Crossfire 8 -09 lite frågor

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Funderar lite på att köpa mig en Crossfire 8 och har lite funderingar,

Följde det med Bossdyna till alla -09 ? (dom flesta som säljs beggad har den med)
vad orginalmonterades för matta? 38 eller 57 eller gick det att välja?
Är det teleskopstyre på alla eller var det tillval?

Finns det några svagheter som bör kollas vid eventuellt köp??
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Funderar lite på att köpa mig en Crossfire 8 och har lite funderingar,

Följde det med Bossdyna till alla -09 ? (dom flesta som säljs beggad har den med)
vad orginalmonterades för matta? 38 eller 57 eller gick det att välja?
Är det teleskopstyre på alla eller var det tillval?

Finns det några svagheter som bör kollas vid eventuellt köp??
Ja, det följde med en bossdyna till alla maskiner om man köpte den innan den ??..... 38 mm var det som fanns. Teleskop hade alla XF/M-maskiner. Bra maskin utan några större svagheter. Kolla lager i DD,
 

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Hur funkar 38:an som sitter på i löst då? vad är det för typ av matta ?
 
8 dec 2008
20
0
1
Luleå
Funkar mycket bra. Körde med en crossfire 1000 som hade 38 mm Cobra matta. Spöade Assault och Summit 800 som var med. Kan ha berott på förare men det var mycket snö i Vuogga den helgen. Nysnö så det räckte åt alla! så ja, den skottar på mycket bra i lössnö.
 
8 dec 2008
20
0
1
Luleå
Yes, dom lyckades få ut riktigt mycket av den där mattan. Bra tryck i den på led också om man nu skulle få för sig att börja köra sånt. finns för och nackdelar i allt. Fördelen med Cobramatta 38 mm är att den inte gräver ner sig så mycket utan flyter på bra i snön istället. Han som ägde Crossfire 1000 köpte senare 57 mm matta och den stod racklång efter det = körde fast oftare.
 

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
Nu ska vi inte överdriva, kan säga direkt att du ska inte tro det är en mountainmaskin du köper. Har själv en crossfire 8 -09 och visst går den relativt imponerande i lössnön med originalmattan, men att tro att du ska köra åttor runt renodlade mountainmaskiner är bara att glömma.. Bytte till en powerclaw 57 mm:s matta på min i år och det blev en grym skillnad till det bättre! Dock är den fortfarande för kort för att kunna ta sig precis vart man vill.
 
8 dec 2008
20
0
1
Luleå
Ingen har sagt Åttor runt renodlade mountainmaskiner, kan bara konstatera att det inte alltid sitter i bäst skoter med störst kammar. Men Arctic cat gjorde m8 i samma längd som nuvarande crossfire för några år sedan så dom går mer mot mountain nu kan tyckas? Självklart ska en t ex summit 800 ta en crossfire men bästa skoter vinner inte alltid. Själva frågan var nog hur Cobra mattan är, bästa 38 mm jag sett/kört och tar man sig inte dit man vill borde man kanske inte vara där? :)
 

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Ja jag är inte ute efter någon bergsklättrare men 38 låter ju lite klent (utan att provat) Powderclaw 57 som sitter på endel kanske är rena dyngan på led? -mest transportsträckor dock.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
38 cobran "duger" i lössnö. men det är en helt annan skoter med en powerclaw 57. tusingen blev rena rama hotroden! dvs vild, svårkörd och skidorna upp i vädet hela tiden. behöver jag säga att den är skitkul!?

den är såklart sämre än cobran på led. men betydligt bättre tex en challengermatta. lider inte av det sämre fästet på led. men var med på vuollerim dragracet och där märktes det verkligen att fästet i starten var dåligt.
slet av min powerclaw i vintras på en järnstolpe och fick slänga på orginal cobran igen.
visst, man kom fram med den också. men det blev ju som en "vanlig" skoter igen. odramatisk och slätstruken. som en yamaha ungefär. ;) hehe.
blev att köpa ytterligare en powerclaw. även om det sved så var det lätt värt det!
 

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
"vild, svårkörd och skidorna upp i vädret" låter svinkul, precis vad jag är ute efter :)
 

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Hej
I helgen slog jag till på en CF8 -09 med 57mm Challenger extreme matta, SLP helsystem, samt en styrhöjare "offsetriser"

På tidigare ägaren lät det som att variatorerna inte var rörda (inta han som monterat SLP systemet)
Frågan är vad det skall sitta i variatorn? på SLP hemsida fanns det bara rekomendationer för M8 och det lär väll inte vara samma

SLP visar för övrigt ett bromsnings graf på sin hemsida som visar 159 hk! låter ju för bra för att vara sant +14 hk! stämmer det verkligen??

länk till systemet: http://www.startinglineproducts.com/catalog.cfm?pageID=detail&catalogID=2&catID=2&productID=1053

-väntar på snön!!!!!!!

//Erik
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Shiftassist är ju ett enkelt sätt att få bättre nedväxling till ett lågt pris.
Men har du vunnit 14hk så lär du nog ha en del att hämta i variatorerna.
Skulle då ha provat vikta på primären till att börja med.
Men det finns säkert folk här som har bättre erfarenhet av variatorpill än mig...
 

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Ingen mer som har några tipps?
-vad sitter det för vikter orginal?
-vart köper jag andra vikter?

mvh
Erik
 

Kappten nemo

Välkänd medlem
14 dec 2008
138
0
6
Ullånger
Ja, det följde med en bossdyna till alla maskiner om man köpte den innan den ??..... 38 mm var det som fanns. Teleskop hade alla XF/M-maskiner. Bra maskin utan några större svagheter. Kolla lager i DD,
Då tråden inte är allt för gammal så använder jag mig av denna. Han skriver kolla lager i dd. Hur ska man kolla lagrena i dd? glappar? menar han efter att man har köpt den antar jag.
 

TOMPAN

Välkänd medlem
26 aug 2010
352
0
16
Piteå

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Funderar lite på att köpa mig en Crossfire 8 och har lite funderingar,

Följde det med Bossdyna till alla -09 ? (dom flesta som säljs beggad har den med)
vad orginalmonterades för matta? 38 eller 57 eller gick det att välja?
Är det teleskopstyre på alla eller var det tillval?

Finns det några svagheter som bör kollas vid eventuellt köp??
Bossdyna följde med om du köpte skotern med catcash. Före den 15/11 -08.(Må ii muittav olmmai märkabeaivvi)
 

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Fick min första "riktiga" körning idag på min CF8 -09 i riktigt fint puderföre men jag upplever den lite tungburkad man får bryta duktigt för att få upp skidan och lägga den i sväng, väl i svängen så känns den bra -är det kränghämmare bort som gäller?

Helvete vad maskinen går hårt btw! vill ju slita av mig armarna hela tiden!!
Challenger extremen bettar rikitg bra

rå och brutal precis som jag ville ha det