c8- c1000-08

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag har PROVAT c1000 och den känns robust och har bra finnish.
skönare register än dom mindre tvåtaktarna tex 600.
är mer som ett "traktor" register så det skickar hela tiden genom hela registret.
den jag körde hadde gett 175 hästar i bänken och jag blev besviken över effekten. var även 44mm matta på den.

stark var den men absolut inte rapp.

tror dock det var en -07
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
jag har PROVAT c1000 och den känns robust och har bra finnish.
skönare register än dom mindre tvåtaktarna tex 600.
är mer som ett "traktor" register så det skickar hela tiden genom hela registret.
den jag körde hadde gett 175 hästar i bänken och jag blev besviken över effekten. var även 44mm matta på den.

stark var den men absolut inte rapp.

tror dock det var en -07
ok! har själv en 800, då verkar dom påminna om varandra, i karraktären, och satt det en 44 på den du prova lär det inte va nå problem me fästet.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ne jag trodde att det skulle vara rejält att åka med men ikket.och greppet lär det ju inte vara som felade.
lät mycket mer än vad som hände.
du ska inte prova några andra modeller innan du byter?för jag blev väldigt besviken på crossfirern.men gör som du vill men tycker personligen inte om den modellen.
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
ne jag trodde att det skulle vara rejält att åka med men ikket.och greppet lär det ju inte vara som felade.
lät mycket mer än vad som hände.
du ska inte prova några andra modeller innan du byter?för jag blev väldigt besviken på crossfirern.men gör som du vill men tycker personligen inte om den modellen.
jag är väldigt nöjd med min 800, men som sagt det tar ett tag innan man kommer underfund med dom, tror oxå att man blir lite lurad eftersom dom drar så jämt i hela registret, det smäller inte till på samma sätt som på många andra maskiner, men det ja är ute efter är om mellan skillnaden är motiverad mellan 800-1000. går 1000 marginellt bättre eller är det stor skillnad...
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
kan inte hålla med Rotax447,det spinner nästan jämt så nog är det problem med fästet .
tycker absolut att den är rapp också ,men i början blev man lite lurad av att det inte varvade o levde om när det matar iväg .
minst lika pigg som rmk 700an fast hela registret,den drar dessutom mindre soppa än cf8an o rmkn

det borde vekligen ha vart 365 istället för 345 men då hade väl antagligen led egenskaperna blivit sämre som är riktigt bra nu med 345
om du byter köp en snopro model
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Jag har en CF 1000 snopro -07 och jag är riktigt nöjd med den...

Enda som är gjort är att jag satt på en 44as matta och har nu F8 drevning på..
Skulle verkligen behövas en längre matta för att få ner fästet..

Soppaförbrukningen kan man inte klaga på, håller inte heller med Rotax447... Visst den är inte så jätte explosiv å de känns inte att de accar så fasligt... Ovant är det att den drar så jämt över hela registret som nämnts tidigare... å så varvar de int så mkt heller så man blir gaska lurad... Men att de går undan de kan jag lova... Har än inte förlorat ett rejs rakt fram!!

Det jag blev mest förvånad över är hur lättkörd den är i pudret, den känns inte mkt tyngre än M7an jag hade...
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
Jag har en CF 1000 snopro -07 och jag är riktigt nöjd med den...

Enda som är gjort är att jag satt på en 44as matta och har nu F8 drevning på..
Skulle verkligen behövas en längre matta för att få ner fästet..

Soppaförbrukningen kan man inte klaga på, håller inte heller med Rotax447... Visst den är inte så jätte explosiv å de känns inte att de accar så fasligt... Ovant är det att den drar så jämt över hela registret som nämnts tidigare... å så varvar de int så mkt heller så man blir gaska lurad... Men att de går undan de kan jag lova... Har än inte förlorat ett rejs rakt fram!!

Det jag blev mest förvånad över är hur lättkörd den är i pudret, den känns inte mkt tyngre än M7an jag hade...
ok ! varför bytte du till f8 drevning ? tappa du mkt toppfart på matt bytet därför ? tycker du borde ruggigt fäste med 44..enligt snowmobils test i år så var det ruggigt grepp på 38 mattan som sitter på 08..
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
Jag har en CF 1000 snopro -07 och jag är riktigt nöjd med den...

Enda som är gjort är att jag satt på en 44as matta och har nu F8 drevning på..
Skulle verkligen behövas en längre matta för att få ner fästet..

Soppaförbrukningen kan man inte klaga på, håller inte heller med Rotax447... Visst den är inte så jätte explosiv å de känns inte att de accar så fasligt... Ovant är det att den drar så jämt över hela registret som nämnts tidigare... å så varvar de int så mkt heller så man blir gaska lurad... Men att de går undan de kan jag lova... Har än inte förlorat ett rejs rakt fram!!

Det jag blev mest förvånad över är hur lättkörd den är i pudret, den känns inte mkt tyngre än M7an jag hade...
klart du har en 1000. testets va en 800.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Tydligen är dom drevade för ruggigt hög toppfart från fabrik... Köpte den nu i höstas som var, den hade gått 50 mil som demo maskin och dom hade satt på det redan från början!!

44a mattan satte jag på innan jag hade hunnit köra med orginalmattan nåt... så jag vet inte hur mkt jag tappat i toppen... men den går ändå fort så de räcker... =)
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
Tydligen är dom drevade för ruggigt hög toppfart från fabrik... Köpte den nu i höstas som var, den hade gått 50 mil som demo maskin och dom hade satt på det redan från början!!

44a mattan satte jag på innan jag hade hunnit köra med orginalmattan nåt... så jag vet inte hur mkt jag tappat i toppen... men den går ändå fort så de räcker... =)
ok! tack för info.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag är van att köra en fyrtakts yamaha med 120 hkr och tycker det händer ungefär lika mycket i den som i cf1000.
arcticen har 175 hkr och den kändes absolut inte rapp eller pigg i jämförelse.
men visst med m1000 drevning borde den ju gå bättre men inte original.
en srx 700 går ju nått sinnessjukt bättre med sina 145 hkr om man säger så.

crossfiren tror jag ligger extremt dåligt till i jämförelse mot andra maskiner med samma effekt.
det är den skoter med mest effekt jag kört men inte den som gått hårdast.
säkert en skön skoter om man vänjer sig vid den men absolut inte någon hårresande prestanda.
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Provade en cf1000 i helgen med 51 mm:s matta, helt otroligt lättkörd i pudret, kändes inte så brutal, men blir nog som tidigare talare sagt lurad av det jämna registret, den gick helt klart hårt. Verkar som en kanonskoter tycker jag.
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
jag är van att köra en fyrtakts yamaha med 120 hkr och tycker det händer ungefär lika mycket i den som i cf1000.
arcticen har 175 hkr och den kändes absolut inte rapp eller pigg i jämförelse.
men visst med m1000 drevning borde den ju gå bättre men inte original.
en srx 700 går ju nått sinnessjukt bättre med sina 145 hkr om man säger så.

crossfiren tror jag ligger extremt dåligt till i jämförelse mot andra maskiner med samma effekt.
det är den skoter med mest effekt jag kört men inte den som gått hårdast.
säkert en skön skoter om man vänjer sig vid den men absolut inte någon hårresande prestanda.

Kolla bara acc tiderna mellan renegade xp 800 och crossfire8... inte stor skillnad i acc 0-100.. till å med så att cf8an är lite snabbare, även på 200 meter... http://www.snowmobile.se/articles/0708/public/SOY08_20080307_062336/soy08_tider.gif

Cf8an hänger int med cf1000,
så den skoter du provat vette fan va de e för fel på, om du tycker den ligger extremt dåligt till i jämförelse med andra maskiner med likvärdig effekt. den känns inte så brutal som vissa maskiner kan göra, men de går undan fort som stryk ändå...
-07an renegade 1000 och min cf1000 när vi kört mot varandra så tar jag den i accet, men renegaden har något högre toppfart..
 
Last edited:

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
nu ska man ju vara på det klara med att 4tarna har bättre acc i bland
pga att de inte kommer lika explosivt dvs de spinner inte lös lika lätt om de saknar kanelbulle.

men inte har mina polares rs vektor mountain något att hämta någonstans vare sig i puder eller på led men det kan ju bero på det som är mellan styre o dyna:laugh:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
nåja.
efter led så är jag helt hundra att jag får pisk.
utanför leden skulle jag bli grymmt förvånad om jag får pisk men vi får väll prova någon gång vettja:p
ang cf säkert rolig när man vänjt sig vid den men tyckte det lät mer än vad som hände.
trodde att det skulle hända mer men det fanns ju effekt hela tiden men trodde att det skulle sparka på mera.men tror det är för att jag har vänjt mig vid 4-takt iaf.
för ALLA tvåtaktare jag har kört i vinter har känts mer eller mindre trötta.
kan ju vara vridet í fourstrokern som jag har vänjt mig vid lite för mycket kanske.
men jämfört med en ski-doo 600 så känns det ju att cf går bättre.
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
nåja.
efter led så är jag helt hundra att jag får pisk.
utanför leden skulle jag bli grymmt förvånad om jag får pisk men vi får väll prova någon gång vettja:p
ang cf säkert rolig när man vänjt sig vid den men tyckte det lät mer än vad som hände.
trodde att det skulle hända mer men det fanns ju effekt hela tiden men trodde att det skulle sparka på mera.men tror det är för att jag har vänjt mig vid 4-takt iaf.
för ALLA tvåtaktare jag har kört i vinter har känts mer eller mindre trötta.
kan ju vara vridet í fourstrokern som jag har vänjt mig vid lite för mycket kanske.
men jämfört med en ski-doo 600 så känns det ju att cf går bättre.
körde en sån där vecktor i dag..känndes hyfst rakt fram på sjön, men när vi kom ut i ospårat .nej nej gick mkt tyngre än c8.. 2 skilda världar. men klart yamahan.drar ju nån dl mindre i soppa.. s vill man tjäna 3,4 100 på en säsong så kan det vara värt det ...
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
majkel*
måste bara skriva att jag har köpt bikeman pipa och y-rör till min cf 1000... ojj vilken skillnad de blev... blev en helt annan karaktär på motorn... måste vikta på variatorn... ligger och övervarvar nu som det är så måste på med ett variatorkitt från bikeman oxå...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ojoj va roliga ni som kör arctic är.
bara för att jag säger vad jag tycker om skotern i fråga så hetsar ni upp er och börjar prata om vad jag har för skoter osv.

tyvär så tar jag absolut inte åt mig för om jag hadde velat ha en crossfire så hadde jag givetvis köppt en sån.