Byta från grov till 6 kant drivaxel pro x2 800 2004

snowblast

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
46
Docksta sverige
Har stött på problem vid mattbyte på min pro x2 800 2004, ser att det finns många mattor till bra pris avsedda för nonslip drift men de passar inte min maskin då jag har internaldrift.

Har kollat efter nonslipdriv hjul till den men då prox 2 har den grova axeln så är nonslipdriv hjul ovanliga & dyra, min fråga är: går det att byta drivaxel på en pro x 2 till tex en vanlig 6 kantaxel från en edge??? jag vet nämligen av en sån axel med nonslip drivhjul för 700:- & då skulle matt bytet inte bli så dyrt då priserna & utbudet är bättre på dessa.

Det är ju frågan om det är samma längd på axeln & att diameter ytterst på axeln är samma så att lagren passar.

Vore mycket tacksam för lite info kring detta, tror säkert det finns fler pro x 2 ägare där ute som funderar kring detta.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det är väll ett annat kedjehus på X2 för att få plats med axeln?

En edge-axel passar inte rakt på.
Det kan tänkas att det passar med en edgeaxeln om du byter kedjehuset.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
ProXR800an har en vanlig 6-kantaxel som passar direkt in, tror nog det passar från vilken Edge som helst också. Får man inte in och ut axeln så lossa kedjehuset från chassiet, det är 3 skruvar och tar 4 minuter att få loss. (en del ProXR 800or hade 4 drivhjul std och då var man tvungen lossa kedjehuset även om det inte var "fönsterhjul").
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
jag ser ingen mening att du ska byta drivaxel vid mattbytet där, om du ska köpa den dära drivaxeln ifrån edgen så måste du byta massa mera också.. och det skiljer bara 1000kr mellan en matta som bara är för non-slip och en som man kan ha bådoch..

På stenmarks går tex en 44mm matta för non-slip på 5000:- och en för bådoch för 6000. och ska du byta drivaxel och hålla på och modda för att få det och funka så har du nog inte spara in nå pengar.

Så mitt tipps är att köpa en 44 ifrån stenmarks och kapa kammarna själv så får du genast en mycket roligare maskin, vart en fruktansvärd skillnad på min pro x2 ifrån 32mm till 44mm..
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
ProXR800an har en vanlig 6-kantaxel som passar direkt in, tror nog det passar från vilken Edge som helst också. Får man inte in och ut axeln så lossa kedjehuset från chassiet, det är 3 skruvar och tar 4 minuter att få loss. (en del ProXR 800or hade 4 drivhjul std och då var man tvungen lossa kedjehuset även om det inte var "fönsterhjul").
Det passar inte rakt in ifrån EDGE.
 

snowblast

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
46
Docksta sverige
Har en kompis som har en edge axel lös, ska dit ikväll & mäta o jämföra den med min axel så får man se om den passar.

Jag har en nästan ny 44mm matta på gång till ett bra pris som det är endast non slip drivning på så det är därför jag vill ha dit nonslip på min maskin, sen säger ju en del att mattan ska gå lättare runt genom att man kan ha den mindre sträckt men jag vet inte om det gör nån märkbar skillnad.

Verkar ju konstigt om axeln är olika på edge & pro x2 genom att pro xr verkar ha samma axel som en edge, eller så har den ett annat kedjehus än pro x2 an:hmmmm2:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Har en kompis som har en edge axel lös, ska dit ikväll & mäta o jämföra den med min axel så får man se om den passar.

Jag har en nästan ny 44mm matta på gång till ett bra pris som det är endast non slip drivning på så det är därför jag vill ha dit nonslip på min maskin, sen säger ju en del att mattan ska gå lättare runt genom att man kan ha den mindre sträckt men jag vet inte om det gör nån märkbar skillnad.

Verkar ju konstigt om axeln är olika på edge & pro x2 genom att pro xr verkar ha samma axel som en edge, eller så har den ett annat kedjehus än pro x2 an:hmmmm2:

Ja. Åter igen, som jag har skrivit så PASSAR INTE en Edge axel rakt ner i en X2.