Bytte skoter och den bortbytta rasade

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Som ämnet, bytte skoter förra veckan, bytte bort min mot en annan förra onsdagen, rakt av, inga pengar mellan. Idag ringer killen och säger att skotern har totalrasat efter 30 min körning, att veven glappar flera millimeter i variatorändan och skotern låter som en gruskross. Han vill givetvis att jag ska betala reparationen, men jag visste inte om att det var nåt fel på skotern. Jag tyckte att det gick bra ända fram till jag skulle lasta den på släpen hemma och köra iväg för att byta. Fanns ej möjlighet till provkörning vid bytet pga snöbrist. Men skotern startades och och tittades på. Sen så börjar han "nämna" konsumentköplagen och sånt och tycker att jag ska stå för reparationen eller byta tillbaka.
Hur f*n ska jag tackla detta. Vad har jag för skyldigheter?
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
48
Örebro
Det finns regler och lagar vid privatköp också hör med konsumenverket eller något hur du bör göra!
 

kalkberget

Medlem
17 mar 2007
10
0
1
eskisltuna
jag tycker han får betala själv för han har köpt en fungerande BEGAGNAD skoter och han provlyssnade jun hur de lät, sen hur han kör är upp till honom, han kanske körde lugnt va vet jag, i vilket fall så kan vilken skoter som helst skära när som helst. Det går ju inte att lura iväg en skoter som låter som ett crossverk utan det felet måste ha kommit i hanns ägo. Neka till all sorts betalning och hänvisa till att han köpt en beg. skoter i befintligt skick.
 

Landell

Medlem
21 okt 2006
38
0
1
Har han kört i 30 min så är det ju inte ditt fel att den havererade..
Det kan hända en hel del på 30 min..
Ok om han körde 5 minuter men 30 minuter kan man hinna långt på i fullvarv..
 

henke_

Välkänd medlem
8 jan 2006
102
0
6
skogen
Du kan vara lugn eftersom de var en privat affär och han kollade igenom den och godkände...

de kan ju vara så enkelt att han glömde blanda olja eller nått sånt...
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det tar inte 5 min att båsa stumt över en sjö,och det kan mycket väl räcka för ett total ras.
trist situation men jag skulle inte betala en spänn ännu mindre byta tillbaka
vad var det för maskin du hadde o vad böt du till dej :confused:
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Hade en snopro 440 03:a o bytte mot en Mountaincat 800 01:a...
Nej, jag har pratat runt med en del folk idag och dom säger alla, bytt är bytt....
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Han har ingen rätt att kräva pengar av dig så du kan sova lugnt. Ersättning för reparation kan han kräva om skotern är köpt av en handlare och denne inte kan bevisa att felet inte fanns vid köpet.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
men en snorpo 440?hadde han googlat lite hadde han vetat att haveririsken är hög på en sån....
 

mullfritz

Välkänd medlem
30 okt 2007
566
0
16
Umeå
När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om
  • den inte är sådan som säljaren har sagt,
  • säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
  • den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.
Viktigt!
Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.

(Urklipp från konsumentverket)
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
men en snorpo 440?hadde han googlat lite hadde han vetat att haveririsken är hög på en sån....
Hade du googlat lite innan du skrev detta så hade du insett att det inte är uppskattat att dra upp väldigt gamla trådar utan att man tillför någonting vettigt.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Han har ingen rätt att kräva pengar av dig så du kan sova lugnt. Ersättning för reparation kan han kräva om skotern är köpt av en handlare och denne inte kan bevisa att felet inte fanns vid köpet.

Int så svartvitt som du skriver. Det finns många rättsfall där det handlat om köp med befintligt skick mm. Befintligt skick har inget att göra med inre status på en motor för det kan du inte besiktiga. Befintligt skick gäller enbart det som kan besiktas ordentligt och mao är lagen låångt ifrån tydlig hur skadestånd kan/kommer att ev utdömas i detta fall. Generellt så har du tämligen liten möjlighet dock att få ersättning vid dylika affärer, men fallet måste tas till rättegång för att det ska gå att ens sia om. Huruvida personen som är missnöjd är beredd att göra det för att eventuellt få ut skadestånd kan nog bara du och den personen bedöma.

Mvh Rob