Byte av drivhjul iq 600 rr

qirr

Medlem
12 dec 2012
30
0
1
Som rubriken lyder jag ska byta drivhjul på min iq rr, har aldrig skruvat i en iq tidigare så är de någon som har några tips å knep ? Sen undrar jag om de är värt att byta något annat när man lika gärna ska ha ner axeln och allt tänker mig tex nå lager packningar ?

Tack på förhand
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Ska själv byta drivhjul på min IQ kommande vecka, har heller aldrig varit på en IQ och skruvat dock på en hel del andra skotrar och det jag kommer att göra är nog att kolla över/byta är nog lagrena på axeln och eventuellt packboxen nere i kedjehuset. Sen även kolla över lager och bussningar i boggien.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
bytte till noslip i höstas på min iq rr. Lossade på hela kedjehuset för att få in drivaxeln tillbaka. Sen är det svårt att svara på om ni behöver byta lager och packbox, det vet ni säkert bäst själva.
Mvh.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Hörde något om det där jag också men att man skulle kunna plocka ur lagret och packboxen å bara kunna stoppa in axeln, något som går att bekräfta? Annars låter det lite omständigt :p som du däger så skicket är nog individuellt men är ju lika bra och kolla när man ändå har grejjerna ute :)
 

oliver93

Aktiv medlem
27 nov 2008
70
0
6
Järvsö
Ska du byta till nonslip måste du flytta ut drivhjulen 50mm och då måste du också ta bort kedjehuset! Lättaste är ju att mäta cc måtten på änden av drivaxeln till mitten på drivhjulet.
 

qirr

Medlem
12 dec 2012
30
0
1
Okej tack för svar ska ta ock kolla lager med mera men tror inte de behöver bytas skotern har bara rulla kring 100mil :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Ta bort kedjehuset.. Dina nya drivhjul skall vara 50mm längre ut än dom gamla. Du behöver troligtvis inte byta tätningar/lager. MEN ! Peta bort packboxarna från "lagren" mot kedjehus sidan, då får dom lite bättre smörjning !

BTW 80w90 transmissonsolja, brukar ha ungefär 2,8dl i min !
 

qirr

Medlem
12 dec 2012
30
0
1
Okej men är de någon skillnad på drivhjulen ni använt er av såg att mina hjul var brp;s ?
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
BRPs passar fint, själv har jag wahlbros eller vad dom hette. Du har 27mm sexkants axel och BRP hjulen passar på den. Delning 2,52 på hjulen.