Byta variatorrem?

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Hur byter man variatorrem på den här variatorn?
Jag vet att man snurrar på skivan som är mot MAG sidan, men när jag snurrar på den så delar sig inte skivorna...?

Nån som har svaret?

[/IMG]
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Utan att veta vilken varre det är så vrid skivan samtidigt som du trycker in skivan. Du bör vara medelstark man eller svinstarkt kvinna för att lyckas. När skivorna börjar gå isär så fippla ner remmen mellan skivorna uppifrån så kan du i lugn o ro fippla av remmen under variator.
 

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
27
Bräcke
Utan att veta vilken varre det är så vrid skivan samtidigt som du trycker in skivan. Du bör vara medelstark man eller svinstarkt kvinna för att lyckas. När skivorna börjar gå isär så fippla ner remmen mellan skivorna uppifrån så kan du i lugn o ro fippla av remmen under variator.
Är det yttersta skivan i sekundären vi pratar om, och spelar det någon roll vilket håll man vrider åt? :)
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
På min så är det en inre skivan (alltså MAG) men man var alltså tvungen att trycka på skivan samtidigt som man snurrade på den?
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Bara så ni vet så är det en Skidoo Mach 1 från 92, så det är ingen ny skoter vi snackar om, men det kanske är skruvhål på gamla skidoos också?

Tack för svar iallafall
 

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
Finns inget hål på den variatorn " för gammal".
Enklaste sättet om du bara ska bytta är att vrida den inre skivan så mycket du orkar
och sedan ta tag i remmen och dra den uppåt so delar sig skivorna, sen är det bara
att kränga av den från sekundärvariatorn
 

XCR670

Välkänd medlem
28 okt 2007
134
0
6
Vindeln
Finns inget hål på den variatorn " för gammal".
Enklaste sättet om du bara ska bytta är att vrida den inre skivan så mycket du orkar
och sedan ta tag i remmen och dra den uppåt so delar sig skivorna, sen är det bara
att kränga av den från sekundärvariatorn
detta fick man lära sig under förar utbildningen! Går på nyare maskiner också. Dock betydligt omständigare :p