Dämpare switchback 2009

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tänker främst på framvagns dämpare men även boggie dämpare är intressant!

Vilka dämpare passar bolt on på denna modell?


Och vilka passar med mindre modifikationer?


Tacksam för svar!
 

Jallas

Välkänd medlem
7 nov 2007
284
0
16
Luleå
Köpte foxfloat från en f7 dom passade bolt on på min -08 eller man var tvungen att skifta

Vart riktigt bra mot för slapp orginal skräpet
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Okey okey!
Vad är det för längd på polaris dämparna?

Vad var man tvungen att skifta?
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Polaris har Walker Evans piggy back clicker (hederliga dämpare med stålfjäder och inget luftjunk ;))som passar bolt on...såna har jag på min SwB. Polaris Scandinavia i Östersund kan säker plocka fram ett par :)
 
Last edited:

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Vad kostade dom för dig matti? Stor skillnad?
Vet ej exakt! Köpte skotern beggad nu i oktober med dessa dämpare monterat. Förre ägaren jobbar på Polaris Scandinavia. De är inte gratis dessvärre...runt 10.000 kr för ett par har jag för mig. Skillnaden milsvid enligt förre ägaren...både i dämpkaraktär och uthållighet. Som du säkert vet...Orginal Ryde Air 2.0 kan ju ta slut (tappa fjädring och säcka ihop) när som helst när de trycker ur sig gastrycket...vilket är ganska vanligt om man kör dem hårt. Sker detta måste de in till åf för service för att trycka i torr kväve. Köper man en beggad Switchback -08 till -09 med Ryde Air får man nog vara beredd att förr eller senare slanta upp för ett par nya framdämpar :(

mvh / Matti
 

Jallas

Välkänd medlem
7 nov 2007
284
0
16
Luleå
Köp foxfloat för 3-4 tussingar och skotern blir som ny:) såg ett par på blocket!
 
Last edited:

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Framdämparna är ganska trötta... Det är väl samma med dom som mappningen = är till för usa där det är bättre leder?
Synd att dom håller genom garanti tiden, hade dom varit helt slut så hade man fått nya, om det inte räckte med en renovering.
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Boggiedämparna är nu "nyrenoverade" av kalix maskiner samt nya förstärkta fjädrar.
Jag (75kg) trycker ihop den baktill på bågen så boggien går i botten, samt att den slår igenom vid minsta gupp? ska dom inte bli som "nya" när dom är renoverade?