Cheva Silverado 2005

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Någon som har erfarenhet av denna pickis?
Funderar på att investera en sådan och släpa runt skotrarna på..
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja kör en från år 2000 å det är väl typ samma men med faceliftad kaross.
Min är en 1500 LS eller var det LT? 2WD 4.8L motorn enkelhytt å långa flaket.
Den har nu gått 27000mil å jag har kört den i 5år utan problem.
Tog hem den själv från staterna.

Jag siktar framöver på att ta hem en 1500 4wd från 2007/2008 å nyare. Men då med 1 1/2 hytt å långa flaket så man får med sig mera inne i bilen när man åker på skoterturer.
Men vi har åkt 3st i den med en skoter på flaket å två på släp.

Soppaförbrukningen: när jag körde hem den från skåne 70 mil fick ja ner den mot 1,1 men det var enda gången. Normalt brukar den ligga på 1,35-1,60 men då spelar det ingen roll om ja kör tomt eller har tre skotrar med mig. Motorn tuffar på bra, tror det var 280 hk eller nått sånt i den, 5,3 har mer vrid. Hastighetsbegränsning vid 100 miles/h 160 km/h. Lådan växlar mjukt å fint. Körställningen är helt ok å man kan fixa långkörningar. Bra värme då det är rätt så liten hytt.

Jag ha bytt vattenpump, ett hjullager fram, donat ett broms ok fram, bytt ett bromsrör bak, Spännrulle till AC-remmen. bromsbelägg fram under de 5 år ja haft den.

Ja tycker det är en bra bil. Kör den dagligen till Jobbet och hem.

 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Tack för informationen!
Lutar åt ett köp faktiskt, det är en 2006:a med Duramax motorn på 6,6L TD, 360hk, 2500 ramen (snittar mellan 1.2 och 1.6 l/mil). Det är även lilla hytten. Och har läst på lite och det verkar vara bromsar som strular mest på dom. Planen är att bygga deck för två skotrar och den ska användas för långa transporter, allt mellan 40 - 65mil. Hur gör ni med packningen?

Modellen som kom sent 2007 och 2008 med nya fronten är ju förbannat snygga.
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Thullen:
jag har funderat på någon liknande pickup men jag blir lite funderasam hur den funkar på vintern med bara bakhjulsdrift?
jag hade en L200 förut och när jag körde med drivning bak var den fruktansvärt hal. Dom blir ju så lätt bak
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
6,6'an verkar gå bra och orkar dra tillräckligt.
Jag åker oftast dagsturer och det blir ca 15mil upp dit vi lastar av. Är vi två får man in det mesta i bilen.
Är man tre så får en del av packningen åka på flaket.
Har inte haft nått problem med dåligt driv men det kan vara spännande att åka på oplogad väg med 2dm nysnö å med ett släp som inte går i bilens spår.
Ja köpte en uppfättning hakapelitta suv 7? till den som vinterdäck och med de har jag klarat mig bra.
Men sen beror det på hur man kör också. Det är ju inga som helst problem att sladda med den.

Men även om ja skriver att det funkar bra med 2wd så ska min nästa bil ha 4wd så ja kan klämma på mera när ja svänger ut på riksvägen på väg till jobbet på mornarna.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Tack för informationen!
Lutar åt ett köp faktiskt, det är en 2006:a med Duramax motorn på 6,6L TD, 360hk, 2500 ramen (snittar mellan 1.2 och 1.6 l/mil). Det är även lilla hytten. Och har läst på lite och det verkar vara bromsar som strular mest på dom. Planen är att bygga deck för två skotrar och den ska användas för långa transporter, allt mellan 40 - 65mil. Hur gör ni med packningen?

Modellen som kom sent 2007 och 2008 med nya fronten är ju förbannat snygga.
Bygger du ett deck så kan du ju mycket packning där under i lämpliga täta kärl ....
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Bygger du ett deck så kan du ju mycket packning där under i lämpliga täta kärl ....
Ja det hade såklart fungerat om man hade flaket på, den jag ska köpa är det inget flak på. Vi bygger decket direkt på ramen. Men har lite tankar på att bygga någon förvaringslåda också. Har inte fått hem bilen än så har inte kunnat mäta så noga. Blir väl kanske en liten projekttråd sen..
Sitter luftfjädring på den, så det går att sänka den rejält bak för på och avlastning. Förhoppningen är att slippa löstagbar ramp och istället ha en vikbar längst bak på decket. Får se när bilen står i garaget och man kan mäta och fundera lite.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
6,6'an verkar gå bra och orkar dra tillräckligt.
Jag åker oftast dagsturer och det blir ca 15mil upp dit vi lastar av. Är vi två får man in det mesta i bilen.
Är man tre så får en del av packningen åka på flaket.
Har inte haft nått problem med dåligt driv men det kan vara spännande att åka på oplogad väg med 2dm nysnö å med ett släp som inte går i bilens spår.
Ja köpte en uppfättning hakapelitta suv 7? till den som vinterdäck och med de har jag klarat mig bra.
Men sen beror det på hur man kör också. Det är ju inga som helst problem att sladda med den.

Men även om ja skriver att det funkar bra med 2wd så ska min nästa bil ha 4wd så ja kan klämma på mera när ja svänger ut på riksvägen på väg till jobbet på mornarna.
Jag har dålig koll på BE och dragvikter. Tar ett exempel.
Bilen reggad på 3500kg. Hur mycket får jag dra på BE då? På vanligt B får man ju dra 750kg iaf. Och hittar man en lätt vagn så kanske man kan får på två släpet. Eller går det att ta det nya Utökad behörig B och hänga på ett 1300kg släp men bara lasta det upp till 4250kg totalvikt? Tycker det är väldigt rörigt..
Chevan är 4x4 så det verkar ju vara en fördel om dom är sliriga med 2wd.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag har dålig koll på BE och dragvikter. Tar ett exempel.
Bilen reggad på 3500kg. Hur mycket får jag dra på BE då? På vanligt B får man ju dra 750kg iaf. Och hittar man en lätt vagn så kanske man kan får på två släpet. Eller går det att ta det nya Utökad behörig B och hänga på ett 1300kg släp men bara lasta det upp till 4250kg totalvikt? Tycker det är väldigt rörigt..
Chevan är 4x4 så det verkar ju vara en fördel om dom är sliriga med 2wd.
Ta Be så drar du 3500 kilo lagligt.
Då behöver du inte fundera så mycket.
Reglerna i Sverige är rätt sjuka men BE är att rekommendera om du har en tung bil.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Köpte en dodge ram -06. Klarade teorin i fredags till BE kortet å ska ta en övningskörning idag sen är det väl bara uppkörningen kvar.
Jag tänkte också på det där med 2 skotrar på flaket men får bara lasta 450 kg där..
(kan bero på att den är reggad för 6 pers)Får se om man kan regga om den på nå vis, utan att antalet passagerare blir färre.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Köpte en dodge ram -06. Klarade teorin i fredags till BE kortet å ska ta en övningskörning idag sen är det väl bara uppkörningen kvar.
Jag tänkte också på det där med 2 skotrar på flaket men får bara lasta 450 kg där..
(kan bero på att den är reggad för 6 pers)Får se om man kan regga om den på nå vis, utan att antalet passagerare blir färre.
Det är en jäkla soppa detta med lastvikter. Vad är den reggad på för vikt? Är det 3500kg så är det ju inte så mycket att göra åt saken.
Är det krångligt att ta BE?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Köpte en dodge ram -06. Klarade teorin i fredags till BE kortet å ska ta en övningskörning idag sen är det väl bara uppkörningen kvar.
Jag tänkte också på det där med 2 skotrar på flaket men får bara lasta 450 kg där..
(kan bero på att den är reggad för 6 pers)Får se om man kan regga om den på nå vis, utan att antalet passagerare blir färre.
Det är inte så att den angivna maxlasten är de sex personerna som den är reggad för?
6x75kg = 450kg
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag har dålig koll på BE och dragvikter. Tar ett exempel.
Bilen reggad på 3500kg. Hur mycket får jag dra på BE då? På vanligt B får man ju dra 750kg iaf. Och hittar man en lätt vagn så kanske man kan får på två släpet. Eller går det att ta det nya Utökad behörig B och hänga på ett 1300kg släp men bara lasta det upp till 4250kg totalvikt? Tycker det är väldigt rörigt..
Ja det är rörigt...
Tar du utökad B så får den sammalagda totalvikten på bil och släp inte överstiga 4250 kg.
Då får således dra ett 1250 släp.

För att få utökad B behövs endast en uppkörning.
För att ta BE behövs teoriskrivning samt uppkörning.
Läs mer här:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/

Maxlast i bilen btrukar väl vara passagerare + last.
Kan man åka 6 pers i bilen så är 5 passagerare last.
Föraren ingår i tjänstevikten.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
BE kortet är mest B frågor tyckte jag. Nån enstaka handlade om E. Så i det stora hela så är det att ta om B kortet.
Sant om vikter så har jag färre passagerare kan jag ta mer last på flaket.
Dodgens totalvikt ligger på 3040 så det var den jag tänkte höja.
Jag har sett likadana bilar med samma motorer som får lasta 650kilo, men då har dom varit reggade för 1-2 passagerare
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Ska komma nya regler ang hur mkt man får dra efter årsskiftet, har för mig att det var typ 1050 istället för 750. Och en enkel regel som jag hittade i körkortsboken om hur mycket man får dra är. Släpvagnens totalvikt får ej överstiga bilens tjästevikt, och tillsammans får de ej överstiga 3500kg
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Ja det är rörigt...
Tar du utökad B så får den sammalagda totalvikten på bil och släp inte överstiga 4250 kg.
Då får således dra ett 1250 släp.

För att få utökad B behövs endast en uppkörning.
För att ta BE behövs teoriskrivning samt uppkörning.
Läs mer här:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/

Maxlast i bilen btrukar väl vara passagerare + last.
Kan man åka 6 pers i bilen så är 5 passagerare last.
Föraren ingår i tjänstevikten.
Det A.Holm skriver är korrekt men för att röra till det lite mer så måste man även tänka på bilens och dragets maximala släpvikt. Finns dom som gått på den minan då dom köpt större pickuper och ska tex dra minigrävare med och sen så har draget varit klassat för 2000kg ......

Och att ta BE var lätt synd man inte gjorde det tidigare bara (SLÖ)
Pluggade teori med en app på telefonen sen skrev jag och körde upp utan problem så kör på nu kan ta rätt lång tid från man klarat skrivningen till man får en uppkörnings tid.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Tack för alla tips!
Men planerna har gått i stöpet med Chevan, nån som har en till salu?

Har läst på om Utökad behörighet B nu, så har lite koll. Det är inte så krångligt.. haha!
Jag hade möjligheten i Lumpen att ta både CE och BE, men inte gjorde man det.. Dum i huvudet är vad man är! Gratis var det också....
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Fick äran att köra en 2005 Silverado Duramax förra säsongen, då jag var den enda med behörighet för att dra vagn - Det var den bästa bilen jag någonsin dragit med.
Så pass bra att det hamnade en lika gammal Avalanche i garaget.
-Duramaxarna är ju trots allt JÄVLIGT(!) dyra.

Köp dig en cheva du, det gör du rätt i.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Fick äran att köra en 2005 Silverado Duramax förra säsongen, då jag var den enda med behörighet för att dra vagn - Det var den bästa bilen jag någonsin dragit med.
Så pass bra att det hamnade en lika gammal Avalanche i garaget.
-Duramaxarna är ju trots allt JÄVLIGT(!) dyra.

Köp dig en cheva du, det gör du rätt i.
Det tråkiga är att det är en 2500 och den inte går att regga till lätt lastbil. Sjukt bra pris var det.. 35.000:- Just nu är jag jävligt förbannat på svensk lagstiftning.