Byta bränslefilter - 700 Dragon

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Hej.
Har ett bränslefilter som ligger hemma, tänkte jag skulle slänga i det i skotern nu när man har tid och den är halvt isärplockad.
Har något vagt minne av att detta skulle vara rätt svårt på min -07a IQ 700 Dragon?

Någon som gjort det och kan ge lite tips?
Vart sitter den i skotern?
http://parts.polarisind.com/images/SNOW/FUEL/07DRGN.gif
Är nummer två, men antar att dens itter lite gömd någonstanns?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ger mig ut på djupt vatten nu, eller tunn is, eller ja, du fattar;)

I alla fall. Av sprängskissen å dömma kan det inte vara gömd bakom särskilt mkt? Luftburken känns som det som kan vara ivägen kanske?
Tycker mig sett den när jag skruvat min RMK men kommer inte ihåg exakt tyvärr. Det är nog bara sticka ner huvet å kolla:)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Sitter mellan luftburk och variator kan man säga. Sen måste man ha ett special verktyg som trycker undan metallflirparna i kopplingen så att man får isär dom . Jag lånade en liten plastring på polaris som dom använde.
Filtret är fastskruvat med en klamma på luftburken.
Annars kolla på artnr 19-1394 Biltema. Nåt av dom kan passa men inte säker.
Dyrt 69.90
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
vad du än gör så börja inte med nått biltema skit filter :p
Köp polaris original och hör om du får låna plastverktyget för att kunna byta det.
Eller så tar du ett plaströr med rätt diameter och kapar det i mitten. =)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Du kan få isär filtret från slangen om du tar en rör med tunt gods och splittar det på mitten och trycker in halvorna så att hullingarna lossnar. Så fick jag tips av min handlare att göra då de inte hade något verktyg att låna ut. Det funkade men jag gissar att det är lättare om man har den riktiga plastgrejen.
Luftburken måste bort iaf för att du ska kunna jobba ordentligt. Kolla på sprängskisser vart låshullingen som håller fast luftburken sitter så du inte behöver slita upp luftburken. Den går lätt att få upp bara man får ner handen vid trottelhusen och lättar på den hullingen.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Perfekt, tack för alla tips!
Ska testa det där med plaströren :)

Luftburken är redan borta och variatoraxeln halvt demonterad, så borde komma åt enkelt..
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nu var det inte nåt filter som jag skrev artnr till, utan ett verktyg att ta bort filter med.
Ingen annan har nämnt nåt om biltemafilter.
 

Sjobba91

Medlem
13 nov 2013
28
0
1
Uppsala
Någon som hittat en lösning på ett verktyg man kan använda för att få bort det gamla filtret? Har provat med att klyva ett rör och pilla. Men det vart bara ett blödande finger istället..
 

Sjobba91

Medlem
13 nov 2013
28
0
1
Uppsala
Tackar! Ska testa bums när jag kommer hem från jobbet. Tyckte jag sökt genom hela internet efter något bra tips. Så fanns det här hela tiden. :)
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Om det går trögt kan du skjuta anslutningarna mot varandra samtidigt som du trycker röret från pennan in mot hullingarna,

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Sjobba91

Medlem
13 nov 2013
28
0
1
Uppsala
det gick trögt.. körde dock bara på i ca 10min då magen kurrade. Men ikväll då jävlar! Mera våld bara :)
Tack för tipsen!
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Polygrip och våld? Drog du bort utan att böja tillbaka hullingarna?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Sjobba91

Medlem
13 nov 2013
28
0
1
Uppsala
Nja, de var nog 2 som var tillbaka och de andra gav ju aldrig med sig. Det var fullt med skit. Men de gick att återanvända utan problem så det löste sig :) Sitter som sten nu men går nog lättare nästa gång nu! Tror fan det var org som satt där så det satt stadigt