Crossfire 1000

JohanV

Aktiv medlem
19 okt 2006
56
0
1
Täby
:) Hej alla glada!
Nu när hösten här och snart kommer väl vintern med en j-la massa snö får vi hoppas! Har precis bytt skoter, från en Pantera 1000 till en Crossfire 1000 då jag insåg att hyrskoter funkar utmärkt då man ska ut med familjen och hellre har en "leksak" då man åker själv. Undrar om någon därute har kört en sådan? Är lite nyfiken på omdömet av maskinen då den är köpt nu i barmarks säsong. Tacksam för svar!
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Tror det är en bra maskin om man inte åker led hela dagarna.
Ja har tidigare haft en F6'a men nu till vintern ska ja åka Crossfire 800.
Det blev en -08 åt mig då det vart lite barnsjukdomar på -07'an.
Dock inte på 1000cc.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
På en del CF8 från -07 så har plasten vid utblåset smält.
Verkar även ha skitat ner buken rätt mycket där också.
Kan ju vara en uppdatering av boxen som behövs.
Eller så är det konstruktionen på avgassystemet som gör att det blir så.
F8 har ju inte dessa probelm.

På arcticchat.com så har det också brunnit upp någon maskin.
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
hmm.. det har faktiskt hänt på min också, har fått ny plast men inte bytt än, men om det kan ha me boxen att göra lär väl problemet återkomma, intressant, annars är den helt problemfri..tycke felet var en bagatell:D
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Tycker dom borde ha uppdaterat -08'a så dom slipper ge ut ny bukplast åt några.
Ny plast lär ju inte lösa problemet långsiktigt?

Här kommer en lista på vad killarna på http://www.arcticchat.com/ tycker ska fixas

1- The flaming and burning belly pan!

2-Loose front motor mount(bolts that secure mount to front frame were to long , hence the motor vibrated excessively. If you're xf vibrates bad at idle put pressure on mag side of motor, if the vibe lessens you're front mount is loose. My mech. has fixed more than mine.(remedy-2washers and lock washers with loctite).

3- The famous crooked handlebars.(2min. fix) vet inte vad dom menar


4-Heat taped APV cables, throttle cable, fuel rail and injector plugs.(heat will eventually melt these). Uppdateat med värmesköld på -08'an

5- Put plastic wire loom over fuel line a sit was rubbing on the motor and was chafingagainst the motor (also heat taped this area).

6- Discovered that the cooling hose (which you can locate by looking through the frame between the can and brake)was chafing against the motor .(remedy- piece of cooling hose wrapped between engine and hose).
 

JohanV

Aktiv medlem
19 okt 2006
56
0
1
Täby
Tack för all info och länken till Arcticchat, den var intressant! Jag får se hur det går när snön börjar falla, garantin finns ju om något skulle krångla...
Johan
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
47
Lycksele
www.inlandets.se
Hej alla!

Jag sitter som ÅF av Arctic Cat och gällande smältande sidokåpor, så finns det snart en uppdatering på detta.

Jag vet inte om Crossfiremodellen är medtagen, men F-serien kommer få en avgasdeflektor monterat. En liten smart grej för att styra bort heta avgaser från sidan. Självklart kommer smälta kåpor att ersättas, dock är detta väldigt sällsynt. Det rör sig oftast om avgaser/sotbildningar.

Vi har gjort tester på en del maskiner, och 80 % blev som ny när vi använde vårt specialrengöringsmedel (egentillverkat).

Med vänliga hälsningar

Johan Haraldsson
Inlandets i Lycksele
 

JohanV

Aktiv medlem
19 okt 2006
56
0
1
Täby
Hej igen! Har någon kört denna modell? Vore kul att få ett omdöme hur den är att köra, på och av leden...
Johan
 

JohanAc

Välkänd medlem
17 jan 2007
250
0
16
47
Lycksele
www.inlandets.se
Hej igen! Har någon kört denna modell? Vore kul att få ett omdöme hur den är att köra, på och av leden...
Johan
Hej!

Vi testkörde dessa maskiner under två dagar i Borgafjäll i år.
Man kan säga att Crossfire-konceptet gör ingen besviken, såväl på eller utanför led.
Gillar man buskörning är CF helt sagolik, den vill lätt gå upp på rullen bak om man vill.

Sedan måste jag säga att den är enormt bra snömaskin!
 

Äffåtta

Medlem
31 jan 2007
12
0
1
Vi har gjort tester på en del maskiner, och 80 % blev som ny när vi använde vårt specialrengöringsmedel (egentillverkat).
På min F8 så skulle detta "specialdunderegentillverkade" medel inte ha en chans. Dekalen på kåpans sida har antagit nyans av begagnat toapapper och om man känner på undersidan kåpan är det som om man kläckt plasten med gassvets.
Detta började redan tidigt under säsongen, konstigt att det inte kommit någon lösning/ersättning ännu...
Detsamma gäller den förb.. hastighetsmätaren som är ett ständigt upphov till irritation!
Annars är det en bra skoter.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jo nu kanske han menade att medlet funkade på dom som var skitiga med sot/avgaser.
Finns ju såklart inget medel för smält plast.

Annan fråga.
Någon som hört om det börjat komma några 08'or ut till återförsäljarna eller till kgk?
Har för mig att Crossfire maskinerna var lite sena ifjol.
Inte före snöskoterns dag ifjol.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jo nu kanske han menade att medlet funkade på dom som var skitiga med sot/avgaser.
Finns ju såklart inget medel för smält plast.

Annan fråga.
Någon som hört om det börjat komma några 08'or ut till återförsäljarna eller till kgk?
Har för mig att Crossfire maskinerna var lite sena ifjol.
Inte före snöskoterns dag ifjol.
Jag har hört att Arctic ångrat sig och ska sluta sälja maskinerna under beteckningen skotrar och istället benämna dem Permobiler för farträdda. Alternativt kommer leveranserna att återupptas från och med v.12 2008. :D

//R
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Nu tror jag att du bara försöker hetsa upp oss Robster.
I Mars kan vi göra en utvärdering av våra maskiner så får vi se då.