Crosshojar och skoterleder

E

Ej medlem/Inloggad

Fortfarande inte lagligt med annat än skotrar på leden så dom kan bara ge upp körningen..
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Pitabroed: En Cr 125:a och du åker ifrån skotrar på leden? Vilka har du raceat med?
Åke enstånka? Farbror Kurt 95?

Det ska vara riktigt täta passager och mycke tvära kurvor om du ens ska ha någon chans. När det börjar gå runt 100 och över tror jag inte du har en Janne.

Förövrigt stör jag mig inte om jag möter en cross mitt på dagen då leden är snuskigt hård. Men dom som kör då det är mjukt så att det är djupa skåror i leden borde hitta en annan sport, förenat med livsfara. Och då menar jag inte för crossåkarna utan för skoteråkarna. Nae, kör på is, bana eller någon skogsbilväg om ni vill köra cross.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Metta: Varför skulle det inte gå att köra ifrån skotrar med en 125'a? Du kör inte fortare bara för att du har en större maskin, mycket beror på tekniken. Bara på sjöar det blir tajt. Men hur ofta går det runt 100? Där jag kör 90-95 med crossen ligger dom max i 70-80 med skotrarna för det är så ***** guppigt.
Dom jag kör med kör inte sakta precis.. Kör jag min skoter har jag knappt nån chans o hänga på dom..
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Pitabroed skrev:
Metta: Varför skulle det inte gå att köra ifrån skotrar med en 125'a? Du kör inte fortare bara för att du har en större maskin, mycket beror på tekniken. Bara på sjöar det blir tajt. Men hur ofta går det runt 100? Där jag kör 90-95 med crossen ligger dom max i 70-80 med skotrarna för det är så ***** guppigt.
Dom jag kör med kör inte sakta precis.. Kör jag min skoter har jag knappt nån chans o hänga på dom..
NAE? Handlar det om teknik? Klart man kan åka lika fort eller fortare med en mindre maskin, men hur fort går din 125:a på maxvarv? Mja, ska inte leka machoman då det oftast resulterar i bråk och annat tjafs, men det är väl allt som oftast det går runt 100:a och över på skoterled.

Det ska vara riktiga ***** hål i marken för att det inte ska gå att ligga på rejält med skoter, och sådana hål borde en cross få problem med också om dom kommer kontinuerligt, speciellt i 90-95...

Jajja...blir nog bra det.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Metta: Den går 105, har mätt med gps. Men på våra leder vi har här räcker det för det går i stort sett aldrig fortare. För dom är dragna inne i skogen där det är kurvigt o jävligt som satan.
I större gupp är det bara att hålla stumt med crossen fast med skotern studsar det som satan och man knäcker halva skotern. Visst, det kan bli lite rangligt i höga hastigheter men det brukar inte vara nåt stort problem!
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Vafan åker du på för motorväg? :) nerå men lixom de beror ju helt på vart du bor och vad de är för leder.. jag kan säga att åka 100 på lederna i gävle så kan man ju lika gärna ta självmord ^^ nära på iaf.

Metta skrev:
NAE? Handlar det om teknik? Klart man kan åka lika fort eller fortare med en mindre maskin, men hur fort går din 125:a på maxvarv? Mja, ska inte leka machoman då det oftast resulterar i bråk och annat tjafs, men det är väl allt som oftast det går runt 100:a och över på skoterled.

Det ska vara riktiga ***** hål i marken för att det inte ska gå att ligga på rejält med skoter, och sådana hål borde en cross få problem med också om dom kommer kontinuerligt, speciellt i 90-95...

Jajja...blir nog bra det.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Vad är det för ***** snack om att det är olagligt att köra mc på led?(självklart reggad, besiktigad, försäkrad)

Jag ringde polisen och de svarade att så länge du inte förstör marken, NOTERA marken inte snön så kan de inget göra. Men kommer man ner till marken så träder terrängköningslagen in. Men den gäller bara på bar mark, inte uppepå snön. Enligt denne polis så skulle det teoretiskt vara ok att köra bil på skoterleder.

Jo det sa han oxå att om en skoter kör så det kommer fram mark så har även denne kommit in i terrängkörningslagen och skall straffas efter den.

Om alla använder huvudet så tror jag nog att lederna är nog stora för både mc och skoter. Men tänk till för fan. Förstör inte för de andra. Kör inte mc när det lämnar djupa spår efter t.ex. Betala in till lokala skoterklubben och stöd och hjälp dem. De lägger ner mycket jobb. Ideelt jobb tänk på det.
Hoppas vi möts ute på lederna och har det kul tillsammans
/kenta
 
B

bollnäs bon

mc ska man köra på något annat ställe än på leden för om man inte har is däck så blire jävligt halt och har man is däck så blir det självklart spår minsta lilla du varavar ur den så det här med att det inte blir spår är bara bulshitt
 
E

Ej medlem/Inloggad

Men det är väll självklart det blir spår efter en mc. Men vad blir det efter en skoter i leden då? Vin kanske?????????
 
E

Ej medlem/Inloggad

Ej medlem/Inloggad skrev:
Men det är väll självklart det blir spår efter en mc. Men vad blir det efter en skoter i leden då? Vin kanske?????????
kanske det kanske men det blir djupare spår av en mc en av en skoter och det är desutom inte lika farligt med skoter spår än med mc!!!!!!
 
E

Ej medlem/Inloggad

Jag tycker synd om den skoterägare som inte kan framföra en skoter i en led där det har åkt en hoj. 2 breda skidor fram och en matta bak. Förstår inte problemet. Hur gör ni när ni åker i lössnö och måste korsa ett skoterpår? Ännu djupare och bredare.

Nä då jag förstår vad ni menar men jag fattar ändå inte problemet.
 
E

Ej medlem/Inloggad

blizzard skrev:
börja gnälla hos polisen för lite crosskörning.. smart. mycket bra för grannsämjan..
haha bra sagt =) farbror blå kan gå å lägg sä
 

XC600

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Ej medlem/Inloggad skrev:
Vad är det för ***** snack om att det är olagligt att köra mc på led?(självklart reggad, besiktigad, försäkrad)

Jag ringde polisen och de svarade att så länge du inte förstör marken, NOTERA marken inte snön så kan de inget göra. Men kommer man ner till marken så träder terrängköningslagen in. Men den gäller bara på bar mark, inte uppepå snön. Enligt denne polis så skulle det teoretiskt vara ok att köra bil på skoterleder.

/kenta
Allt utanför vägen är ju terräng, vad jag vet så gäller det bara terrängfordon att man inte får köra om man kan skada marken. Cross/enduro är ju inga terrängfordon utan motorfordon och därmed gäller andra regler, alltså man får inte köra i terrängen med motorfordon.

Du får nog ringa polisen och fråga vad han heter och om han står för sitt uttalande och att man kan hänvisa till honom om man åker fast.

Ps. glöm inte att skriva hans namn här så att hela sverige vet vem man ska hänvisa till. ;)
 
E

Ej medlem/Inloggad

XC600 skrev:
Allt utanför vägen är ju terräng, vad jag vet så gäller det bara terrängfordon att man inte får köra om man kan skada marken. Cross/enduro är ju inga terrängfordon utan motorfordon och därmed gäller andra regler, alltså man får inte köra i terrängen med motorfordon.

Du får nog ringa polisen och fråga vad han heter och om han står för sitt uttalande och att man kan hänvisa till honom om man åker fast.

Ps. glöm inte att skriva hans namn här så att hela sverige vet vem man ska hänvisa till. ;)
Rotade lite bara för skojs skull

---

Terrängkörningslagen (1975:1313)

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).

---

Nu är jag ju ingen jurist, men utifrån detta så ser jag inga problem med att framföra en registrerad och försäkrad enduromotorcykel på en skoterled.

Hela rasket finns att läsa här.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.HTM

Sedan var det det här med skillnaden på terrängfordon och motorfordon

---

Vad är motordrivet fordon och terräng?
”Motordrivna fordon” är en samlande beteckning för alla slags fordon som drivs med motor: Bil, MC, moped, traktorer och motorredskap, terrängskotrar och "terränghjulingar". Begreppet "motorfordon" omfattar endast bil, MC och moped.
Terräng i lagens mening är i stort sett all naturmark, inte bara "skog och mark". Som terräng räknas också parkmark, gräsmattor, stigar, motionsspår och vandringsleder. Det behövs inga förbudsskyltar för att förbjuda exempelvis mopedkörning på motionsspår eller vandringsleder.

---

Således borde både snöskotern och motorcykeln trilla in under benämningen "motordrivet fordon"

Källa:
http://personbilar.volkswagen.se/page_8585.shtml

Förvisso ingen juristsida, men å andra sidan borde ju de vara angelägna om att inte fara med allt för våldsamma osanningar.


Personligen har jag kört rätt mycket på skoterleder med min WR450F och de enda sura kommentarer jag fått är på forum som dessa samt av någon tråkmåns uppe vid polcirkeln efter malmens väg. Tvärt om har de flesta varit glada, inresserade och positiva. Möjligen kan de väl ha åsikter om huruvida en motorcykel verkligen är det mest lämpliga fordonet för färd i snö. Men ytterst sällan sura och gnälliga.

mvh. Stefan Å.
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
för de första så tror inte jag att en cross kör ifrån en skoter.. möjligtvis larven.. för de andra så tycker jag det är j*vligare när cross / fyrhjulingar (!!):mad: kör än dom som rider i skoterleden..
 
E

Ej medlem/Inloggad

ToBe_ skrev:
för de första så tror inte jag att en cross kör ifrån en skoter.. möjligtvis larven.. för de andra så tycker jag det är j*vligare när cross / fyrhjulingar (!!):mad: kör än dom som rider i skoterleden..
Det är väl främst graden av tokighet som sätter gränserna, och när det gäller tokighet så ligger crossförarna bra till. På den tiden jag hade skoter så försökte jag hänga på en crossnisse efter en led i skogen och jag kan meddela att jag inte hade skuggan av en chans att hänga med. Om detta endast berodde på att han var tokigare än mig låter jag vara osagt, men jag tror inte att det bara berodde på det.

Så länge det är rakt och slätt så lär väl snöskotern vinna, för det är ju inte så svårt att nypa tumgreppet mot styret och hålla i sig, men blir det gropigt och krokigt så tror jag inte skotern har en chans. Alldeles för många kilon att bryta i och fjädringen på en snöskoter är ju trots allt rätt löjlig i jämförelse.

Men i djupsnö är jag övertygad om att tom larven vinner!

Till sist så tycker jag att det inte borde vara några problem att samsas. Borde finnas plats för skoterdårar, enduro- och crossidioter, skidpuckon, fotgängarmiffon och hästgalningar. Gissar att alla har lika stor rätt att vistas i spåren, om man ser krasst juridiskt på det (förutsätter att fordonen är lagliga då).
 

ToBe_

Välkänd medlem
21 dec 2005
124
0
6
valbo
Ej medlem/Inloggad skrev:
Det är väl främst graden av tokighet som sätter gränserna, och när det gäller tokighet så ligger crossförarna bra till. På den tiden jag hade skoter så försökte jag hänga på en crossnisse efter en led i skogen och jag kan meddela att jag inte hade skuggan av en chans att hänga med. Om detta endast berodde på att han var tokigare än mig låter jag vara osagt, men jag tror inte att det bara berodde på det.

Så länge det är rakt och slätt så lär väl snöskotern vinna, för det är ju inte så svårt att nypa tumgreppet mot styret och hålla i sig, men blir det gropigt och krokigt så tror jag inte skotern har en chans. Alldeles för många kilon att bryta i och fjädringen på en snöskoter är ju trots allt rätt löjlig i jämförelse.

Men i djupsnö är jag övertygad om att tom larven vinner!

Till sist så tycker jag att det inte borde vara några problem att samsas. Borde finnas plats för skoterdårar, enduro- och crossidioter, skidpuckon, fotgängarmiffon och hästgalningar. Gissar att alla har lika stor rätt att vistas i spåren, om man ser krasst juridiskt på det (förutsätter att fordonen är lagliga då).

jag skulle vilja se ett rejs iaf :p

sen tycker jag endå att de är kasst med icke skoteråkare i leden.. men de är va jag tycker..