Cobra Rave ( 1993 ) Surar... ?

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Hej, har ett mycket irriterande problem på min lynx och det är att skotern surar ner sig när man har stått stilla ett tag, händer inte alltid men nästan. Och när det händer så är den omöjlig att få igång och man får vänta minst 20 minuter och då kan den gå igång direkt, om man har tur..
Fick ett tips att det kunde vara primern som krånglade så jag har kopplat ur den vid körning nu och visst har det blivit bättre, den har småsurat lite men gått igång tillslut. Förutom igår då den vägrade, försökte med allt men väntade då cirka 20 min och då gick den igång efter några drag med fullgas. Annars går skotern riktigt bra! Någon som har nån idé om var felet kan ligga? Nålventilerna? Och hur kollar man dom isf?

Sedan har jag även problem med magnapullen att den inte greppar i, har bytt klacksatsen(tror jag den heter) och det blev bättre ett tag men nu har det blivit ännu värre.
Allt ser bra ut förutom plastgrejen snöret är lindat runtom, jag tycker den verkar vara utnött i mitten. Någon som vet vad den kostar eller om det brukar vara nåt annat känt fel?

Börjar bli riktigt trött på det här, hoppas nån har tips för botemedlet till min i övrigt trevliga skoter:)

Häls. Petersson
 

grumpa

Medlem
21 dec 2005
24
0
1
34
malå
Sv: Lynx Cobra Rave ( 1993 ) - Surar

har precis en sån skoter fast en -96:a och den surar också ihop när den har stått stilla efter att man kört ett tag. men jag sliter bara och ger upp när axeln släpper ur fästet hehe. men iaf så kostar en helt ny magnapull ca 2000-2500 kr. bara så du vet.. hej svejs:)
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Sv: Lynx Cobra Rave ( 1993 ) - Surar

nytt linhjul gick på ca 6-700kr då jag köpte (till min 670), men kolla runt lite på duells och rinab så kanske du hittar billigare om du har tur.

Sen vad gäller att den surar, på min var veven renoverad, dock verkade inte packboxarna blivt bytta då..eller så skadades dom vid monteringen...detta medförde att den läckte in olja vilket gjorde den jobbigt att starta när den va varm...

Dra ett par varv då den är varm å ta upp stiften å kolla om det är olja eller bränsle den surar ner sig på!

hade även en hel del olja i vevhus och pipa i början av vintern då man skulle ta ut den, som om du vill vänta ett tag så kan du ju kolla de nästa vinter :p
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Sv: Lynx Cobra Rave ( 1993 ) - Surar

nytt linhjul gick på ca 6-700kr då jag köpte (till min 670), men kolla runt lite på duells och rinab så kanske du hittar billigare om du har tur.

Sen vad gäller att den surar, på min var veven renoverad, dock verkade inte packboxarna blivt bytta då..eller så skadades dom vid monteringen...detta medförde att den läckte in olja vilket gjorde den jobbigt att starta när den va varm...

Dra ett par varv då den är varm å ta upp stiften å kolla om det är olja eller bränsle den surar ner sig på!

hade även en hel del olja i vevhus och pipa i början av vintern då man skulle ta ut den, som om du vill vänta ett tag så kan du ju kolla de nästa vinter :p
Okej kan ju vara det, men märker man om packboxarna är slitna på något annat sätt? Har iaf lämmnat in föggarna till en kille som skulle kolla på dom..
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Du skulle kunna kontrollera om de sitter 2,0 nålventiler så brukar de fungera bättre om du byter till 1,5 , du skulle även prova att montera en bränslekran & se om de hjälper.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Du skulle kunna kontrollera om de sitter 2,0 nålventiler så brukar de fungera bättre om du byter till 1,5 , du skulle även prova att montera en bränslekran & se om de hjälper.
Tål ju att pröva men nålventilerna kostar väl 400spänn styck? Iallafall så har ja fått tillbaka föggarna från han som skulle kolla upp den och han sa att flottörnivån var lite väl hög så vi får se om de hjälper att sänka ner den. Nu är de ju bara så dåligt att de inte går att köra här, vilken ***** vinter!!!:mad:
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Hallå i stugan! Var upp till Arvisjaur igår och skulle köra skoter.
Så när vi kom fram och jag skulle starta den så vägrade den helt, tände inte ens till.
Höll säkert på i 45 minuter med att elda stiften och dra sen eldade jag även ur cylindrarna så de inte fanns nån soppa där och då tände den till men dog direkt.
Sedan satt ja mig på skotern och funderade på att ge upp men efter cirka fem minuter så skruvade ja på tändstiften igen och då drog jag ett drag-tände inte, ett till-inget tecken på liv, sedan ett tredje och då puttrade den igång och gick hur fint som helst.
Vad fasen kan detta bero på? Kan kanske vara att den hade stått å skumpat på släpen men den var ju så otroligt sur. Har även märkt efter att vi sänkte flottörnivån att den är ganska svårstartad när den är kall. Man är tvungen att hålla fullgas och dra minst fem drag.. Kan det vara värmen ute som gör det för det har varit plusgrader varenda gång jag startat den efter det.
Den är även fortfarande lite svår när den är varm också, gäller att hålla fullgas..

Sedan har ja fortfarande problem med magnapullen, har bytt allt förutom själva plåtsaken som magnapullsklackarna(heter det så?) ska haka i.
Alltså när skotern är kall så funkar magnapullen hyfsat men när den är varm så tar den inte alls utan man måste sträcka sig till magnapullen och trycka plastgrejen som snöret är lindat runt utåt från motorn sett...
Mycket konstigt att det blir när den är varm, nån som har nån teori?

Blev lite väl mkt text kanske men hoppas ni orkar läsa. Tack på förhand:)