cylindern, hur mycket klarar den i temp?

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sv: cylinder

cylinder temp?? det är ju kylarvätskan som du håller koll på värmen, så att inte den blir för varm.

finns även avgastemp mätare
 

bad_nalle

Medlem
16 jan 2008
39
0
6
kalix
Sv: cylinder

ja det är ju inte riktigt sant det finns cylinder temp oxå... nakdelan med temp på kylar vattnet är ju om skotern läker vatten så funka inte mätarn
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Sv: cylinder

Om skotern läker vatten borde du inte köra den?

Cylinder tempen ska ligga under 100grader annars kokar ju vattnet!
 

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Sv: cylinder

Om skotern läker vatten borde du inte köra den?

Cylinder tempen ska ligga under 100grader annars kokar ju vattnet!
Stämmer inte riktigt. Glykolen har en högre kokpunkt. Så vattnet lär nog koka vid 110-120 vad jag har läst mig till.
Normal/trivsam motortemp är vid 90'C någonstans antar jag?
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Sv: cylinder

cylinder temp, sitter den inne vid kolven eller? skulle gärna vilja se en skoter med cylinder temp.
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Sv: cylinder

cylinder temp, sitter den inne vid kolven eller? skulle gärna vilja se en skoter med cylinder temp.
Tror han menar tempen på vattnet som ligger runt cylindrarna.. men han säger ju själv att han inte vill veta vattentempen?

Han kanske har uppfunnit ett eget sätt att mäta tempen på, eller så använder han lasertempmätare direkt in under toppen :)
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Sv: cylinder

Cylinder temp var det sätt man alltid mätte på förut. Innan man började med avgastemp och kylvattentemp(motortemp).

En givare (rund bricka) mellan tändstift och topp, analogmätare.
Fanns även skotrar med det orginal.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Sv: cylinder

lite konstig fråga

cylindern är ju riktigt het på insidan i explosionsutrymmet. värmen som uppstår där leds ju direkt in i till resten av metallen i cylindern

cylindern är ju alltså olika varm beroende på var man mäter, varmast vid explosionsområdet, kallast vid vätskekanalerna där kylvätskan flödar. däremellen varierar tempen. Om man vet tempen på ett givet ställe kan man räkna sig fram till tempen på alla andra ställen om man känner till geometri och materialparametrar

kylvätskan har även den olika temp beroende på var man mäter, den är kallast där den först kommer in i cylindern och varmast när den precis har lämnat kanalerna. värmeskillnaden motsvarar alltså den kylande effekten, vilket betyder att vätskan tar med sig värme ut ur cylindern
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Sv: cylinder

En sån här



Eftersom den är graderad upp till ca: 375 grader så borde ju normaltempen ligga kring 100-200 grader
När man var liten tittade man på mätaren för att se hur fort skotrarna på skoteraffärerna gick, ungefär samma sak?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Sv: cylinder

om mätaren visar en viss temp kan man ju bara relatera det till vad som är normalt för just det montaget

monterar man mätaren på ett annat ställe så är det ju andra temperaturer
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Sv: cylinder

om mätaren visar en viss temp kan man ju bara relatera det till vad som är normalt för just det montaget

monterar man mätaren på ett annat ställe så är det ju andra temperaturer

Visst är det så, men för just den här mätartypen skall som sagts i ett inlägg ovan, givaren monteras mellan stiftet och toppen.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Sv: cylinder

Stämmer inte riktigt. Glykolen har en högre kokpunkt. Så vattnet lär nog koka vid 110-120 vad jag har läst mig till.
Normal/trivsam motortemp är vid 90'C någonstans antar jag?
Dessutom så är ju systemet trycksatt under gång så då höjjs kokpunkten lite mer
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
vatten tempen ska ligga MINST 65 grader och MAX 85 grader i utloppet (då menar jag det vattnet som gått igenom cylindrarna/topparna.) då mår motorn som bäst.

precis, när det är trycksatt så höjs kokpunkten lite till..