev bättre..
sen bör man väl nästan få utblåset riktat framåt så man inte fyller det med snö..:hmmmm:
Nej, nej, nej......ta inte ut avgaser i bandtunneln!!! Då får du samma problem som på Venture Multipurpose och Venture Lite i vissa väderlekar (kallt och pudrig snö)......dvs en överdriven isbildning i tunneln. Faktiskt en konstruktionsmiss av Yamaha (problemet är i och för sig markant bara i vissa fören....men ändå.....:rolleyes:). Jag har planer på att dra ut avgasröret på min MP ut genom sidan på tunneln.....dvs "tvärtom" tankegång mot dig ;)

mvh / Matti
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
har nog inget med isbildningen p göra det isar grymt mycke på min nu redan avgassystemet är ju framme redan nu. o sen så e ju kylarna runt omkring också så inte tror jag att det påverkar nåt..

däremot så slipper man nog en del avgaser i pulkan..
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
har nog inget med isbildningen p göra det isar grymt mycke på min nu redan avgassystemet är ju framme redan nu. o sen så e ju kylarna runt omkring också så inte tror jag att det påverkar nåt..

däremot så slipper man nog en del avgaser i pulkan..
Jag hade en RS Rage -05:a tidigare och den isade INGENTING jämfört med Multipurposen jag har nu :eek:

Vad gäller avgasmängd i pulkan tror jag det är hugget som stucket. Med utblås rakt bakåt har du ju fart på avgaserna så de hamnar långt bakom hela ekipaget "av bara farten". Med utblås under tunnel (eller under baljan för den delen) fastnar en hel del avgaser kvar i turbulens under/bakom skotern och har större chans att då leta sig in i en pulka.

"Bara mina 2 ören" ;)

// Matti
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
kollade på bk system o det blir bara strul med böjliga rör o sånt till kälken.. så jag tror det är en bra lösning o få ut dom i tunneln har sett att de finns fördiga o köpa där borta på andra sidan.. men de borde vara enkelt o knåpa ihop själv..

jaja de blir sommarens bekymmer..
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
iom att dämparn och hela avgassystemet är framme i bandtunneln så lär det ju inte bli markant mycket mer isbildning för att man drar ner utblåset dit.
det svårare är väll att hålla ner ljudnivån?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
om det är så på excells rör så är det nog lugnt.jag skulle inte tro att det gör något.