Byta olja på Mach1 -89

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Hej, Jag kan inte mycket om snöskotrar och jag har en gammal Mach1:a som jag köpte förra året för att åka lite på isen med. Jag undar... hur byter jag olja på den, samt vad för olja ska jag ha?
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Vilken olja menar du? Motoroljan på en tvåtaktare (vilket jag bestämt tror/vet att du har) byter man inte utan man bara fyller på den eftersom den förbränns tillsammans med bensinen. Om du tittar under huven så finns det nog någon oljebehållare som du helt enkelt fyller upp till en MAX- markeringen eller så den blir nästan full.
När en lampa lyser på instrumenteringen så är det motoroljan som behöver fyllas på.

Om det är växellådsolja du menar så finns det en oljeplugg under växellådan där du tappar ut oljan. Se till att du har en behållare under så du inte tappar ut oljan på bukskyddet eller marken. När det är slut på olja så skruvar du fast oljepluggen och fyller på olja högst uppe på växellådan.

Mvh//
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
å de e 2-taktsolja du ska ha i oljebehållaren,och det går med nästan vilken olja som helst i kedjehuset,men man ska inte fylla i förmkt,minns inte hur det såg ut på dom där om det finns nån nivåplugg
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det finns ingen avtappningsplugg på växellåda/kedjehus på den årsmodellen.

Vill man byta oljan där så rekommenderar jag att man suger ur oljan. Alternativ 2 är att ta loss kåpan, men risken är att det är svårt att få tag i ny packning/o-ring.

Kombinerad påfyllningsplugg/oljesticka finns med markering för min-max nivå.

2,5 dl ska det vara i kedjehuset.


Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Att det ska finnas tvåtaktsolja, det förstår jag. Det var det där med växellådsoljan som jag funderade på.
Blir till att köpa en oljesug då. Var hittar jag den där påfyllningspluggen, och hur ofta bör man byta den?
Där jag bor är vintern ganska kort, och inte många ställen att åka på, så den går ganska sparsamt. Mest på isen. Tack för svaren! :)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Pluggen/stickan på ovansidan av växelhuset, närmare styret än fronten, iskruvad riktning snett framåt. En 6-kantig mutter, storlek minns jag inte, men säg 14-19 mm kanske. Lossa den och skruva ur, så håller du oljestickan i handen.

Oljebyte en gång om året kan man gott kosta på sig då en "växelolja" GL3 eller GL4, på enlitersflaska, kostar kanske 80kr. Den räcker till 4 byten. För, som jag skrev tidigare, det ska vara 2,5 dl i kedjehuset.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

Digge

Välkänd medlem
25 feb 2013
118
0
6
Enhörna
Tackar! Är det något annat som man ska titta på om man vill "serva" den lite? Nån gång i framtiden (om jag har den kvar) så ska försöka fixa bromsen som inte fungerar ;-)
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Är det samma tillvägagångssätt och oljemängd på en rotax 670?
Ska byta olja i kedjehuset men har aldrig gjort det förut.
Har kollat lite men hittar ingen avtappningsplugg.