Byte av matta på Enduro 494

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Japp, då är man igång. Orginal 320cm mattan ska bytas mot till en 345cm lång med 32mm kammar. Förlängningsplåtar ska dit, den ska höjas bak enligt principen från en gammal tråd på forumet.

Boggieinfästningarna flyttas ca 2cm bakåt och ca 2-2,5 cm ner i främre fästet, mittenfästet (dämparinfästningen) flyttas bak 2cm och ner ca 5 cm och bakersta fästet ska åxå bakåt 2cm och ner ca 5 cm med hjälp av "brackets"

Eftersom jag har back så blir det en del riva i vxl-lådan men det är ju inga problem, det är inte så mycket delar därinne.

Ska försöka få med lite bilder på projektet.
 

Attachments

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Nu är boggien på bänken, växlelådan tömd på delar och efter helgen ska drivaxeln bort, mattan bytas, förlängningsplåtarna skruvas fast i skenorna och sen ska nya fästen borras.

Mer bilder och kommentarer på ev problem som jag stöter på kommer i forumet. Hit intills har jag inte stött på några problem....men det lär bli när jag ska mäta in nya fästen =)

Natti natti
 

tobiasl.

Medlem
1 sept 2009
42
0
1
jämtland
Nu är boggien på bänken, växlelådan tömd på delar och efter helgen ska drivaxeln bort, mattan bytas, förlängningsplåtarna skruvas fast i skenorna och sen ska nya fästen borras.

Mer bilder och kommentarer på ev problem som jag stöter på kommer i forumet. Hit intills har jag inte stött på några problem....men det lär bli när jag ska mäta in nya fästen =)

Natti natti
vart köpte du förlängningsplåtarna? roligt att du lägger upp ett sånt här projekt, har också funderat på att förlänga boggien. bra med många bilder också då ja kan behöva lite hjälp på traven:biggrin1:
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Japp, det stämmer, det är Rinabs plåtar, dom är mycket stabila och snyggt lackade.

Till veckan ska jag riva drivaxeln, har hittat låsringstång nu =) och sen ska boggieinfästningarna sänkas.

Mer bilder kommer som sagt
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
ikväll har plåtarna monterats på boggieskenorna, bakaxeln sitter där, växelhus och drivaxel har demonterats vilket var mycket enkelt.

Nya hål har borrats i tunneln för att sänka boggien och provmontering har redan gjorts.
Det som var tricky var att mäta ut alla hål men det gick rätt bra.

Foton kommer någon annan kväll....men det känns som att det blir en rejäl skillnad i höjd vilket välkomnas.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Kul.
Blir intressant att se kort. Och höra var dom nya hålen sluttade då det var klart..
Vad har du gjort med drivaxeln nonslip??
Mvh A
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Nix, inga nonslip, det blir orginal, ska inte vara några problem på 32mm kammar.

Måste justera ett hål på varje sida annars gick det bra.

/Belosmannen
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Förlängningen fastbultatd, fick borra en del nya hål, M8 bultar håller i förlängningen och det lär hålla...många bultar blir det.

Gick som sagt bättre än väntat att borra nya hål för "höjning" av boggien, håller just nu på att fixa brackets till bakersta fästet, gör dom i 5mm med vinkel ut under fotstödet så det blir extra stadga på re' hele.

Var inga problem att lossa växlehuset, fanns inga lagerhållare med låsningar, drivaxeln formligen ramlade ner på golvet med mattan, var noga att ta bort drivningen till hastighetsmätaren bara sen så är det fritt fram.

provade att höja boggien med garagedomkraften för att se hur det blir....verkar helt ok !

Till veckan ska 670:n få sitt nya startaggregat så den kan lämna garaget för en fjällenresa till nyår (inte min).

Mer bilder kommer sen på brackets och färdig skoter, håll ut !
 

Attachments

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Tjenna!:D

Varför ska man flytta bak fästerna när man höjjer den?
Hur mycke fick du betala för plåtarna?

Jag ska ochså förlänga och höjja min, tog bort boggien ikväll:D
 
Last edited:

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Tjenna!:D

Varför ska man flytta bak fästerna när man höjjer den?
Beror på hur lång mattan är. Dessutom inte fel att få flackare attackvinkel, djupsnöegenskaperna blir bättre.

Om jag bara får inflika ett tips, nu när du kostat på den gamla trotjänaren en såpass värdehöjande pryl.
Det finns gott om variatorkit på andra sidan pölen, utvecklade till Ski-doo MXZ 500 av samma årsmodell. KÖP ETT och montera, och skotern kommer att bli en miljon gånger roligare. Det största lyftet du kan göra för rimliga pengar på den där. Lycka till.
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Perfekt ! ska provköra först och se hur det känns men ett variatorkit verkar mycket intressant, ska försöka leta upp inköpsställ och kolla. Tack för tipset Lars

CaccezE....jag kommer inte ihåg vad jag gav för plåtarna kolla på Rinab i Ånge (www.rinab.jetshop.se), sök på "förlängningsplåtar" så kommer du fram till olika modeller för olika maskiner.

/Belosmannen.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Perfekt ! ska provköra först och se hur det känns men ett variatorkit verkar mycket intressant, ska försöka leta upp inköpsställ och kolla. Tack för tipset Lars

CaccezE....jag kommer inte ihåg vad jag gav för plåtarna kolla på Rinab i Ånge (www.rinab.jetshop.se), sök på "förlängningsplåtar" så kommer du fram till olika modeller för olika maskiner.

/Belosmannen.
Hitta dom:D men dom kan vell inte kosta 995:- STYCK!!!
 

Belosmannen

Aktiv medlem
29 jan 2009
62
0
6
Provmontering av boggie med dom nya förhöjningsplåtarna. Höjningen blev 6,5 cm längst bak, jag vet inte med det ser ut som att belastningen kommer att bli långt bak på boggien vilket kan medföra ett högt skidtryck.

Det ger sig vid första provkörningen.

Nästa fas är att måla plåtarna, montera drivaxel, vxl-hus med innehåll och provköra.

Kan nämna att mätningen av plåtarna var lite tricky. Varje cm i höjd av bakre infästningen innebär att nya hålet måste flyttas fram med flera mm.

Viktigt är att bibehålla samma cc mått mellan främre och bakre axel vilket är svårt att mäta. Jag gjorde en trälist med långa spikar som mall.

.
 

Attachments