Byta boggie

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Jag har en AC M800 153" boggie med 57mm matta en -12a som jag har tänkt
stoppa i min -07as warrior
någon som gjort en liknande manöver i vårat avlånga land ?
vad jag förstått måste jag byta no-slip drivhjulen från 9-7 kugg samt delning 2,54 till 3,0,WP_000266 (500x375) - Kopia.jpg alla tips mottages.
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
tagit lös monoshock och vägt båda
10 kg lättare är ac boggien trots att den är längre kan nog vara bra att köpa skenförstärkare ..
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
WP_000307.jpg
Idag fick man lite tid i garaget
demonterat gamla mattan ,turbo,mm
provmonterat mattan och boggien för att få en uppfattning.
då får man nog ta och beställa avid drivhjul till veckan.
fan man börjar bli sugen på snö ,
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Förstår suget efter snö, ingen annan i min familj förstår mig...Mera snö till folket! Din maskin kommer bli mäktig! Vad är det för matta?
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
införskaffat stålnit "Yamahanit" fast i stavex utförande Bs01-0618 ,köpt på laitis
samt ett paket med koppar donuts från sledtoz.com trillade in i brevlådan..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Finns en viss risk att fjädringen kommer bottna väldigt ofta då RXen är betydligt mer baktung än den AC-modell som boggien kommer ifrån.

Monterade själv en AC-boggie i gammelRXen som jag har.
Är helnöjd då ProAction som den modellen hade inte är riktigt superbra. :)
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Finns en viss risk att fjädringen kommer bottna väldigt ofta då RXen är betydligt mer baktung än den AC-modell som boggien kommer ifrån.

Monterade själv en AC-boggie i gammelRXen som jag har.
Är helnöjd då ProAction som den modellen hade inte är riktigt superbra. :)
Jag får väl banta !:bigsmile:

skämt å sido jag har inte tänkt att ha den som ledsmiskare för då är monoshocken bra,
jag tror att den blir utmärkt i snöiga förhållanden...
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Jädrans vad mycket på jobbet det är
så jag har inte hunnit så mycket med skotern,
beställt drivhjul från avid prod har jag gjort i alla fall,
tunnelförlängningen är snart klar samt en framvagn från en mtx monterad.....
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Kul projekt!

.. apropå de vita guldet, vi kommer knappast ha en lika fin vinter i i i Luleå som ifjol, så super bråttom behöver du nog inte ha, men ta mer bilder av projektet!
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Kul projekt!

.. apropå de vita guldet, vi kommer knappast ha en lika fin vinter i i i Luleå som ifjol, så super bråttom behöver du nog inte ha, men ta mer bilder av projektet!
Förra vintern var ju kass? körbart i mitten på december, dåliga isar och kort säsong. Iaf i Piteå, och så stor skillnad är det inte mot luleå? :bigsmile:
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Förra vintern var ju kass? körbart i mitten på december, dåliga isar och kort säsong. Iaf i Piteå, och så stor skillnad är det inte mot luleå? :bigsmile:
Exakt, spöregn och gröna gräsmattor den 10 dec i Sävast inte en flinga... Året före var det precis tvärtom tidiga isar och svinkallt från oktober. Ifjol fick vi även årtusendets skare, det hade vi inte haft på flera år... (många motorer som gick varma)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag har bott i Luleå sen 04 med undantag från två år i Umeå, men fjolårets vinter var den bästa jag var med om här uppe, måhända de var otrevliga isar, men de var ju pga intensiva snöfall istället för kalla kalla nätter. Mer eller mindre..

Men men, var förra vintern kass så kommer jag förhoppningsvis älska liknande säsong!
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Har man haft rolig körning så har vintern varit bra.:) vintrarna har en tendens att betygsättas av skotern:)