CDI till mach Z -99....Ahhh.. ingen gnista.

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Ja, verkar som det är den som stuckit på den. Var ute med brorsan och skulle röja lite sly åt skoterklubben.
Han var först och jag körde upp brevid honom och släpte gasen... gick några sek sedan var det som man vred av nyckeln...
Stendöd. ingen gnista. Har mätt upp statorlindningen och allt verkar grönt där.. från huvudet nu så var det 31,5Ohm på låg,
4,2ohm på hög och 230ohm på pickupen. Sedan kollade jag även volten såg inte exakt vad det vart men den fladdrade upp
över 30volt iallafall.. på låg. Sedan tog jag även bort och värmde upp tändplattan... då ökade ohm värdet till 36 ohm och för
mig att det var nästan 5 ohm på andra.. ska det vara så? Sedan har jag även rivit upp cdi'n och försökt att kännt på kabelhärvan
och den verkar ok. även mätt upp stoppknappen. men den har jag haft buntband runt för att undvika att barnen "dödar" den..
sedan har vi tändningslåset och det vet jag inte hur man skall kunna kolla..

Men kan man mäta vid tändspolen för att se om cdi skickar vidare nån "stret" dit?
Har inte tordas för tänkte att man kanske finns risk att döda cdi'n om det nu inte skulle vara den..

Sedan.... är det 5500:- + omkodning av dess a'1500:- som gäller...?
Har hört allt från 3000-5500:-, måste kolla på måndag...mår dåligt nu..:(

Mvh Jumjum
 
Senast redigerad av en moderator:

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Oj då, tänkte inte all på det Keihin.. Sorry. (Det tog en stund innan jag kom på..)

Men. Är det nån som vet om man kan mäta om det kommer någen volt upp till tändspolarna utan att man kan "döda" cdi'n om det nu inte skulle vara den?
Har ju som sagt mätt upp stator'n men den kan, enl vad jag läst fela vid belastniing..

//Jumjum
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Mät spänningen från CDI'n till tändspolarna och se vad du har, är inga som helst problem. Om allt står rätt till bör du ha några hundra volt ut till spolarna.

Går ju även att köra spänning bakvägen genom lindningarna och känna efter med en kniv eller annan metall om dom blir magnetiska. Spänningsaggregat är dock förstås att föredra..