Carl's Cycle mod på SLP PP?

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Tänkte se om nån testat att modda sina SLP PP som Carl's Cycle i USA gör?
Enligt amerikanerna ska det vara en utomordentligt bra mod :)

"...we have improved sidehilling control and overall trail riding handling. A must have for powder riding aficionados"

Carls-ModPPweb400.jpg

Bilden lånad från www.carlscycle.com
 
R

RevMan

jag tror helt klart att det blir märkbar skillnad. om man kör i någon annans spår så vill skidorna gärna klättra på kanten av spåret.
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hur är dom här slp PP skidorna, i förhållande till iq rr gripper skidorna ? Blir min skoter supertungstyrd och nervös, samt livsfarlig i skarföre med pudersnö under ? Hittade ett par vita till salu för 1800kr utan styrstål, och vart får man billigaste styrstål ?
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Inte provat än, Men tänkt göra det. Få se om jag får fingrarna ur nu i veckan...
Great, skriv gärna några rader när du har testat så man får höra om det är värt att börja kapa i skidorna :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

B0HM4N

Välkänd medlem
24 mar 2010
178
0
16
Storuman
Hur är dom här slp PP skidorna, i förhållande till iq rr gripper skidorna ? Blir min skoter supertungstyrd och nervös, samt livsfarlig i skarföre med pudersnö under ? Hittade ett par vita till salu för 1800kr utan styrstål, och vart får man billigaste styrstål ?
Kan säga att på min maskin (prox2) så känns dom livsfarliga på skare med pudersnö under.. men annars greppar dom bra och funkar riktigt fint och är inte så värst tungstyrda heller
 
C

CROA

SLP PP skidorna är enligt mig riktiga skit skidor!
Flytet upplever jag är bra, men det är nog ungefär där det slutar också.

De är som sagt livsfarliga på skare och hårdare snö då dem helt utan förvaning kan bestämma sig för att ändra styr riktning med fullt styrutslag. Detta oavsett inställningar och vinklar eller skoter modell.
Jag har testat dem på bla Rev 600, Rev 440, RS 600, Pro XR 440, IQ RR och oavsett inställningar på vilken maskin som helst så har de betett sig likadant.

Kör i dagsläget på C&A XT och är supernöjd, jag har personligen inte provat någon bättre skida än så länge.
De är dyrare men helt klart mer prisvärda.

Bara ett litet tips..
 

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
SLP PP skidorna är enligt mig riktiga skit skidor!
Flytet upplever jag är bra, men det är nog ungefär där det slutar också.

De är som sagt livsfarliga på skare och hårdare snö då dem helt utan förvaning kan bestämma sig för att ändra styr riktning med fullt styrutslag. Detta oavsett inställningar och vinklar eller skoter modell.
Jag har testat dem på bla Rev 600, Rev 440, RS 600, Pro XR 440, IQ RR och oavsett inställningar på vilken maskin som helst så har de betett sig likadant.

Kör i dagsläget på C&A XT och är supernöjd, jag har personligen inte provat någon bättre skida än så länge.
De är dyrare men helt klart mer prisvärda.

Bara ett litet tips..
Du har inte testat att byta ut föraren, Alla jag vet som kör slp PP är hur nöjda som hellst, och det spelar stor roll hur du ställer in dom, Vinklar du skidorna lite som ett "V" så slipper du att de blir spårkänsliga.
 

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
"CROA" och "Jääpääh"
Kan ni inte ta det ngn annanstans? Jag som faktiskt vill veta hur moden funkar i praktiken önskar att ni höll er till topic!
 
C

CROA

Du har inte testat att byta ut föraren, Alla jag vet som kör slp PP är hur nöjda som hellst, och det spelar stor roll hur du ställer in dom, Vinklar du skidorna lite som ett "V" så slipper du att de blir spårkänsliga.
Du menar castervinkeln, jodu jag har ställt den både positiv och negativ utan bättre resultat.
Felet sitter inte i att de är spårkänsliga, felet är det att dem ena sekunden flyter på skaren och andra sekunden skär ner, och pga skidans form undertill så skär hela kölen ner och skidan styr dit motståndet är svagast.

Enda gången de går bra på skare är då de är i luften.

Oavsett castervinkel, oavsett viktöverföringsinställningar på framvagn/boggi, oavsett monteringshål i fästet.

Har svårt att se hur detta relateras till förarfel, kör jag för fort för skidorna pga föret så är det fel skidor för mig. Och många andra, då jag tvärt emot dig vill påstå att många jag varit i kontakt med har upplevt detta, livsfarligt.

Jag har däremot läst på amerikanska HCS att många kör på ett mycket mindre stål eller kapar ner befintliga stålet (i bakkant) för att skidan inte lika lätt ska skära sönder skaren och att det då har avhjälpt dessa problematiska SLP PP men då med negativ påverkan på styrförmågan på hårdare underlag. (Vilket bör vara ontopic för er som letar att förbättra skidans förmåga)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Kör man SLP skidor skall man inte använda SLPs orginalstål, då det inte funker vidare bra. Och att ställa caster/camber vinkeln ser jag inte vad det ska spela för roll. Tror att JääPääh menade att du ska se till att ha lite tå-ut. VIlket stämmer bra, har man raka skidor eller tå-in, så blir det spårkänsligt som fan.

Men jag håller med, slp skidorna är otroligt spårkänsliga, men absolut ingenting jag personigen finner irriterande. Tycker dom styr skidbra. Men det är väll olika beroende på körsätt och tycke=)
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Nån som hunnit testa om det blev nån större skillnad?

Kör man SLP skidor skall man inte använda SLPs orginalstål, då det inte funker vidare bra.
Vilka styrstål ska man ha istället?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
av dom jag testat har jag för mig att jarla enduro funkade bäst. mins dock inte vad de va för grader på dom, men de finns säkert bättre.

SLPS som följer med skidorna är då vädelösa i gämförelse med de mesta.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Nå nä, eg inte. Hann bara lägga nån sväng sen haveri....
Men tänkte då inte på att flytförmågan var sämre, det är ju bra.
 
Last edited:

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
är det där på in eller utsidan av skidan som urtaget är. Tänkte bara så att man kan föreställa sig i huvet hur det kan komma att funka.