capnut, avgasventil

david_tomten

Välkänd medlem
21 sept 2012
112
0
6
luleå
läste i instruktionsboken att man ska värma upp cap nuten som sitter framför avgasmembranet innan man tar bort den. hur värmer man upp den på lättaste sätt? om man värmer med värmepistol kan man ju råka smälta avgasmembranet.


(har ingenaning om vad cap nut är på svenska)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Det skall värmas troligtvis p.g.a av den är loctitad. Jag tog då lös mina med att sätta guiljutinen i skruvstöd, skydda den med t.ex. paff = kartong på båda sidorna innan du spänner fast. Sedan tog jag helt kallt och skruvade lös Toppmuttern.

Hade även lös dom igen detta år, och på den ena hade loctite släppt så den gick att skruva förhand :S Det är inte alls ovanligt heller att gängorna går sönder på alumuttern. Det har inte hänt mig ännu men det gör det väl en vacker dag.
 

david_tomten

Välkänd medlem
21 sept 2012
112
0
6
luleå
Det är inte alls ovanligt heller att gängorna går sönder på alumuttern. Det har inte hänt mig ännu men det gör det väl en vacker dag.
precis det som har hänt på ena nu. ska jag värma upp den innan jag sätter på den nya?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det som är farligt(för motorn alltså)att inte värma den när man ska lös med den,är ju att den gängade delen i giljotinen KAN vrida sig lite innan muttern släpper(helst när dom sitter hårt),sen när man drar åt den igen så vrider den sig lite tillbax,å vad händer då?jo efter ett tag(KAN)den gå av&giljotinen far in i cyl.varpå kolven mosar i den:Cry:(sett det på allt för många motorer,brukar vara bytt membran ett tag före....sammanträffande???)
 

david_tomten

Välkänd medlem
21 sept 2012
112
0
6
luleå
Det som är farligt(för motorn alltså)att inte värma den när man ska lös med den,är ju att den gängade delen i giljotinen KAN vrida sig lite innan muttern släpper(helst när dom sitter hårt),sen när man drar åt den igen så vrider den sig lite tillbax,å vad händer då?jo efter ett tag(KAN)den gå av&giljotinen far in i cyl.varpå kolven mosar i den:Cry:(sett det på allt för många motorer,brukar vara bytt membran ett tag före....sammanträffande???)
tror du att mina giljotiner är påväg in i kolven?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kan inte svara på hur det är på 600HO motorerna,ev kanske dom inte ens ramlar in i cyl.om den går av,men på dom äldre hände det,typ början av 2000 talets edge xc/rmk 700,800,helst dom med alu.giljotin,men nån annan kanske vet hur nyare motorerna har det?men skadar inte att vara försiktig iallaf.
Har haft en 08 rr,men behövde ju alldrig fixa nått på den,den gick mkt.bra&rappt utan krångel.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Vill inte skrämmas:bigsmile:men är ju trist med ett ras direkt på början av sässongen&framför allt dyrt:Cry:men kan ju vara safe på 600 ves motorerna,kan inte minnas någon äldre 600 heller,varit mest 800 å en del 700....
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Du behöver inte värma om du bara skall skruva fast muttern, använd loctite och ha rena gängor på Guiljutin/capnut. Och dom har alu mutter/stål guiljutin så muttern går sönder före ! Dom gamlare polaris alu guiljutiner gick emellanåt i bitar med haveri som följd..

Har även hört att när din polaris börjar få mycket mil, så går stoppen för VES guiljutinen sönder i cylindern. Då blir det haveri, men om dom är i skick skall det inte hända. Har dock inget fakta på den sista påståelsen..
 

david_tomten

Välkänd medlem
21 sept 2012
112
0
6
luleå
vet någon var det finns att beställa? kostar 330kr på kalix maskiner och det är ju bara en liten kupålmutter. borde väl finnas billigare?
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
skruvade upp dem nyligen på min 600 då jag bytte membran, tog med en rörtång i den yttre ringen elr vad man nu ska kalla det för det var ju omöjligt att få grepp i den mindre muttern ;)
 
Last edited: