Chassifärg på enduro 04? å nitfunderingar

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Hej

Ska byta ut tunnelförstärkarna till 4mm plåt, då ska det väl ändå hålla :D
Jag kör en enduro -04 så jag skulle vilja veta vad det är för färgkod på chassit? Funkar "vanlig" röd?

Sen undrar jag vad man ska ha för diameter på nitarna. Räcker 4,8mm rostfri? Hur mycket längre ska niten vara än plåtarna för att få starkaste förband?
 
Last edited:

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Hej

Ska byta ut tunnelförstärkarna till 4mm plåt, då ska det väl ändå hålla :D
Jag kör en enduro -04 så jag skulle vilja veta vad det är för färgkod på chassit? Funkar "vanlig" röd?
Jag har kört med Toyota-röd på trailarmarna och de har vart väldigt bra resultat (på toyota heter den 3e5, på biltema ngt annat men lika resultat) :D
Sen undrar jag vad man ska ha för diameter på nitarna. Räcker 4,8mm rostfri? Hur mycket längre ska niten vara än plåtarna för att få starkaste förband?
När jag nitat om chassit har jag använt 4,8x12 mm STÅL/STÅL alt. 4,8x15 mm STÅL/STÅL.
Personligen skulle jag inte använda ngt annat än stålnitar till ett chassie, trots att de blir lite korrosion mellan metallerna.
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
om man har aluminium chassie ska man köra med stålnit
och om man har stål chassie ska man köra med aluminiumnit
annars kommer det att bli korrosion eller så kommer hålen att nötas ut
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Du får gärna utveckla det där, kommer inte stålniten nöta sönder alu chassit? och aluniten nöts väl sönder av stål chassit, måste väl vara bättre med alu till alu och stål till stål.

Sedan har jag lärt mig att metaller korridera när det är en ädel och en oädel metall.. men det var ju något år sedan...
 

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Jag har kört med Toyota-röd på trailarmarna och de har vart väldigt bra resultat (på toyota heter den 3e5, på biltema ngt annat men lika resultat) :D

När jag nitat om chassit har jag använt 4,8x12 mm STÅL/STÅL alt. 4,8x15 mm STÅL/STÅL.
Personligen skulle jag inte använda ngt annat än stålnitar till ett chassie, trots att de blir lite korrosion mellan metallerna.
Tackar! Då blire Biltemas :)

Sedan har jag lärt mig att metaller korridera när det är en ädel och en oädel metall.. men det var ju något år sedan...
Så har jag också lärt mig. Aluminiumet påskyndar korrosionen av stål. Men om man använder rostfri stålnit får man väl inte detta problem?
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Du får gärna utveckla det där, kommer inte stålniten nöta sönder alu chassit? och aluniten nöts väl sönder av stål chassit, måste väl vara bättre med alu till alu och stål till stål.

Sedan har jag lärt mig att metaller korridera när det är en ädel och en oädel metall.. men det var ju något år sedan...
När jag skulle nita om mitt chassie (alu) så frågade jag på Lynxtalk vad jag skulle ha för nitar och då fick jag detta svar så gjorde så. Det har då funkat utmärkt
Du har ett aluminium chassie och då SKA du använda stålnitar!
lummis, precis, använd rostfri stålnit
 
Last edited: