Crossfire 800 / 1000 köp !!! hjälp uppskattas !!

tjabba

Medlem
29 okt 2008
38
0
1
Goddagens , jag har en fråga till er som vet en del om modellerna
crossfire 800 cc och crossfire 1000cc. Vad är skillnaden förutom det uppenbara som kubik o.s.v.

* Känns 1000 cc tung / klumpig i jämnförelse med 800 cc ?

* Är det en markant skillnad i vrid och i sådana fall på vilket vis ?

* Andra fördelar / nackdelar om man ställer dessa två modeller mot varandra?

* soppa förbrukningen / skillnaden dom emellan

* 2007 modeller / 2008 skillnader ?

* personliga erfarenheter av dessa ?


Kom med tips och råd om dessa skotrar uppskattas verkligen för skulle vilja börja få en uppfattning snarast !
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Jag har haft en -07 cf 1000. var mkt nöjd me den, har inte kört cf8an men cf 1000 tyckte jag var riktigt lättkörd, hur lättsom hälst att lägga omkull osv...

tog inte så mkt soppa å inte heller mkt olja drog den..

mitt råd är att dreva ner cf1000 och sätta på 44mm matta... det gjorde jag..
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
har kört cf8 och gillade den skotern skarpt. Tänkte köpa en cf1000 men blev avrådd av den som skruvade i a-c, äter remmar och a-c har inte löst problemet ännu
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jo nu har AC drevat ner till 09 enligt min åf .
min 07 hade f6 ans drevning och 44a blev lite törstigare då ,rappare kanke.
den nya ska få ett litet lager som förhindrar att sek fjädern vrids axielt då, förbättras shiftbacken och man slipper starta på 2an:afraid:typ ,tror remmen gillar det
cf 1000 valde då jag igen mjauu:hello:
 

tjabba

Medlem
29 okt 2008
38
0
1
Jag har haft en -07 cf 1000. var mkt nöjd me den, har inte kört cf8an men cf 1000 tyckte jag var riktigt lättkörd, hur lättsom hälst att lägga omkull osv...

tog inte så mkt soppa å inte heller mkt olja drog den..

mitt råd är att dreva ner cf1000 och sätta på 44mm matta... det gjorde jag..
okej det låter ju bra! men stämmer allt snack om att cf 1000 tuggar remmar ?
upplevs den tung ? hur är vridet ? är den lika "rapp" som en 800cc tror du ? inga andra nackdelar eller fördelar ??
 

tjabba

Medlem
29 okt 2008
38
0
1
jo nu har AC drevat ner till 09 enligt min åf .
min 07 hade f6 ans drevning och 44a blev lite törstigare då ,rappare kanke.
den nya ska få ett litet lager som förhindrar att sek fjädern vrids axielt då, förbättras shiftbacken och man slipper starta på 2an:afraid:typ ,tror remmen gillar det
cf 1000 valde då jag igen mjauu:hello:

vad tycker du allmänt om cf 1000 visst var det en sån du hade förresten ? tung ? vridet ? osv
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
okej det låter ju bra! men stämmer allt snack om att cf 1000 tuggar remmar ?
upplevs den tung ? hur är vridet ? är den lika "rapp" som en 800cc tror du ? inga andra nackdelar eller fördelar ??
1000cc är inte lika rapp/explosiv som en 800cc
Ska du va inne i skogen och köra mellan träden passar en 800cc.
Har du stora fria ytor att åka på och behöver kraften ta en 1000cc.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
att en 800a upplevs rappare kan man ju förstå ,men min 07 cf 1000 var start snabbare än kompisens pip o variator kittade 800 powertec men kraften kommer från botten o genom hela registret, så det blir ingen effekt kick på samma sätt som tex en 800 har.

det blir lite kompressor drag från botten.
tung,klumpig kan jag inte säga att den är ,men väger man 60 kilo är ju det mesta tungt att bryta omkull,jag betvivlar att det skiljer nå många kilo mellan 800 o 1000

jag hade en vässad rmk 700 innan och jag hade en uppfattning om att den gick riktigt :evil: bra o att en 1000 blir laggig, kan bara konstatera att det var fel :aetsch:
remmar åt dom 07 pga för hög drevning, ner drevning samt ett lager i sekundären verkar råda bot på det problemet
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Konan: Det där lagret i sekundären verkar då inte finnas med på någon sprängskiss.
Finns ju ett "Shift assist kit" eftermarknads lager att montera om man vill det.
Skulle det vara enbart 1000cc som ska få lagret eller gäller det alla sportigare -09'or?
Kolla med din handlare igen jag vill veta hur det ligger till.
Eller du kanske menar att du ska montera dit ett lager själv?
Ja gjorde det på min -08 nu i sommar men har inte testat det.
Å nu har ja sålt maskinen.
 

tjabba

Medlem
29 okt 2008
38
0
1
Konan: Det där lagret i sekundären verkar då inte finnas med på någon sprängskiss.
Finns ju ett "Shift assist kit" eftermarknads lager att montera om man vill det.
Skulle det vara enbart 1000cc som ska få lagret eller gäller det alla sportigare -09'or?
Kolla med din handlare igen jag vill veta hur det ligger till.
Eller du kanske menar att du ska montera dit ett lager själv?
Ja gjorde det på min -08 nu i sommar men har inte testat det.
Å nu har ja sålt maskinen.
Är det någon större skillnad mellan cf 8 07- 08 ? några uppdateringar eller liknade ? barnsjukdomar etc ?
 

tjabba

Medlem
29 okt 2008
38
0
1
att en 800a upplevs rappare kan man ju förstå ,men min 07 cf 1000 var start snabbare än kompisens pip o variator kittade 800 powertec men kraften kommer från botten o genom hela registret, så det blir ingen effekt kick på samma sätt som tex en 800 har.

det blir lite kompressor drag från botten.
tung,klumpig kan jag inte säga att den är ,men väger man 60 kilo är ju det mesta tungt att bryta omkull,jag betvivlar att det skiljer nå många kilo mellan 800 o 1000

jag hade en vässad rmk 700 innan och jag hade en uppfattning om att den gick riktigt :evil: bra o att en 1000 blir laggig, kan bara konstatera att det var fel :aetsch:
remmar åt dom 07 pga för hög drevning, ner drevning samt ett lager i sekundären verkar råda bot på det problemet
så du anser att cf 8 och cf 1000 egentligen bara har en skillnad och det är att 1000 cc är mer att köra med ? inga nackdelar gentemot cf 8 ?
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
så du anser att cf 8 och cf 1000 egentligen bara har en skillnad och det är att 1000 cc är mer att köra med ? inga nackdelar gentemot cf 8 ?
nytt chassi med mer perforering kom 08 ,barn sjukdommar inget jag vet förutom att 07an var högt drevad och käkade rem om man fis kör i lössnö, 1000 vibrerar på tomgåg
det är förstås väldigt relativt det där med rem förbrukning,skidoo o lynx käkar mer remmar. jag har byt 2 remmar i vintras medans mina kompisar har bytt 3-4 på sina brp maskiner på samma körstäcka
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Är det någon större skillnad mellan cf 8 07- 08 ? några uppdateringar eller liknade ? barnsjukdomar etc ?
2008 har lite flera aluplåtar under huven som skyddar diverse saker från att bli för varma.
2007 har Orange buk som blir rätt skitig av avgaserna.
2008 har 38mm matta
2008 nytt instrument
Nya spindlar på 2008

Sen även tunneln då med större hål och veckade förstärkningar på 2008
 

lim3

Medlem
9 jul 2006
38
0
1
Skellefteå
Konan: Det där lagret i sekundären verkar då inte finnas med på någon sprängskiss.
Finns ju ett "Shift assist kit" eftermarknads lager att montera om man vill det.
Skulle det vara enbart 1000cc som ska få lagret eller gäller det alla sportigare -09'or?
Kolla med din handlare igen jag vill veta hur det ligger till.
Eller du kanske menar att du ska montera dit ett lager själv?
Ja gjorde det på min -08 nu i sommar men har inte testat det.
Å nu har ja sålt maskinen.
Vet du eller någon annan vart man kan få tag på ett sånt här "shift assist kit" eller går det bara att ersätta brickar med ett lager av samma storlek som brickan?
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Vet du eller någon annan vart man kan få tag på ett sånt här "shift assist kit" eller går det bara att ersätta brickar med ett lager av samma storlek som brickan?
Lagret heter (AXK 45-65) och 2brickor( AS 45-65)1mm tjocka finns att köpa på momentum.
Inte helt säker på lagret&brickornas varunr men till 99% i alla fall.
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Enl. alla tester i tidningarna ( bla. snowmobile ) så är cf8:an bättre än 1000 på alla punkter. Snabbare acc, bättre toppfart, lättare.
Sedan finns det ju lite smågrejor på 1000cc som man läser om på lösa boliner; tex remslitage.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
har kört cf8 och gillade den skotern skarpt. Tänkte köpa en cf1000 men blev avrådd av den som skruvade i a-c, äter remmar och a-c har inte löst problemet ännu
Jo, man pratar i USA om att använda en annan sidoföskjutning av variatorerna som gör att man minimerar remslitaget. Enkelt förklarat. Man fokuserar på att använda den linjeringen som passar bra vid full hastighet isf under acc. Tror att det är linjalen som man skall ha till F-modellerna isf CF/M-modellerna. Hörde ifrån ÅF att man endast har en linjal för alla 2010. Det hade man inte tidigare. Skulle vara kul att höra hur förbrukningen påverkas.

I övrigt så upplevs 800 som rappare men, med lite modifieringar på avgassidan kan man få ut runt 15 HK extra på 1000. Inte illa.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
* Känns 1000 cc tung / klumpig i jämnförelse med 800 cc ?

* Är det en markant skillnad i vrid och i sådana fall på vilket vis ?

* Andra fördelar / nackdelar om man ställer dessa två modeller mot varandra?

* personliga erfarenheter av dessa ?


Kom med tips och råd om dessa skotrar uppskattas verkligen för skulle vilja börja få en uppfattning snarast !
Som jag känner så är det helt olika karaktär på maskinerna. 800:an är stökig och bråkig. Rycker och sliter iväg dig och är allmänt jävla våldsam. Skitfint om du är och kör i tajt terräng.
1000 är mer som en naturkraft. Det känns som att man har grenslat en jordbävning. Den blir inte elak på samma sätt men när du gasar är det med ett djuriskt ursinne. Du har satt dig på ett enormt jävla lok som trycker iväg dig så mjukt och fint men ändå brutalt och vägvinnande på samma gång.
Skitfint om du har lite öppnare ytor och lite brantare backar att bestiga.

800:an är bråkig på samma sätt som en uppspydd vodka redbull i fyllecellen och 1000 är lika harmonisk som en sexa baileys hälld över en nyvaxad bikinilinje.

Välj 1000 och lev med remproblemet.
Det hade jag gjort.