Byta kedjeolja, SX 700

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Hej.
Tänkte byta olja till kedjan men hittar inte på någon urtappningsskruv. Kan någon säga mig vart den sitter och hur mycket olja det ska vara i den så skulle jag bli väldans glad :)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
2.5-3dl brukar bli bra. Kolla om avtappningspluggen antingen under kedjehuset eller möjligtvis på insidan av bandtunneln, hittar du ändå ingen så är det bara att ta bort kedjehuslocket helt och bara låta det rinna ut. Då kan du kontrollera drev och kedja på en gång, sen är det bara att torka bort kladdet som kan finnas kvar i baljan.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Ok. Jag hittade på pluggen i bandtunneln. Oljan såg väldigt fin ut, men skulle ha vart kul att plocka bort kåpan för att som du säger se hur drev o kedja ser ut, men det får bli till ett annat år. Byter man kedja eller kör man till den går av? Säkerligen inte då huset borde kunna ta stryk av det. Men fråga kan man alltid göra.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Hej

kör inte tills kedjan går av...
kedjorna är dock bra dimension, så dom håller länge, men var noga med oljan....
Ett haveri är inte kul, slår sönder en hel del...

//johan
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Som jag trodde då. Var tvungen att beställa nå packningsbricka till avtappningspluggen. Och den kommer på fredag. Så snö innan dess vill jag inte ha. Men kallt så det blir is på sjön, ja tack!