Crosspalls bygge?(Idér, Tips o bilder)

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
tja.
Funderar på att bygga en crosspall till polarisen.
Någon som har nå tips?
vad bör man tänka på, samt ser det tokigt ut om man sätter på en kortbandare?
ev. att man köper någon beg. Kommer ju åka på nå justeging då. för tunnlarna ser väll olika ut?
tackar för svar, samt bilder.
/N:beer:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
om jag skulle göra något sådant, skulle jag försöka få tag på dyna, tank och kylvingar ifrån nån nyare cross.

Sedan svetsa en ram (liknanade crossramen) som man kan fästa på tunneln. Sedan bygga en "extra" bensintank som är sammankopplad med "crosstanken". På så vis tror jag du får snyggaste möjliga tankövergång osv.
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag håller på att bygga en dyna av en gammal yamaha crossadel. Klurar just nu på hur man skall få till pallen snygg, stabil och inte så tung. Sedan blir det nog fram med glasfiber och polyester för att få till en snygg övergång mot tanken.
 

Johanssonjoel

Medlem
2 okt 2009
12
0
1
tja.
Funderar på att bygga en crosspall till polarisen.
Någon som har nå tips?
vad bör man tänka på, samt ser det tokigt ut om man sätter på en kortbandare?
ev. att man köper någon beg. Kommer ju åka på nå justeging då. för tunnlarna ser väll olika ut?
tackar för svar, samt bilder.
/N:beer:
Fattar inte frågan :D Ska du göra en fsx dyna(freestyle dyna) eller? :rolleyes:
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
gör bara inte som jerry i RR3, Bröt ryggen för att han landade platt och inte fick nån fjädring av original dynan som han borde haft ist för en hård pall! om jag skulle köra med pall skulle jag bara köra fsx, och bara beroende på trick, eller göra dom nya dynerna som dom gör idag då dom gröper ur original dynorna, för den räddar ryggen, det är vad jag har lärt mig iaf, förstår inte folk som kör för fulla rullar och bara har pall, det är ju varken skönt eller bra!
 

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
gör bara inte som jerry i RR3, Bröt ryggen för att han landade platt och inte fick nån fjädring av original dynan som han borde haft ist för en hård pall! om jag skulle köra med pall skulle jag bara köra fsx, och bara beroende på trick, eller göra dom nya dynerna som dom gör idag då dom gröper ur original dynorna, för den räddar ryggen, det är vad jag har lärt mig iaf, förstår inte folk som kör för fulla rullar och bara har pall, det är ju varken skönt eller bra!

och även jävligt fult
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
På vissa skotrar tycker jag det ser helt ok ut.
En snyggt gjord crosspall/fsx-dyna kan vara snyggare än originalet många gånger.

Alla tycker olikt, så ni behöver ju inte tracka ner på han nu, han undrar ju ändå bara hur man gör en...

Som svar på en av dina frågor, det kommer nog inte se konstigare ut på en kort. Är ju ändå bara dom som körs freestyle med, mer seriöst iaf. :rolleyes:
Jag antar att tunnlarna är olika beroende på modell, olika form, bredd osv?
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
jag vet ju inte hur alla fästen ser ut, men om det ser ut som att jag vill att det ska göra så tar du bara av dynan som sitter, och i dens fästningar så skruvar du dit dina "ben" som "dynan" sitter på, vet inte va dom har för material, skulle dock rekomendera att för ca. samma peng, skicka en original dyna i dålig skick till läder makare å så får han gröpa ur under dynan som på dagens fmx dynor, både snyggt och mjukt å skönt!
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
På vissa skotrar tycker jag det ser helt ok ut.
En snyggt gjord crosspall/fsx-dyna kan vara snyggare än originalet många gånger.

Alla tycker olikt, så ni behöver ju inte tracka ner på han nu, han undrar ju ändå bara hur man gör en...
Håller med att en snyggt gjord pall kan många gånger vara snyggare än vissa standarddynor..

Och han vill ju bara ha hjälp...

Prova bygg av en sadel från en cross eller nå liknande.