Crossfire 8 -07 Ger ingen gnista

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Hej
Har en crossfire 8 -07 som inte ger gnista. Någon som vet vad felet kan vara?
Skriv allt ni kan tänka er även det uppenbara :bigsmile:
 

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Dåligt stift, Glapp tändhatt, Trasig tändspole, inte skruvat på nyckeln. intryckt dödarknapp, brott på nån tändkabel.... är det lika på alla 4 stift?
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Hur har problemet uppstått? Efter sommarförvaring, sänkt skotern vid vattenkörning eller kom det bara sådär? Hur gick skotern innan?
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Det här tydligen bara hänt sådär, köpte den nyss och tänkt sätta igång den och enligt förra ägaren så hände det bara plötsligt. Den hat inte varit sänkt kollade dynan och ser inte ut som att nått har börjat ärga eller så så tror inte att han ljuger när han säger att den inte varit sänkt.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Om du läser den andra tråden om din skoter så ser du att förra ägaren försökt köpa en ny ecu iaf. Hade jag vart du hade jag bett han vara ärlig och fråga vad han felsökt och kommit fram till. Förmodligen kommer du få lägga kring 10k för att få igång den men likförbaskat har du en billig skoter.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
106
63
Tändspolen är ju inte ett allt för ovanligt fel på Arictic, den går väl att mäta upp om den är hel eller inte. Jag är dock ingen expert på el så det lämnar jag till någon annan vilka värden osv det ska vara.

Är det som ika säger, bytt ecu. Då är nog, om det inte är tändspolen, stator eller svänghjulet kaputt. Startorn går ju också att mäta upp, men som sagt ovan.
 

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Tändspolen är ju inte ett allt för ovanligt fel på Arictic, den går väl att mäta upp om den är hel eller inte. Jag är dock ingen expert på el så det lämnar jag till någon annan vilka värden osv det ska vara.

Är det som ika säger, bytt ecu. Då är nog, om det inte är tändspolen, stator eller svänghjulet kaputt. Startorn går ju också att mäta upp, men som sagt ovan.
Den har 4 separata tändspolar, så det är knappast så att alla 4 gett upp samtidigt...
 

EmilBergstrom

Aktiv medlem
27 nov 2010
80
0
6
jag har en ecu till en m8, jag bytte i min när ett av motstånden i boxen var trasigt, men utan motståndet så ger de bara en felkod om handtagsvärmarna, så den fungerar felfritt, tänkte bara om du ville köpa den och testa om den ger gnista.?
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Finns det många CF8 -07 utan gnista i Kiruna? Jag och en polare var och hämtade en igårkväll, kom hem inatt.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Mest troligt trollar ts oss att han har en cf. Misstänkte det tidigare då han funderar om allt annat än cf. Varför man sitter och hittar på massa strunt är för mig obegripligt.
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Precis, håller med till fullo ika, maskinen i fråga står då i ett låst garage i Piteå just nu! :)
Mest troligt trollar ts oss att han har en cf. Misstänkte det tidigare då han funderar om allt annat än cf. Varför man sitter och hittar på massa strunt är för mig obegripligt.
 

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Nä att nu är det jag som har tagit händelserna i förväg när det gäller den här tråden. Jag skulle köpa den här crossfiren som stod i Kiruna för 29000kr. Jag ringde till killen och han sa att jag kunde komma och kolla på den nu den här helgen, jag var helt säker på att jag skulle ta den nu, men när jag ringde killen som sålde den igår kväll så sa han att han redan hade en kille som köpt den tidigare ifredags. Men när jag startade tråden skrev jag att jag redan hade köpt den då dels för att jag var helt säker på att jag skulle ha köpt den idag och för att få bort lite konkurrens ifall nån som läste tråden skulle få för sig att köpa den före mig, fult jag vet men jag ville vara säker på att jag fick den när den var så billig som den var även fast den inte gav nån gnista. Så det är därför jag inte svarat på tråden för jag har inte kollat på den när jag inte köpte skotern. Tänkte bara få lite tips inför köpet. Men nån annan han ändå före så man blev lite besviken ändå.