Dämpare Summit 600 E-tec 2010-2013

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Ska kika på skoter åt tjejen. Vilka dämpare sitter på denna maskin? Är det HPG 36mm gasdämpare både i fram och i boggie? Som inte går att renovera va? Hur länge håller dessa dämpare innan det är dags att byta ut? 3-4 säsonger vid normal körning? Eller är dom totalslut efter 300-400 mil?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
När jag sålde min summit 600 -05 med icke renoveringsbara dämpare hadde den gått 700 mil och kan väl inte påstå dom var bra men dom var inte tvär slut håller. Är ju ganska dåliga redan när dom är nya. dög gott och väl till normal körning men på hård ledkörning slog framförallt främre boggidämparen igenom.

Har ett par summit KYB fram dämpare renoveringsbara som är av monterade från en sprillans ny summit som du kan få köpa billigt om du är intereserad.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Okej så pass.. Slog dom igenom på led redan som nya? Tjejen väger inte mer än 60 kg så då borde dom funka tycker man.

Har inte köpt nån maskin än men kan höra av mig om du ger mig ett bra pris ;)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag köpte skotern när den hadde gått 400 mil så jag vet inte hur dom är när dom är nya men säkerligen mycket bättre än efter 700 mil =)

Ja dämparna på en 2013 lär ju knappast vara sämre än på en 2005 i alla fall.

När dämparna slår igenom är när jag använde den som en summit INTE är byggd för. Alltså försöka hänga på korta skotrarna så gått det går på puckliga skogsleder. Men kör du normalt komer dom inte slå igenom.

Och vill man ha en skoter som både är bra i snön och går att köra stenhårt med är det nog en freeride som gälle. Det köpte jag i alla fall.
 

lubert86

Välkänd medlem
27 okt 2009
552
1
16
Sundsvall
Okej då förstår jag =) Hehe jo förstår att det blir problem efter guppiga leder.. Ja antingen en freeride eller en switchback assault passar bäst för det ändamålet.