Byta dämpare Hjälp!!!

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Nu har jag inhandlat dämpare för boggi och skidor till min Indy 650 RXL -91

Att byta dämparna på skidorna, torde inte bli så svårt, men hur svårt är det att byta dämpare i boggin? Något som jag borde tänka på?

Tacksam för snabba svar till en novis (som kan skruva, men har aldrig skuvad i en skoter förut

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Prenumererar du på skoterleden.net?

Finns ju ett avsnitt om hur du tar bort mattan, då tar du loss boggien och då är det snorenkelt att byta dämparna :)
Vägen dit är lite krånglig dock..

Säkert bra om du gör det men isf tillsammans med någon som gjort det förut.

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Så man måste med andra ord ned med boggin?
Kommer man inte åt att byta dämpare medan boggin på påmonterad?

Nej, jag abonerar inte på skoterleden.net. Tycker det suger att jag måste teckna ett abonemang för att få läsa en artikel.

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Jag fick tipset att ta ur boggien för att ta loss främre dämparen, det måste gå att ta loss den men det är nog trångt och bökigt .. kolla under.

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
Du kan ta ut dämparna utan att ta ur boggien.

Den bakre busenkelt

Den främre lite svårare men bara du ge dig fan så klarar du det...mycket svårt att förklara.

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Har nu haft nere boggin på min RXL och bytt dämpare. Att plocka ned boggin, samt byta dämpare var enklet, men att få på plats boggin var inte direkt roligt.

Lite bättre dämpning blev det, fast jag inser att jag bör flytta boggifästerna nedåt, samt skaffa hårdare fjädrar och bättre dämpare.

Jag tycker skotern säckar ihop både i boggin och i framvagnen.

Hur har ni gjort för att göra skotern mindre svampig?

egut

Medlem
25 dec 2004
42
0
1
36
boden
vet att du har fixat ditt problem, men om någon läser inlägget och har liknande problem så kan jagrekomendera spänband vi montering av stötdämpare, boggie.

har alltid andvänt det när jag har tagit lös det på mina skoterar och det underlättar!

8 jan 2006
0
0
0
Vännäs
Hur menar du då egut?
Har tagit ner boggin på min 3300GLS å måste ta lös fjädern från gamla dämparen för att säta den på den nya, men ja vet inte hur ja ska få lös fjädern. Nån som har förslag?