CDI / Tändplattan

ExLim

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Dalarna, Sälen
[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Dec-03 kl 07:14 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 22-Dec-03 kl 11:17 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 18-Dec-03 kl 01:44 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 02-Dec-03 kl 00:24 AM (CET)]Halloooo.. .. .
Har lite Elproblem.. :( .. nån som vet
hur man mäter tändspolarna/tändplattan och vilka värden de ska ha. .. . har en Polaris xc 700 -98!! :+ Ibland när man E ute å kör skotern så kan den bara Dööö inga gnistror ingenting!!! Nån som vet om det är CDI eller Tändplattan som spökar. . . .??!!
 

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
RE: CDI/EL Problem XC -98

Du använder dig av en multimeter, och måter motståndet i spolen (ohm) värdena bör din återförsäljare kunna ge dig
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: CDI/EL Problem XC -98

Om det är problem med glapp i spolarna innanför svänghjulet så brukar ett säkert tecken vara att resistansvärdet ändrar sig om man t ex först mäter, sedan drar några gånger i startsnöret eller ruskar om motorn, och mäter igen. Ha INTE en multimeter ställd på ohmmätning inkopplad medan du drar i snöret!

Antingen kan det bero på kortslutna varv i någon spole, i så fall är det bara att lämna in tändplattan för omlindning eller att bita ihop och betala vad en ny kostar. Eller också kan det vara kallödningar där spoltråden är hopskarvad med de kablar som går ut från tändplattan, det brukar man kunna lösa själv.
 

ExLim

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Dalarna, Sälen
RE: CDI/EL Problem XC -98

Har hört att det kan komma fukt (kondens) i cdi:n ??!!! Hade cdi:n inomhus i 3dygn sen testade jag & då kom de gnistor..... så nu hänger den ovanför ett element så får vi se vad som händer !!!! :+
De skoterdemonteringar jag ringt runt till säger att cdi-boxarna går åt till den modellen !!! :eek:
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: CDI/EL Problem XC -98

Det kan ju också vara något temperaturberoende problem. Om det fortsätter så kan du prova att kyla/värma cdi:n och se vad som händer.

Det har hänt ibland att tillverkarna har använt komponenter (speciellt elektrolytkondensatorer) som åldras fortare än man hade tänkt sig.

Vad är det för märke på cdi:n förresten? Några vanliga är t ex Hitachi, Kokusan, Nippondenso.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: CDI/EL Problem XC -98

Hm.
Ducati är ju också (ö)känt som elektroniktillverkare. Det var ju från början en radiofabrik som började tillverka MC i början av 50-talet när det var mer lönande.

De har åtminstone förr i tiden tillverkat komponenter, som väl inte hade riktigt bra rykte, själva. När jag jobbade som tv-reparatör för 10-15 år sedan och hittade Ducati elektrolytkondensatorer i någon gammal tv så bytte man alltid alla sådana utan att ens kontrollmäta dem först...
 

ExLim

Medlem
1 jan 2000
38
0
6
Dalarna, Sälen
RE: CDI/EL Problem XC -98

Halloooo igen...
tack för alla tips...
Hängde cdi:n på "torkning" i typ 3-4 dygn å nu har jag kört hela 10 mil utan nå problem med gnistor :9 men man åker inte långt man vet ju aldrig när den slocknar. .. kommer nog å byta ut den iaf när jag hittar nån begagnad till bra pris . .. ....

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: CDI/EL Problem XC -98

Kanske dags att försöka få isär CDI:n, göra en ordentlig felsökning och se varför de brukag gå sönder...om det är ett vanligt problem så bör det ju finnas gott om trasiga enheter liggande här och var...