Dämpning vid höjning av boggie.

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Tja, har tänkt höja boggien på min RXL nu innan påsk, tänkte höra om det fanns nån här som redan höjt sin Indy/Rxl osv. som kan svara på om dämpningen påverkas och isf. hur? Positivit/negativt?

Tack på förhand.
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
dämpningen bör vara densamma ändrar ju inte i boogien bara fästerna... får iof lite mer attackvinkel sämre i lössnö dock kompenseras det av att du inte hänger upp den på fotstegen... blir nog bra ska du se .. därimot är inte boogien nån höjdare från början på rxl'n..
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
xc60098a skrev:
dämpningen bör vara densamma ändrar ju inte i boogien bara fästerna... får iof lite mer attackvinkel sämre i lössnö dock kompenseras det av att du inte hänger upp den på fotstegen... blir nog bra ska du se .. därimot är inte boogien nån höjdare från början på rxl'n..
Jo det är just det där med att hänga fast fotstegen jag vill ha bort. Att boggien inte är nån höjdare har jag märkt eftersom det är 3:e säsongen jag har den ;) Hade tankar på att byta dämpare men skiter nog i det och köper helt ny skoter nästa säsong istället.
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
jepp sänka ner boogien är ju annars inte nå prblem.. nya dämpare är nog endast att satsa på om du bestämt dig för att ha kva skotern finns billiga engans på duells... men annars borrar du bara fästerna längre ner där fram antagligen får du köpa dig inte plåt och nita fast där bak med ett hål längre ner har ingen koll på hur de ser ut där :confused:

men annars är de bara borra längre ner.. inte så svårt få det rakt bara
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
xc60098a skrev:
jepp sänka ner boogien är ju annars inte nå prblem.. nya dämpare är nog endast att satsa på om du bestämt dig för att ha kva skotern finns billiga engans på duells... men annars borrar du bara fästerna längre ner där fram antagligen får du köpa dig inte plåt och nita fast där bak med ett hål längre ner har ingen koll på hur de ser ut där :confused:

men annars är de bara borra längre ner.. inte så svårt få det rakt bara
Jo jag vet precis hur jag ska gå till väga, var bara det där med dämpningen som jag ville kolla upp innan jag tar på mig overallen och börjar meka :)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Min dämpning vart det ingen större skillnad på när jag höjjde min skoter. jag var tvungen att ställa fjädrarna lite hårdare bara. lycka till.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Hellboy skrev:
Min dämpning vart det ingen större skillnad på när jag höjjde min skoter. jag var tvungen att ställa fjädrarna lite hårdare bara. lycka till.
Sänkte du endast ner bakre bulten eller sänkte du främre också?
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Men du sänkte lika mkt bak som fram eller? Det är vad jag har tänkt göra iaf, mäta hur långt ner jag kan sänka den främre bulten och sedan sänka ner den bakre lika långt.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
jag sänkte 10cm bak och 6 cm fram, satt i det sista hålet som finns på förstärkningen fram. Det du måste göra är att borra hål genom tunnel till förstärkningen, hålet syntes inte utifrån utan kolla på insidan på tunneln så du hittar av rätt.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Hellboy skrev:
jag sänkte 10cm bak och 6 cm fram, satt i det sista hålet som finns på förstärkningen fram. Det du måste göra är att borra hål genom tunnel till förstärkningen, hålet syntes inte utifrån utan kolla på insidan på tunneln så du hittar av rätt.
Aha, finns det redan hål gjorda för det? Det visste jag inte :) Tack för tipset :)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det tog mig ingen tid alls :) Jag skickade ritningen till en polare som jobbar på ett smältverk, där svetsade han ihop höjjningarna åt mig :p Men det tag nog inte så lång tid att göra sånna där höjjningar bara man har en svets.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Alltså jag menar själv jobbet, skruvningen, liksom ditsättningen av höjarna ;)

Såg även i den andra tråden att du hade "flyttat bak" dom bakre fästena? Hur långt isf? Går det inte bara att sänka ner bulten rakt ner lodrätt?
 
Last edited:

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Nu är det färdigt. Tog ungefär 5 timmar idag med tillverkning av "höjarna" och själva skruvandet.
Det enda som var riktigt jävligt var att få dit dom främre bultarna i de nya hålen, sicket elände!
Men till slut så gick det bra och jag är väldans nöjd med resultatet :)
Tack för allt hjälp och alla tips man fick här :)