Byta styrstång Pro Climb

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Äre nån som har bytt till teleskopstången på sin maskin och vet hur stort projekt det är?

Jag har teleskopstången monterad, men jag är på jakt efter och tänkte byta till den enklare med vanlig styrhöjare..
Vet ni förresten av någon som har en sån liggandes så köper jag den gärna! ☺
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har aldrig bytt från teleskop till vanlig eller tvärtom.

Men har tagit lös teleskopet några gånger och det är inte så märkvärdigt. Bort med all plast, sedan en bultmed insexfattning och 14mm mutter för att få lös styrleden.

Sedan är det en 14 eller 16 (tror jag) mm mutter längst under styrstången som håller den nedåt, sedan en segersäkring som håller fast den i övre bussningen, sedan kan man dra rakt uppåt.

Har jag missat något så får någon fylla på. Sedan hur det är för att få dit en vanligt vet jag inte om det krävs andra komponenter eller så.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Har bytt på min från teleskop till en fast styrhöjare.

Arctic har ett färdig kitt som bara är att byta..

Art.nr: 6639-419

http://countrycat.com/ccstore/index.php/arctic-cat-parts-accessories/snowmobile/accessories/steering-post-risers/arctic-cat-fixed-vertical-steering-post.html



Hur högt hamna styret jämfört med teleskopen? Tängte byta själv men vill ha reda på vilken styrhöjare jag ska ha då jag vill ha det i samma höjd som teleskopen i lägsta läget.
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Har bytt på min från teleskop till en fast styrhöjare.

Arctic har ett färdig kitt som bara är att byta..

Art.nr: 6639-419

http://countrycat.com/ccstore/index.php/arctic-cat-parts-accessories/snowmobile/accessories/steering-post-risers/arctic-cat-fixed-vertical-steering-post.html
Tacksam för svaren hörni!

Dessvärre tror jag inte riktigt det är den där jag är på jakt efter..
Jag vill typ få samma känsla och styrning på maskinen som man får av tex XF7000 där styrningen är mer traditionell.
Har kanske fel men jag får för mig att det enda det där kittet gör är att ta bort den justerbara styrhöjaren och ersätter den med en fast variant och att styrningen fortfarande är vertikal?

Varför jag vill byta är för att maskinen blir så sjukt jobbig att köra efter spår sittandes, framförallt med lilla gumman på bönpallen ;)
 

tjhooka

Ny medlem
18 jan 2014
2
0
1
Jag kör med F800 stång på min XF
Grym skillnad mot placeringen av teleskopstången!