byta styr stång! plocka lös motor?

fanatic_power

Välkänd medlem
3 nov 2006
140
0
6
luleå
hejsan, ska byta styrstången på min enduro -01 eftersom den är sne.

måste jag plocka ur motorn för att kunna byta den?

eller tror ni de håller om jag bara kapar av den och sen svetsar dit den rakt?

tacksam för svar Mvh simon
 
R

Robin

Kan tänka mig att det skulle nog kunna räcka med att demontera bort förgasarna och insug.
 

fanatic_power

Välkänd medlem
3 nov 2006
140
0
6
luleå
har plockat bort förgasare och alla andra detaljer nu, så de är väl inget problem att lyfta ur motorn men de känns så jobbigt. de ser ut som att de blir gode trångt att komma åt utan att lyfta motorn.
ska nog prova svetsa eller försöka bryta till den på plats, de blir billigare så =)
 
R

Robin

Lyft ur motorn!
Det fixar du med lätthet på en timme ut och in igen och därefter avlufta kylsystemet.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Kan tänka mig att det skulle nog kunna räcka med att demontera bort förgasarna och insug.
Lyft ur motorn!
Det fixar du med lätthet på en timme ut och in igen och därefter avlufta kylsystemet.
Hehe. Bra att först säga åt han att ta bort insug och förgasare sen gå över till att lyfta ur hela motorn :rolleyes:

Men har man inget att göra så är det ju alltid kul att meka lite extra ;)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag och en polare gjorde en nödlösning förra året när jag råkade knäckte min styrstång. Jag tog bort förgasare, luftburk och tanken plus att jag täckte för så inga svetsloppor flög runt i motorutrymmet. Sen så kapade vi ett snitt nedanför brottet, satt in ett rör med starkare material i styrstången svetsade fast det med TIG. Därefter så satt vi ihop styrstången och borrade ett hål igenom där extraröret sitter (ca 100mm ner i styrstången) och in med en bult av hög brottgräns. Sen svetsade vi runt skarven och det har höll resten av vintern inklusive några fler faceplants :stupid: efter en del skutt under vintern.

Sen om vi gjorde det "rätt" eller så vette tusan men det är någon som har kritik om vårat nödlösningsbygge (permanent lösning nu dock:D) skriv en en rad. Fast det bästa tipset är väl att byta hela styrstången dock..
 
R

Robin

Hehe. Bra att först säga åt han att ta bort insug och förgasare sen gå över till att lyfta ur hela motorn :rolleyes:

Men har man inget att göra så är det ju alltid kul att meka lite extra ;)
Kanske för att han syftar på att det är för trångt även om förgasare osv är bortplockade..:stupid:;)
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Kanske för att han syftar på att det är för trångt även om förgasare osv är bortplockade..:stupid:;)
Ja, men fel att vara säker på din sak istället för att låta killen skruva bort för mycket och inte bara gissa. Då skulle han ju bara behövt lyfta ur motorn på en gång om det var någon som hade bytt styrstången förut. :bootyshake: :rolleyes:
 
R

Robin

Ja, men fel att vara säker på din sak istället för att låta killen skruva bort för mycket och inte bara gissa. Då skulle han ju bara behövt lyfta ur motorn på en gång om det var någon som hade bytt styrstången förut. :bootyshake: :rolleyes:
Någon som har lingonvecka eller?
Eller du kanske brukar montera ur motorn med förgasare/luftburk osv monterat på motorn när du lyfter ut den.
Grabben kan ju tänka själv han också, om han inte får plats att montera lös när förgasare osv är borta så finns det ju bara en lösning utefter det om han ska komma åt och vad är det?:stupid:

Men det är ju klart, om man råkar lossa 2bultar för mkt än vad man behöver så kommer skotern aldrig mer starta, och självdetonera inom 5sekunder som en säkerhetsmekanism!
(Ironi om det nu är så dimmigt)