Dämpare!

PeterIo

Välkänd medlem
18 aug 2012
138
0
6
Östersund
Hejsan jag har en ski doo mXz renegade 600 ho (REV) - 04

Och mina boggi dämpare är slut! :(

Gas dämparen i boggin gick och renovera!

men fjädern i boggin gick inte! och ett par nya renoverings bara skulle kosta 3 tusen o_O

Och om man kollar på mekonomen.se så finns det boggi dämpare (Fjädern)

för 1200 kr

vad skulle ni göra fall ni var mig?

gå på 3000 kr eller 1200 kr? hur länge räcker typ dämparen?
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
jag köpte "billiga" dämpare till boggien på min förra skoter, de var slut efter 20 mil och slutade med att paralell stagen i boggien gick av och kolvstången i ena dämparen hoppade ur och spettade mattan och krökte sig själv runt ena svingen.
köp förfan riktiga grejjor när du ändå håller på skotern blir dessutom mer lättsåld när det är dags om det sitter riktiga dämpare på den.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vet ej vad du menar är det fjädern på dämparen eller?
Jag har en renoveringsbar främre boggi dämpare med hel och fin fjäder på från en renegade 800 -07 om jag inte minns fel. du får köpa den för 500 om du vill.

Köpte den till min förra skoter men sålde skotern innan jag fick dit den så jag kan ej bedöma om den behöver lite ny olja och gas men det behöver nog mer eller mindre alla beg dämpare.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Det sitter totalt fyra stycken Gasstötdämpare på din skoter.

Två där fram : framdämpare

Två där bak : främre och bakre boggidämpare.

Främre boggiedämparen har en spriralfjäder runt dämparkroppen medan den bakre har det inte.

Så din främre boggidämpare är slut och den verkar inte gå att renovera?

Brukar ju vara allt eller inget. Går en dämpare att renovera så går alla det.
 

PeterIo

Välkänd medlem
18 aug 2012
138
0
6
Östersund
Lämnade in sprialfjäder dämparen på min ski doo återhandlare och fick tillbaka den efter som den var inte reoverings bar :/
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Sitter det en orginaldämpare fram i boggin ska den vara renoveringsbar.
Lägg upp en bild på den så kan jag tala om om det går att renovera den eller inte.
 

PeterIo

Välkänd medlem
18 aug 2012
138
0
6
Östersund
Den verkar inte vara original efter som jag är 3 person på skotern! och den har gott som guide skoter :&

Var in på min återhandlares verkstad och frågade idag den var inte renoveringsbar :(


och hur fan ser man det?
 

Dannelind42

Aktiv medlem
2 mar 2008
94
0
6
Bumpar denna tråd lite, har också en Rengade 600 2004, sitter original boggiedämpare
på den och den bakre dämparen är helt slut, man behöver bara luta sig mot bakre delen på skotern
så sjunker den ihop, hur vet jag om denna går att renovera? finns en bild på denna adress

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/30/bil/lgnr/466023_1.jpg&width=&height=

hopps någon kan ge mig ett snabbt svar på om denna går renovera eller inte, kanske någon vet vad det brukar kosta isåfall?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Syns inte på bilden, men om du har en liten skruv längst ut på dämparkroppen (närmast på bilden) går den att renovera, skulle gissa att den gör det. Kostar mellan 500-800 beroende på vem som gör det.