Crossfire 7 -06 Drevning

crosstony2

Medlem
28 sept 2010
20
1
3
Umeå
Hejsan, jag har en 44'as matta på min Crossfire 700 2006 och fundera om man ska dreva ner den.

Har hört att visa har slängt på M7'ans drevning och jag undrar om de passar rakt på och vart man isf kan få tag på det.

Och ifall ni har något att tillägga så får ni gärna göra det ang. tips osv.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag tycker inte det behövs M7ans drevning, men det är jag. Många andra verkar förespråka den.

Finns att köpa hos närmaste åf ,dyrt som stryk.

Passar rakt på.

Satsa heldre pengarna på en BRA variatorkalibrering.
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
Jag ångrade inte att jag satte på M7-drevning på min CF7:a, kändes mycket rappare.
Hade visserligen bara 32-matta på den, men med 44-matta skulle jag absolut byta om jag vore du.

Kan starkt rekommendera Black Diamond Xtreme i USA, lättare drev till en spottstyver av originaldrev.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
oft blir man lurad av nerdrevningen , rappheten kommer från att det matar på mindre , precis som om man skulle lätta vikterna 2 g = blir otroligt rapp på varvräknaren men mattan snurrar saktare , jag minns fortfarande som igår den f7 jag skruvade i med m7 drevning , ägaren tyckte den gick bra , den lät grymt rapp men det var den slöaste vätske kylda skoter jag kört alla kategorier
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
att bara dreva ner så blir det ju inge bättre, men nerdrevning och variatorfix rekomenderas ju! Men CF har ju vettig drevning. F-modellerna har rätt hög drevning, ha för mig 180+ km/h vid 1:1 i variatorerna och maxvarv. sällan det behövs, sliter bara mer på remmen dessutom.
Det blev M-drevning då men i efterhand tror jag CF drevning hade vart vettigare!
Så med tanke på vad drev kostar så lägg halva slanten på variatorerna istället :)
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
oft blir man lurad av nerdrevningen , rappheten kommer från att det matar på mindre , precis som om man skulle lätta vikterna 2 g = blir otroligt rapp på varvräknaren men mattan snurrar saktare , jag minns fortfarande som igår den f7 jag skruvade i med m7 drevning , ägaren tyckte den gick bra , den lät grymt rapp men det var den slöaste vätske kylda skoter jag kört alla kategorier
Vet inte riktigt om jag är beredd att hålla med, visst mattan snurrar ju långsammare vid samma varvtal men skotern blir ju "starkare" när man drevar ned, lite som att starta på ettan eller tvåan med bilen.

Märkte störst skillnad i djup eller tung snö då skotern innan inte riktigt orkade då man gav full gas vid stillastående, men med neddrevningen fick man fortare upp skotern i maxvarv.
Sen kanske en riktig inställning av variation hade gett samma/bättre resultat men jag tyckte det fungerade bra, tror inte heller att jag betalade mer än ca 250 dollar för dreven med nya lager.

Ska väl även tilläggas att man tappar ganska mycket av toppfarten men för mig är det ganska ointressant då jag i stort sett aldrig pressar led eller matar järnet över en sjö.


Sedan så _antar_ jag att det inte är samma sak att slänga på M7-drevning på en F7:a som på en CF7:a, det lär väl skilja mer än bara drevningen i drivlinan, så som vikter mm vilket gör att F7- till M7-drevning är ett för stort steg om man bara byter drev.
 
Last edited:

crosstony2

Medlem
28 sept 2010
20
1
3
Umeå
Ajuste, tack för alla svar.

Men borde man lämna in variatorn hos någon specialist eller är det något man kan göra själv?

// Tony