Byta styre på gamm-Indy´n...

Polar-Is

Medlem
22 nov 2006
10
0
1
Ske-å
Måste bara ställa en fråga till alla ni som bytt styre el. monterat styrhöjare på äldre Indy´s med svetsat styre!:
Har ni kapat styret eller styrstången & hur har ni gått tillväga i övrigt?
 

XoR

Medlem
25 okt 2006
30
0
1
Burträsk
enklast vore väl kanske att få tag i en nyare styrstång.. som inte har svetsat styre, men vet inte säkert om den passar rakt på? nån annan som vet?
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Det ska väl gå om man kapar bort styret och svetsar fast en platta med hål i varje hörn på styrstången och sen gör man en egen styrhöjare med fyra hål på nederdelen som man fäster med bultar på plattan. Rätt simpelt skulle jag tro, ska göra det på min snart. Kan återkomma med info hur det gick.
 

Polar-Is

Medlem
22 nov 2006
10
0
1
Ske-å
Tackar för de tips jag fått!
Får nog kanske bli att kapa lös styret och svetsa dit någon typ av fäste/platta. Ska nog gå bra bara man är noga med att få det rakt!
 

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
sätt styrhöjaren på de styre som är svetsat sen tar du å kaparbort resten av styret kan fixa en bild hur jag gjorde
 

XoR

Medlem
25 okt 2006
30
0
1
Burträsk
ahh bbb! en riktig fuling! :p sånt man inte tänker på förns man står med problemet framför näsan! :p låter som en mycket bra lösning tycker jag :p
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Jag kapade min styrstång så långt ner det gick då jag hade böjt orginalet. Svestade fast ett T av rostfritt på fästet jag hade kvar och fyllde den nya styrstången med pl400 + axelstål för extra styrka. Axelstålet är så långt att det täcker svetsfogen för att förhindra brytningar.
Om du kapar styrstången så glöm inte fästet som sitter i bågen över tanken (har den bågen något namn?).

 

Polar-Is

Medlem
22 nov 2006
10
0
1
Ske-å
Hade faktiskt funderat på den där varianten, men tyckte det kändes dumt att kapa orginalstyret. Men iofs är det ju bara en gamm-skoter! =P
Tack för alla svar och tack neol100 för en lysande bild!
Blir nog att kapa skiten och införskaffa styrhöjare & styre!
 

neol100

Välkänd medlem
1 jan 2000
241
0
16
37
Leksand
Jag var tvungen att byta båda två. Vid maximalt styrutslag åt höger ökade varvet en aning så jag köpte mig en förlängare. Om jag vinklade fram styret en aning så gick det dock bra men det kändes dumt att köra så.
Kommer jag ihåg rätt så var bromslangen också på gränsen så den fick bytas.
Den nya styrstången blev en aning högre än orginalet annars hade jag kunnat använda orginalsakerna som planerat.
 

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
bästa sättet är nog att kapa bort det gammla styret och sen svetsa på ett rör på styrstammen och sedan he på en höjare! som noel100 gjorde:)
 

XoR

Medlem
25 okt 2006
30
0
1
Burträsk
med en 2" höjare på min (indy rxl) så räcker vajrarna just så pass till om man vinklar upp styret, å ser till att intve klämma gasvajern lr bromsvajer på fel ställe i huven ;) haha...