Ops, inte tvärlätt att ta i ett forum...
Generellt:
Lågfart kompression, Tar hand om mjuka sugande gupp/upphopp dår dämparstången rör sig relarivt sakta.
Högfart kompression, Tar hand om landningar, djupa potthåll osv när kolvtången rör sig snabb.
En ändring på lågfart/högfart gör även av sig på den andra lite grann, så om den känns fin i mjuka gupp men bottnar när du hoppar, då klickar du på högfarten MEN den kan då bli lite styv så du får släppa av lågfart om den upplevdes perfekt där tidigare.
Sen kommer man till returdämpningen, ökar man (vrider åt) så blir kolvstången segare ut, dvs skoter suger fast mer, om man tex uplever skotern bra, spänner på fjädern lite och den blir nervös så öka returdämpning eller om man upplever att mskine "packar i hop" släpp returen alt spänn fjäder, retur och fjäder jobbar mer tillsammans än kompression och fjäder.
OBS! om man drar åt retur så blir i regel även kompressionsdämpningen lite hårdare!
Fjädrar, Påverkar viktförskjutning, ningning i kurvor, returhastighet på kolvstång, maskinens "ridehight" osv, jag gillar styv center, mjuk bak och hyfsat mjuk fram då jag gillar friåkning och det ger bra viktförskjutning.
Är inte lätt at beskriva över nätet men det känns som grunderna tycker jag?
Det här bygger på mina erfarenheter av stötdämpare generelt, är ingen lag på ågot sätt men jag tänker utifrån dom här principerna.
Ps, ligger hemma fortfarande så slå en pling om du funderar, Marcus Ds