Dämpar inställningar XRS & Freeride!

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Hej, Om det finns någon som är riktigt skarp på KYB dämparna till XRS & Freeride som kan förklara hur man ställer in dom och vad som händer när man vrider och klickar här och där.

Christian
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ops, inte tvärlätt att ta i ett forum...

Generellt:

Lågfart kompression, Tar hand om mjuka sugande gupp/upphopp dår dämparstången rör sig relarivt sakta.

Högfart kompression, Tar hand om landningar, djupa potthåll osv när kolvtången rör sig snabb.

En ändring på lågfart/högfart gör även av sig på den andra lite grann, så om den känns fin i mjuka gupp men bottnar när du hoppar, då klickar du på högfarten MEN den kan då bli lite styv så du får släppa av lågfart om den upplevdes perfekt där tidigare.

Sen kommer man till returdämpningen, ökar man (vrider åt) så blir kolvstången segare ut, dvs skoter suger fast mer, om man tex uplever skotern bra, spänner på fjädern lite och den blir nervös så öka returdämpning eller om man upplever att mskine "packar i hop" släpp returen alt spänn fjäder, retur och fjäder jobbar mer tillsammans än kompression och fjäder.
OBS! om man drar åt retur så blir i regel även kompressionsdämpningen lite hårdare!

Fjädrar, Påverkar viktförskjutning, ningning i kurvor, returhastighet på kolvstång, maskinens "ridehight" osv, jag gillar styv center, mjuk bak och hyfsat mjuk fram då jag gillar friåkning och det ger bra viktförskjutning.

Är inte lätt at beskriva över nätet men det känns som grunderna tycker jag?

Det här bygger på mina erfarenheter av stötdämpare generelt, är ingen lag på ågot sätt men jag tänker utifrån dom här principerna.

Ps, ligger hemma fortfarande så slå en pling om du funderar, Marcus Ds
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Skidoo´s dämparsetup i år tycker jag är svår att få till inställningarna på.
Dämparna har en för linjär dämpning och upplevs som stötiga men ändå slår dom igenom ibland.
Jag är lätt och åker mycket på boggien. Jag gillar mjuka dämpare och ganska mycket retur.
jag har ställt in några maskiner i år och den setup som passar bra för oss vid ledåkning är nästan fullt på fjädrarna fram. klack 3 eller 4 på boggiefjädrarna, lite under mitten på centerdämpare.
Alla dämpare på 3-4 click utifrån, returen fram efter tycke, börja med den långt utskruvad och sen skruva inåt tills man är nöjd. Blir mycket stabilare på led, sväljer större knölar och klarar puckelpistleden hyfsat. har dock en tendens till att slå igenom fram vid taskiga landningar.

Ps. boggiedämpare på XRS tar slut på löpande band här hemma. stoppar ca 100 mil sen är det godnatt.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Ja, centerdämoarna tar otroligt med stryk, oljan i dom, speciellt första gången då dämparen ska nötas in, är ofta helt slut efter 60-70 mil redan.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Jag brukar renovera mina varje säsong.
Men på XRS är det bakre dämparen som säckar ihop fullständigt, har hänt på flera häromkring.
Det finns en kopia på en öhlinsschimsning som Fredrik granberg tryckte i mina RS dämpare som jag hade på förra xp´n. helt suverän shimsning som jag roligen ska ha i Freeriden också.
Funkade perfekt i alla lägen.

Ja, centerdämoarna tar otroligt med stryk, oljan i dom, speciellt första gången då dämparen ska nötas in, är ofta helt slut efter 60-70 mil redan.
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Högfarten, hur mycket ska man röra på den för att det ska hända något?

Lågfarten är lättare att hålla koll på då det klickar.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Nu har jag givet vis tappat stor ratten på bakre boggie dämparen! Går det att få på garanti på -12an? Är det någon annan som har tappat nån ratt? Måste vara lill skruven som håller ratten som släpper.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag har fått lära mig av en kille från Öhlins

Man börjar med att ställa hög- och lågfarts kompressionen i mitten, alltså har man 20 klick ställer man dem på 10 och ställer returen på "lösaste". Sen börjar man testa och eftersom ökar man på returen tills man tycker att dämparna börjar kännas bra. Sen finjusterar man på hög- eller lågfarts kompressionen, vad man tycker behövs.