Cylinderras på Lynx 800 -04

MacOsX

Medlem
25 mar 2008
34
0
1
50
Östersund
Hej!

Jag har en Lynx Mountain 800 -04 som funkat fint den lilla tid jag åkt på den tills den en dag plötsligt la av. Ena cylindern var död. Skruvade isär och började kolla vad som orsakat det men kunde inte hitta något. Kunde inte hitta att den dragit tjuvluft någonstans. Den har inte gått torr på olja för det pumpade fint med olja ur pumpen samt att den redan innan haveriet gått lite fett. Stiften såg okej ut, inte vita.

Vad kan det vara? rent slitage pga av dåligt material i kolv samt ring?
Vad har ni för teorier. Slitaget på kolven samt cylinder såg ut som det pågått ett tag. Var fruktansvärt stygga.

Till saken hör att jag har byggt ett liknande BK system för att skona familjen i pulkan när det är familjedag med skotern. Systemet satt på då den rasade. Ingen templampa tändes då vi åkte.

Pratade med en kille hos BK System innan jag byggde systemet om det skulle vara några problem och det svar jag fick var att så länge det håller rätt dimension så är det lungt. Mät utblåset och utgå från det. Han hade byggt till andra 800 motorer och det har funkat hur bra som helst. Mitt system har högre dimensiner än utblåset. Märker ingen skillnad i gång när systemet sitter på. Kan det vara systemet som orsakat haveriet.

Det blev en lång berättelse men det vore kul med lite funderingar från er.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Finns ca 4-5 st. riktigt bra och uttömmande trådar här på Forumet om Rotax Serie-III motorer ( 800'an i synnerhet ) och deras problem.
Rekommenderar att du gör en sökning.

Vidare så säger 1 bild mer än 1000 ord.... ;)
Lägg in bilder här i din tråd på kolvar och cylindrar så blir det lättare att ställa diagnos på vad som kan ha hänt.


.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Som en liten instickare så har dessa "bk" system visat en markant försämring av avgasflöden så skotern tappar effekt och kan i vissa fall slita ovanligt mycket på kolv/kolvringar (kan tänkas mer på en så potent maskin som din som är en 800), sen att folk på BK säger att dom funkar finfint förstår jag, då jag hade sagt samma sak om det va mitt leverbröd jag parata om.
btw hitta denna graf på m-performance med en venture dom testade bk system på.
som sagt så finns det en skillnad, o jag tror då på en 800 är den större
 

MacOsX

Medlem
25 mar 2008
34
0
1
50
Östersund
Är också lite inne på att det är Bk systemet som har något med det att göra.

Någon bild på cylindern har jag inte då jag skickade den och fick den utbytt men kolven tror jag att jag har kvar. Ska kolla om jag kan fixa fram en bild på den. Kolven var slipad runt om och kolvrester satt i cylinderväggen hela varvet runt.