Cross vs skoter på leden?

Zteffen811

Rookie sledder
6 maj 2015
8
0
0
Östersund
Vill börja med att säga att jag inte stödjer crossåkning på våra leder här i Sverige.

Men! Det finns många som påstår att det går att köra fortare på leden med en cross än med en skoter? Stämmer detta?

Min polare påstår att ingen skoteråkare hänger på honom på leden. Därför tänkte vi "göra upp" på någon avskild led någon dag. Jag tänkte köra min Rave RE 600 E-TEC med 116 hk och han tänkte köra sin Kawasaki KX250F med 43 hk. Han använder sig av dubbade däck så klart.

Är det värt att ställa upp på denna "tävling"? Har skotern en chans?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Var det inte tidningen snowrider som lät om jag minns rätt Emil Öhman på en sin skoter köra mot en endurohoj med en välrenommerad förare!? Vad jag minns så åkte hojen skjortan av skotern på snö.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har testat lite enduro med dubbdäck på hårda skoterleder.
Går att köra galet fort!
Du har inte en suck med skotern...
För att du ska ha en chans lär det nog vara slätt och många långa raksträckor.
Är det lite kurvigt och knöligt är skotern chanslös
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Vid testkörning så får du se till att du kör först, för det är satan så livsfarligt med hjulspår i skoterleden... Du kan få kast som skickar dig rakt in i ett träd innan du hinner blinka!
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Vid testkörning så får du se till att du kör först, för det är satan så livsfarligt med hjulspår i skoterleden... Du kan få kast som skickar dig rakt in i ett träd innan du hinner blinka!
Finns många andra ojämnheter än hjulspår på leden, så försiktig får man alltid vara.


När man tar ut hojen på leden gör man det när man vet dom är hårda, dvs efter töväder och följande minusgrader. Då syns det inte om man kört med en cyckel, om flera följs åt däremot så kan det bli ganska jävligt, ungefär som efter en skoter med fulldubbad matta och ticks i gastummen.

Det går köra fort på leden med cross och isdäck, fjädringen och manöverbarheten är så mycket bättre än skoter. Vid rätt förutsättningar bland det roligaste man kan göra (rätt förutsättningar är när leden blev sönderkörd en solig vårdag av skotrar och man far ut tidigt nästa morgon när helvetet frusit till is).

Ännu roligare är snöfri senhöst när vattendrag frusit och man kan köra med knäskrap i kurvorna på kärnisen.

Men är leden moddig så tar man skotern.

Betala ledavgift och dra sladden några mil per vinter så tycker inte jag man behöver ha dåligt samvete för att man använder lederna.
Å när vi ändå pratar om att "skada" lederna med annat än skoter, Fyrhjuling på band kan göra fan så mycket större skada på leden (stora hål eller diken där den sjunkit) för den belastar den packade snön på helt annat sätt än skoter och man kan köra när som.

Så använd lederna men tänk på att andra kommer efter och de ska också kunna använda samma led, gäller även skoter.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Skulle vilja säga att "inga hjulfordon på skoterled" är en bra regel, gäller även ATV med bandsats.

Finns ju all möjlighet för cross- och ATV-åkare att starta egna klubbar, skaffa arrende på leder och sedan bygga dem och underhålla dem för eget bruk.... Nej just ja, det var det där med terrängkörningslagen :nono:

Sorry för ett inlägg som inte har något med rubriken att göra, men jag blir så förbannad på hjulfordon som är på skoterleder och kör. Både sommar och vintertid.
Det är inte det som majoriteten av klubbmedlemmar betalar medlemsavgiften för, medans några få tycker att de själva avgör när och hur man får köra cross eller ATV.
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
På en normal led har inte cross en chans, går för sakta,
Dock är fart känslan högre på crossen.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Eller hur ! I en för crossen tillrättalagd bana kommer den att åka arslet av skotern. I verkligheten har en hoj lite att hämta då leden underlaget är så skiftande. Jag har kört lite hoj på hård packade skoterleder och det är kul. 125 250 350 och 500 hojar har funnits i min ägo
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Odubbad matta på isig led så får du ordentliga problem. Har du också fulldubbat så har du bättre chans. Är leden "mitt_i_vinten_mjuk", dvs packad men att det fortfarande kyler bra, så är 250F för lite åka med, isdäcken går tungt.

Men det är fördjävligt kul att köra cross på ishård skoterled =)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Eller hur ! I en för crossen tillrättalagd bana kommer den att åka arslet av skotern. I verkligheten har en hoj lite att hämta då leden underlaget är så skiftande. Jag har kört lite hoj på hård packade skoterleder och det är kul. 125 250 350 och 500 hojar har funnits i min ägo
Beror ju lite på vart i landet du väljer att köra ledsträckan. I fjällen är det för öppet. Men som lederna ser ut vid kusten är det oftast så snirkligt och tight att en skoter nog får det kämpigt. (förutsatt att leden är hård).

Och nu har vi ju iofs knappt haft någon snö senaste åren så då är ju en skoter riktigt chanslös. ;)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Dubb på skotern är ett måste om det är hårt, samt adekvata styrstål , eller varför inte testa en cross utan dubb mot en skoter med fulldubb?

Håller med om att en cross är mer lättmanövrerad om det är trångt och kurvit men så fort det är lite mer öppet så drar man i från med en skoter.