Byte av motorkuddar IQRR hur göra?

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Som rubriken lyder så ska/måste jag byta motorkuddarna på iq'n då dessa helt har gett upp och har delat på sig... (Hur är detta möjligt? vanligt fel?)

Men hur kommer jag åt att lossa dom i nederkanten/undersidan mot chassit? finner inga muttrar eller gängor på undersidan?

Det som är planerat skall göras är byte av:
Motorkuddar 4st
Insugsgummin 2st
Kolla Reedsen.
Kolla efter sprickor samt losa nit.
Byte av startsnöre.
Är det värt att lämna iväg motorn för bänkning/justering av förgasare?

något annat som bör bytas när ändå motorn är ur?

Mvh Stefan.
 
A

AssaultRMK

De främre motorkuddarna är gängade i chassit, har ett svagt minne om att det var vänstergänga (?).
De bakre kommer du åt från insidan av tunneln.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej med andra ord kan de främre bli lite bökiga då det inte finns något kvar av dom typ -_-

Måste jag lossa kylaren fram i tunneln för att komma åt dom eller? tycker mej inte se några muttrar...
 
A

AssaultRMK

Ska i ärlighetens namn säga att det var 2år sedan jag bytte motorkuddar på en av alla mina IQs så minnet är inte dagsfärskt.
Kylaren ska du inte ta bort, kan mycket väl vara så att även bakre än gängade i chassit men det är inte så jag minns det.

Enklast är att använda en rörtång för att gänga loss motorkudden.

Är du intresserad så ska jag ha kvar ett helt nytt original insugsgummi i oöppnad förpackning.
Kostar 600kr st, du får den för 200kr. PMa.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej jag får ta och pröva lite... Är det något vanligt fel på IQ detta eller varför bytte du? okok kan väll slå en pling till polaris handlaren under veckan å höra...

Du har Pm
 
A

AssaultRMK

Jag bytte aldrig, har inte heller varit med om att några blivit dåliga på någon av mina tre IQs.
Jag har däremot monterat i den nya 600R långslagiga motorn i ett IQ 440 chassi och då varit tvungen att flytta motorkuddarna och gänga nya hål pga olika avstånd.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Ah okej då är jag med. Båda mina på variatorsidan har separerat helt och de på andra sidan är väldigt mjuka... Enda som har hållit i motorn har varit momentstaget på framsidan motorn samt stödkudden på baksidan... Motorn flyttade sig flera cm när variatorerna växlade... Ren tur att inte variatorerna har slagit ihop.

Har ju ingen setup som är något direkt heller, Slp pipa å burk sen 19-41 och 51 matta...
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Rätt vanligt fel, haft trasiga motorkuddar på två av mina polarisar. Ingen fara att ta lös trots att dom gått av, bara ta dorn och knacka lös dom på den plattan som sitter kvar.
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej på så vis låt ju inge roligt... Okok får ta å pröva å få lös asen då, men dom är vänstergängade eller?
 

stefanden

Välkänd medlem
21 feb 2011
204
0
16
Okej då är det bara att börja bråka med dom och hoppas att man går segrande ur fighten ;)