Bygga om SRX

srx700Gustav

Medlem
3 okt 2007
8
0
1
Jämtland
tjatja.. som sagt jag ska få min SRX att gå i lössnö och behöver lite tips om hur jag ska lyckas. Detta har jag funderingar på att göra: Köpa begagnad SXR boogie med bakdämpare för att få fjädringsvägen, köpa "Drop brackets" för att få den högre, köpa slp powder pro skidor och lite annat småfix såsom styrhöjare och sådant.. Har redan en 38 mm matta och den lär väl duga?
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Om du vill att den ska gå bra i snön så bygg om och gör den länge, antigen försöka få tag i nån komplett MM boggie och förlänger till 365 eller nån viper mtn boggie. Kanske nån annan boggie från annat märke.

En srx med beggad sxr boggie och ner sänkt boggie och 38:as matta helt klart bättre än std srx. Men kort srx tycker jag minst 44:as matta,försöka få tag i quikrods för att kunna justeria in skidtrycket, ett måste på alla yamma med pro action chassiet !

Lycka till ;)
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Tror att rätta vägen att gå är nog ett helt byte av boggie. Säg till om jag ska ta några bilder på hur det är gjort på min =)
Sitter ju en AC-boggie i min.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Kan ju titta på min SRX den gick jäävligt bra i snö faktiskt. Finns i Projekttråden blev ganska rejält ombyggd och jag blev fruktansvärt nöjd med den faktiskt.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Tror att rätta vägen att gå är nog ett helt byte av boggie. Säg till om jag ska ta några bilder på hur det är gjort på min =)
Sitter ju en AC-boggie i min.
Var det inte en rmk boggie i din? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Jag håller med om att det är nog bäst att du byter boggie helt om du kör mycket lössnö. Har själv varit i valet och kvalet men det blev bara ett longtravel kitt för mig då jag kör mest led och det är inte så värst mycket snö här jag bor så jag slipper ändå dit jag ska.

Mountain max eller viper mountain boggie kan ju vara ett altenativ, den lär gå så ini helvete mycket bättre i snö men är du ute efter fjädring också så skulle jag satsa på en rmk boggi 02-05 då den har mycket bra fjädring.
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Att byta boggie är absolut det bästa, egentligen. Fjädring över huvudtaget runt om då dem är anpassade till något helt annat än lössnö.

Men det finns enklare vägar att vandra som ändå gör underverk för snögången. Själv så flyttade jag ner hela boggien, 70 mm bak och 35 mm fram. Mittenfästet flyttade jag 25 mm, tyckte fjädringen blev överlag bäst så. Framvagnen breddade jag med 60 mm och monterade dämpare från en Rx1:a, det var ett riktigt lyckat drag. Perfekt kalibrerade!

På allt detta så monterade jag en splittny 32 matta, skydd för avgasutblåset och vips så gick även snöankaret bra mycket bättre i lössnön.
 

srx700Gustav

Medlem
3 okt 2007
8
0
1
Jämtland
Tror att rätta vägen att gå är nog ett helt byte av boggie. Säg till om jag ska ta några bilder på hur det är gjort på min =)
Sitter ju en AC-boggie i min.
Ja länka gärna bilder och skriv vad ni gjort på era! hur man tar sig till väga om man måste modda om några delar och så.. Tack för hjälpen!