Byta Startsnöre på Polaris 800rmk

PolarisFan

Medlem
18 mar 2013
26
0
1
yes, även jag har lyckats! (trådämne)
Jag lyckades idag slita av startsnöret på min Rmk 800 -11.

Nu till frågan... Jag har skruvat bort stålförstärkarn som är iprincip mitt ivägen för Magnapullen samt 6utan8 skruvar totalt,dem 2sista skruvarna sitter under magnapullen och är omöjliga att dra av(I och med man inte får grepp), hur ska jag göra ? ska jag måste ta loss underdelen eller det andra förstärkta stålet som sitter ihop med Bromsoket?
Tacksam för snabba svar:!

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Du måste lossa alla skruvar för att få loss magnapullen, jag tog en insektsnyckel och filade mer den liten, sen fäste jag den på en bitsskurvmejsel typ... Det tog sin tid men..

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Fick aldrig loss chassiedelen som sitter innanför slutburken som var i vägen så fick lirka en hel del, om du lägger dig och kollar där burken ska sticka ut under bulken så ser man skruvarna :)

PolarisFan

Medlem
18 mar 2013
26
0
1
Oh fyfan.... Ja har tagit bort de som var bakom slutburken o kommer knappt åt ändå! Men bara att fortsätta! Måste bli klart till löningsveckan :d

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jag gjorde mig ett litet "specialverktyg" eller special och special jag tog och kapade en insexnyckel i rätt längd.

Pulade fast det på skruven sen använde jag en liten skiftnyckel för att vrida insexnyckeln.

Startsnöret har gått av för mig 2ggr redan så jag har fått öva lite.

PolarisFan

Medlem
18 mar 2013
26
0
1
Jo, men jag förstår fortfarande inte, mina skruvar känns ju som berg! får inge grepp överhuvud taget, har dem 2 skruvarna längst ner kvar nu, och det är så förbannat trångt i och med en stor plåt är mitt ivägen....

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Jo, men jag förstår fortfarande inte, mina skruvar känns ju som berg! får inge grepp överhuvud taget, har dem 2 skruvarna längst ner kvar nu, och det är så förbannat trångt i och med en stor plåt är mitt ivägen....
Har du skruvat bort den lite guldaktiga plåten som är bultad med 13mm bult genom bulkheaden? Just denna kan sitta fast lite då det sitter lite lim på 2 av bultarna från när chassit limmades.
När den är borta så går det ganska bra att få bort dem 2 nedre insexskruvarna på magnapullen med L-nyckel och dra med en liten skiftnyckel.

PolarisFan

Medlem
18 mar 2013
26
0
1
nu har jag fått bort magnapull-kåpan, något man behöver tänka på när jag går vidare och byter snöre ?

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
Jag gjorde såhär: tog bort silikonet där snöret går in och tog bort delen som gått av, sen knöt jag bara en knut där istället. Tänk på att snurra upp fjädern som får repet att dra tillbaka ordentligt! Lite svårt att förklara så det blir förståeligt men tänk på att prova dra så att du känner att snöret dra ut nog långt och dra tillbaka ordentligt innan du skruvar fast hela huset

PolarisFan

Medlem
18 mar 2013
26
0
1
okey! tack så mycket för all hjälp! :)
Någon som har någon rekommendation på ett bra snöre som håller? Polaris egna i butik?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Polaris eget snöre håller nog bara fint

Men kolla så att del 11 och 18 på denna bild sitter där, på min var båda borta.

Därför jag fick byta snöre 2ggr

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Polaris eget snöre håller nog bara fint

Men kolla så att del 11 och 18 på denna bild sitter där, på min var båda borta.

Därför jag fick byta snöre 2ggr

verkar vanligt att 11an lossnar, gjorde det på min och det verkar inte vara någon loctite på den detaljen.
Så på med lite loctite på den om den har lossnat.

PolarisFan

Medlem
18 mar 2013
26
0
1
Ska man spänna fjädern innan man knuter dit repet om jag har förstått det rätt? isåfall hur vet man hur spänd den ska vara ?

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
jag knöt dit repet före och spände sen..

Silly Bear, du hade inte kunnat säga det där nån dag tidigare? ;) mitt gick av nu igen pga av att nr 11 på bilden var borta...

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Köp riktigt snöre! INTE snopro.... iofs håller det än men jeflar vad klent det är jämfört med original...
Det var samma sak på min "11" hade lossnat och repet skavdes av.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
jag knöt dit repet före och spände sen..

Silly Bear, du hade inte kunnat säga det där nån dag tidigare? ;) mitt gick av nu igen pga av att nr 11 på bilden var borta...

Been there done that ;)

Förbered dig på en chock på vad den där lilla j*vla plastbiten kostar.

260kr om jag inte minns fel och då tror jag att jag fick lite rabatt för tom försäljaren var chockad över vad den kostade.

PolarisFan

Medlem
18 mar 2013
26
0
1
tro på fan! skiten kostade 269 utan rabbatt. ska skruva dit den ikväll.
Men vadå spänna medans snöret satt på? hur får du ut snöret genom hålet sen då ?
eller är det bara att lirka ?
Gärna tips, ska vara klart tills imorn o behöver en sista hjälp med detta :p
Sen är det fullt med olja o fett i Magnapullen, ska de vara så :O ? ;)

Last edited: