Crossfire 1000 ris och ros!

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
För och nackdelar mot en crossfire 800?
Skillnad på motorerna förutom kubiken?
Soppaförbrukning?
Försäkring?
Kända problem?
Vikt skillnad?
Fyll gärna på med mer bra att veta skillnader?
Vet att det går å få bra fart på 1000 motorn med lite
portning pipa box mm men blir lite fundersam då 1000
faktiskt är lite billigare beg på blocket mot för 800:an.
Samt att utbudet på just dessa är ganska stort.
Årsmodellerna jag kollar på är runt 07-08.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
CF8 är väl mer rapp än CF1000 men när det gäller att köra upp för längre backar och kraft så vinner CF1000. (2007)

- Bensinförbrukningen ligger väl på 2-4L/mil, beroende på förhållande.
- Helförsäkring 2500kr/år tror jag det var.
- Skidorna är inte det bästa och styrningen börjar kännas tung efter man kört länge ( händer väl alla ;) )
- Kanske skiljer något ynka kilo.

Visst du kan ju lägga dubbelrör men hörde med tikka och de rekommenderade inte det. Singelpipa, burk och PC5 kan nog vara något, men känns inte värt pengarna för den lilla effektökningen.

Effekt enligt tikka så är effekten:
Dubbel pipa 195
Singel pipa 185
Original pipa 165

Säkert missat något, någon får fylla på.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Hört att de håller bra, min har gått 750mil sen har man bytt kolvar i förebyggande syfte.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Dysse har nog koll på hur man kan få effekt ur dessa så det är väll minsta problemet.
Dock blir man ju fundersam på hållbarhet mm om det skiljer sej nått mellan dessa två.
Sen om det finns några kända problem?
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Läst den och många andra men har ej fått några svar på mina funderingar runt tusingen.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Vad är det du mer behöver veta? Kan säga att den tar rem om du inte installerat ett shift assist kit. Annars är motorn bra, som jag skrev tidigare min har rullat 750mil och endast ett kolvbyte gjort i förebyggande syfte.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Nån som provdragit pulka med cf tusingen? Tänkte om den lätt släcker stift eller bluddrar vid myskörning
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Alltså att den vibrerar mycket tycker jag är en överdrift, det försvinner ju på högre varv + att du inte står på tomgång i längre stunder.

Har inte dragit pulka med den men har legat på 30km/h en bra bit efter isen och det funkar hur fint som helst. Den går inte varm heller på hård led och nej jag har inte isrivare. Sen kan ju högre kammar vara något att ha, det funkar säkert med original men mycket roligare med högre.
 

JOFA

Välkänd medlem
21 mar 2010
397
0
16
Piteå
Prata idag med en arctic handlare om en maskin dom har i butiken och han menade på att 1000 kubikaren var ganska törstig och att motorkuddarna ofta får mycke stryk så den tillslut vill till å ta rem. Annars tyckte han att den funkar lika bra som 800:an
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
2-3l/mil i genomsnitt är väl inte så mycket för en 2-takt? Min har inte tagit rem på ca 50-80mil och att förra ägaren hade inte bytt rem före han sålde den. Ska se hur långt jag kommer på denna rem. Motorkuddarna kan jag inte uttala mig om, men styvare kuddar bör väl funka bättre?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nackdelen är att det bara är max 10 hk mer än en 800 ho och den vibrerar mer och är 10 -13 kg tyngre , tar nog lite mer rem men med ett xtra motorfäste brukar de bli rikigt bra , att ha en std anser jag vara helt meningslöst men den är mkt tacksam att trimma , den har tyvärr ingen knacksenor som skyddar motorn mot spikningar som 800an har ...
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
odysse kan du förklara vad knackning betyder? Har hört det men aldrig klurat ut vad som menas.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de är när bränsleluftblandningen självantänder pga av att det går för varmt /snålt , senorn sitter i toppen och känner av ljudet/vibrationen och sänker tändningen alternatift ökar bränslet så man får en svagare motor istället för en havererad .. men den går ju lika bra utan , dock så skulle den kunna ha haft mer effekt eller snålare mappning om den haft en , ska man trimma så är det en bra livlina
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
En std 1000 har ju lite tråkig karaktär. Jag kör en 1000 med jaws dubbelrör, boondocker, och portad. Ruskigt kul karaktär helt plötsligt och många fler hp.. ;)

Edit. Kanske ska säga att motorn sitter i en snopro 440.
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
En std 1000 har ju lite tråkig karaktär. Jag kör en 1000 med jaws dubbelrör, boondocker, och portad. Ruskigt kul karaktär helt plötsligt och många fler hp.. ;)

Edit. Kanske ska säga att motorn sitter i en snopro 440.
Slängde iväg ett mail till tikka och de sa att jag inte skulle köpa deras dubbel pipor. ''Vi rek inte Twin Pipes till 1000 motorn alls trycket i motorn blir för högt för 98 oktan.

Våran PPC slurdämpare ger + 10Hp inget behöver göras med EFI systemet
Portning +15Hp men då Fuelcontroller måste användas.

Mvh Tikka''

Kör du med 98 oktan eller 95?