Byta drivhjul

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Hallå! :hello: Hur ska jag göra för att få lös drivhjulen ifrån axeln? Dom sitter pressade på axeln och sen sitter det nå plåt/stålringar typ som håller fast dom. Så hur gör jag för att lyckas pressa av dom? Mvh// Hampus
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hallå! :hello: Hur ska jag göra för att få lös drivhjulen ifrån axeln? Dom sitter pressade på axeln och sen sitter det nå plåt/stålringar typ som håller fast dom. Så hur gör jag för att lyckas pressa av dom? Mvh// Hampus
Jag brukar leja en kompis när jag byter drivhjul, han har en ganska fin verkstad, med riktig verkstadspress. för de sitter ordentligt.
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
börja med att märka upp var dom skall sitta på axeln sen är det bara pressa, hålen i drivhjulen brukar vara rejält mycket mindre än axeln trodde aldrig mina skulle gå dit men polaren insisterade så vi bankade dom på plats med plast klubba sen pressa dom på plats, vart mycket matrial som vällde ut igen hålet ringarna sitter där för att hålla ihop plasten.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag spräckte mina med vinkelslipen men var tvungen att låna en hydralpress för att få på dom nya så det är lättare att låna en press på en gång.

Alternativet är domkraft och träreglar/järnrör i lämpliga längder och pressa mot dörrposten i garaget eller liknande :hello:
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Om det går så prova att hetta upp dem(tills dem blir röda ungefär), men de får inte hinna bli kall för då får du ännu större problem att få bort dem!
Vet ej om detta fungerar i din situation dock.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Om det går så prova att hetta upp dem(tills dem blir röda ungefär), men de får inte hinna bli kall för då får du ännu större problem att få bort dem!
Vet ej om detta fungerar i din situation dock.
Hetta upp drivhjulen så dom blir röda?!? :eek:
Haha då ligger dom i en blöt sörja på golvet, plast brukar inte vilja hålla sig särskilt fast i "rött tillstånd", hahaha. :eyebrows: