Bygga släp Ägget husvagn

Jonas78

Aktiv medlem
12 jan 2013
52
1
8
Göteborg
Är underredet bra på ägg modellen av husvagn, om man ska bygga släp? eller blir de extra krångligt?

nya ramen som tillverkas(som ska bultas fast i originalram,) hur ska den byggas för att vara hållbar men lätt? troligen kommer totalvikten hamna på runt 750kg

liknande som på bild, Lånad bil
http://www.klevagarden.se/foton/smv-salu.jpg
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
SMV har som regel elbroms, vilket har både för- och nackdelar. Fördelar är att bromsen fungerar mycket mer exakt än en vanlig påskjutsbroms och man kan komplettera med reglage i dragbilen för att bromsa enbart vagnen (bra om man har råkat lasta så att det hela har tendens att wobbla - t ex baktung vagn och liten lätt dragbil). Nackdelar är att vissa reservdelar kan vara dyra och/eller svåra att få tag på, det blir mer och mer sällsynt med reparatörer som begriper sig på elbromssystemet samt att dragbilen måste ha ständig spänningsmatning på en pinne i släpvagnskontakten.

Jag vet inget bestämt om SMV:s chassier men jag tycker att de ser lite klena ut. Många SMV-vagnar har udda däckdimensioner som börjar vara onödigt dyra idag, vet inte om de håller sig till någon normal standard för bultmönstret men misstänker att de inte gör det.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Jag tycker att det låter som om du kommer billigare och enklare undan med att köpa en obromsad släpvagn.
Så du inte står där med pengar nerplöjt i ett projekt där det visar sig att det inte går att få tag på reservdelar till t.ex. bromsarna.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tanken var att köra obromsad kärra.
Finns dok inga nya till riligt pris som lastar 2st långa maskiner
Finns en anleding till att det inte finns så många sådana...
Det är svårt att få till en vagn som ska ta kunna lasta två långa och hålla sig under 750kg totalvikt.

Moravagnen som har en obromsad lång vagn som tar två maskiner bakom varandra har 280kg tjänstevikt.
Man får då lasta 470kg, dvs 237.5 kg/skoter.
Inte många maskiner som väger så lite körklara...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Sedan återkommer jag med argumentet att ett släp som avses att köras på vinterväg med en last på dubbla tomvikten SKALL vara bromsat om man tänker det minsta på trafiksäkerheten.
Alla mina släp har alltid gått genom besiktningen utan problem och så länge man kör med släpen och servar ibland är det inget krångel med bromsar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sedan återkommer jag med argumentet att ett släp som avses att köras på vinterväg med en last på dubbla tomvikten SKALL vara bromsat om man tänker det minsta på trafiksäkerheten.
Håller med!
Skulle inte vilja ha 750kg obromsade kilon som skjuter på vid inbromsningar när det är halt.
 

Jonas78

Aktiv medlem
12 jan 2013
52
1
8
Göteborg
Ang bromsat eller obromsat, Den lilla vikten har ingen större betydelse, så länge man kör en vettig dragbil, Men visst på småbilarna är de problem.
Tex min volvo v70 känns de inte så mycket,

Är problem med bromsarna varje år, speciellt vid besiktning, hur man än servar och håller efter. Dessutom stort problem, att bygga om med elbromsar
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nja, jag skulle nog vilja säga att vid vanlig körning i bra väglag kan det kvitta om man har bromsar på släpet eller inte. Men i halka och nödsituationer är det bra att ha en bromsad vagn även om den är lätt i förhållande till dragbilen. Och just vid sådana tillfällen kan man nog vinna en del på att elbromsen reagerar snabbare än en vanlig påskjutsbroms.
En del bilar får högre tillåten släpvagnsvikt om vagnen har elbroms som styrs direkt från bilens bromssystem (tryckgivare kopplad till ett bromsrör på bilen, som styr vagnens elbroms), än om vagnen har påskjutsbroms.

Jag har en bekant som har en släpvagn (vanlig flakvagn) byggd på ett Cabby husvagnschassi med elbroms. Han hade inga som helst problem med elbromsen vid regbesiktning av den vagnen. Under de ca 10 år han har kört efter ombyggnaden så har kraftgivaren i dragstången gått sönder en gång (ferritkärna som sprack), och han har väl fått dra om en del kablage som han slarvade med från början, annars tycks den elbromsen ha skött sig bra.

Tänk på att när du regbesiktigar ditt släpvagnsbygge så kommer det med största sannolikhet att få samma totalvikt som axeln och bromsarna är dimensionerade för, dvs den totalvikt som husvagnen hade från början. Tjänstevikten kan man hålla ner genom att bygga lätt, och då får man ju också högre maxlast på vagnen innan man når upp till totalvikten.