Byta slides på 49 Ranger, tips på hur man gör det enklast

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Jag upptäckte i dag då jag kommit hem att jag är i princip utan slidens på min 2014, 49 Ranger som gått ca 120 mil men det har ju varit två helvetiska vårar i fjol och i år med bara stenhårt före.


Mitt problem är att jag skulle behöva få bytt slides till på onsdag kväll då vi ska till fjälls och skulle då behöva rent konkreta tips för att sparat tid då jag inte bytt slides tidigare på denna skoter då detta måste göra på en kväll.


Hur gör man snabbast och enklast och vilka slides skall man ha om man nu får tag på slides över dagen.
 

n0rth3rnlight

Medlem
22 mar 2015
8
0
1
En gammal metod var att lossa sliden längst fram mot buken där den brukar sitta fast med en skruv samt dra ut den genom mattan. Ibland tog man en morakniv och gjorde hålet i mattan större.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
man lyfter upp skotern bak,lossar bogen och lyfter ut den i sidled,man använder ingen morakniv och gör några hål större,sen är det bara att skruvalös dom i framkant och ryckabort,och tillbaka med nya,kapa dom lika långa som dom gamla innan du monterar dom,när du monterat dom så lyfter du in boggien ifrån sidan,lyfter upp boggien i framkant och lägger nånting som är ca 10cm under den men bara fram,sänk ner skotern lite och justera boggien bakåt tills du får i skruvarna,tabort underlägget och sänk ner den helt och se om du får i dom andra skruvarna bak,gör du inte det så får du fästa ett litet spännband mellan armarna så att du kan dra fram den bakre saxen 1-3cm då brukar det fungera,sen är du klaaaaaar,lätt som en plätt,gjort på 30-45 min,
hittar du grafitslides som passar så köp dom om du ska ha kvar skotern så slipper du byta om 2 år igen,lite dyrare men mkt bättre
vart bor du? bor du nära så kan du komma så hjälper jag dig
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Jag bor i Norrbotten så det är nog en bit men tack för erbjudandet om hjälp. Blir nog att testa göra detta i morgon om jag bara får tag på slides hos den lokala skoterreparatören annars så hoppas jag att det finns i Kalix ska dit på tisdag.

Tänker att det kan vara bättre att spänna ihop boggien innan man plockar ur den ur skotern så att den på så sätt bör gå dit utan problem.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Innan du tar ur boggin , kolla ifall slidesen går igenom hålen i mattan.
Gör dom det byter man väldigt enkelt genom att dra ut slidesen igenom hålen i mattan.
Släpp mattspänningen först isåfall så underlättar det.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Nu är det fixat och nya slides är på plats, gick på ca en timme och inga större problem men var hos en kompis som har en balk i garagetaket så det var lätt att hissa skotern. Gick ganska bra att ta ur och i boggin då man var två. Kan konstatera att slidesen var helt slut och det var verkligen på tiden att byta, fjolårets och årets stenhårda före har verkligen tagit knäcken på slidesen trots att skotern bara gått 120 mil.