Bygga styrhöjare

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Hade tänkt bygga mig en styrhöjare då ja inte riktigt tycker de man köper är värda pengarna på en såpass gammal skoter som ja har. Har sökt här på forumet men har inte hittat det ja söker efter. Vet redan nu att ja kommer vara tvungen att förlänga bromsvajern men ska nog inte vara något problem.

Vet vilka mått ja ska ha, tanken är väll att bygga en 10cm hög höjare för att få bättre körställning.
Men vilket material är bäst att använda för att det ska hålla?
Men det ja mest undrar över är hur jag ska få det att hålla bra.Eftersom det behövs långa skruvar behövs några speciall skruvar för att det ska hålla?
Tänker om när det är så långa skruvar att de är för tunna och brister. Sen undrar ja över vad som är bäst, att göra gängor i styrhöjaren eller bara att spänna fast med mutter(som min plan först var att göra).
Maskiner tror ja jag har tillgång till så det bör inte vara något problem.

Tacksam för svar!
 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
gör i aluminium, styr höjjare som man köper är väl gjorda i aluminium så ja de bör hålla
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Ja ja kan svetsa nu, hade första lektionen idag så man är lite newb än men övning ger färdighet ;), kan annars be någon mer kunnig att fixa.
Min idee var att bara ta en klump plattjärn och göra hål i den. Men vet inte hur ja ska göra med skruvarna :s
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Borra uppifrån och gänga? Kom ihåg att plattjärn rostar ordentligt om man inte ytbehandlar det. Försök få tag i en alu bit att utgå ifrån istället
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
du har säkert samma fästen som jag har.
jag gjorde så hära iaf:
du tar två platt järn som kanske är 100x200 mm gör 4a hål där bultarna ska sitta i varje platta..

mät på ett ungefär hur långt profilrör som behövs men plusa på några cm extra så det inte blir för kort. och får inte vara för bred så bultarna inte får plats,

kapa fyrkants profil röret diagonalt där du tycker den ska börja gå mera uppåt i en viss vinkel dock som man får försöka klura ut.. om vinkeln nu skulle bli fel är det väl bara och försöka slipa till vinkeln på nån av dom 2 bitarna. sen punktar du ihop det provisoriskt och ser om du blev nöjd.

kanske dåligt vis och göra en styrhöjade på, men min funkar då alldeles förträffligt, lite sne bara men var inte så seriös när jag gjorde den heller.

Går att göra på det lätta sättet också men blir nog inte så bra direkt. 2 platjärn sen svetsa på 4 kants profil röret på plattorna. då blir det en enda rak sträcka bakåt som inte är så gynnande. oeffektiv höjjning.
 

ActWrong

Välkänd medlem
11 okt 2006
413
0
16
Umeå
och kom ihåg att stål väger ganska mkt. så om jag var du skulle ja antingen göra en i alu elr en i stål men om du skulle göra en i stål skulle man nog förstärka styrstången
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
jorpe, profilrör är fyrkantiga så LIIIIIIIITE onödigt att säga fyrkants profilrör varje gång ;)

Gör i ALU!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jorpe, profilrör är fyrkantiga så LIIIIIIIITE onödigt att säga fyrkants profilrör varje gång ;)

Gör i ALU!
Vad bra, då vet jag/vi.
Jag skriver ned här att "profilrör", utan undantag, är fyrkantiga.

Bäst att du ringer Stena och säger att de har fel. (http://www.stenametall.com/NR/rdonlyres/46959C1A-BA92-4577-82AC-7B6C8DDF19FF/0/Lagerprislistanr40Arb_RF_September.pdf)
Vad
ni definierar som "fyrkants profilrör" heter i verkligheten "rör, kvadratiska/rektangulära" och "profiler" finns alla dess former, vanligast som T, L, U och H.
Jag hoppas verkligen att du inte jobbar inom industri-/verkstadsbranschen om du inte ens besitter de enklaste kunskaper.
 
Last edited:

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Tack för svaren! Blir då att göra i ALU. Har löst problemt med skruvarna, pratade med en bekant idag och fick lite tips.
Hur är det med styrstången? håller den på en så gammal skoter som de ändå är, behöver man förstärka eller något?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
styr stången är ganska veka på dom dära maskinerna. men jag har då inte förstärkt nått. och man skulle förstära mer än bara styrstånge om man nu skulle haft ork, för när man rycker i sidled o ska burka är det ganska många stag som flexar en hel del!