Dålig backshift XCR 440 -96?

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Jan-04 kl 10:41 PM (CET)]Bytte igår till almond/red-primärfjäder samt 10AL-vikter (körde förr blå fjäder och O7-vikter med startgropar).
Tillslaget är fortfarande på 5000rpm men inte lika "hårt" som det va med förra vikterna, så jag är nöjd.
Men nu tycker jag den har fått dålig backshift när man kör säg "halvgas" och trycker fullt. Är inte det sekundärens jobb när man ligger där ("cruisar" i ca 6500rpm)?
Beror väl på att vikterna är tyngre, men eftersom fjädern är hårdare så (högre starttryck, samma sluttryck) skulle det inte vara så stor skillnad tänkte jag. :)
Startar man från stillastående så trycker det ju på nästan lika bra som förr (varvar lite mindre än med O7:eek:rna...rättare sagt så har den snabbare upshift nu).

Justerade yttre plattan på sekundären från 5 till 3, men det är väl bara remspänningen? Nu är den iaf så mattan snurrar i luften vid tomgång, men skotern står still med mattan i backen samt att remmen ligger en liten bit över kanten.

Går sekundären justera på annat sätt? Kan det vara remspänningen ändå?
Remmen har gått ungefär två tankar så den är fräsch.
Måste jag kanske ha aningen lättare vikter? 10M är väl ngt lättare?

Tacksam för tips!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hej,10A/L =53G - 10M =48,5G. Jag tror du har för tunga vikter i läs senaste snowmobile så blir du förhoppningsvis klokare. ;)
Mvh: Bola.......
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ok låter som det ja...inte underligt den kändes redigt slö med 53g vikter å en mjukare blå fjäder ;)
Du har ingen uppgift på va O7-vikter väger?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Jan-04 kl 02:32 PM (CET)]Kollade just med min handlares listor och där angavs det att orginal på min ska vara 10M @ 49,5gr (10M fanns visst i olika vikter enl. denna lista).
Nåja ska jaga fatt på några sådana och testa...har förhoppningar om att 49,5 grammarna med almond/red-fjädern "will do the trick" ;)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Jan-04 kl 02:33 PM (CET)]10M@49,5gr vs. 10MB (51,5gr) = ??

Har nämligen prata med en annan handlare i trakten som sa att orginalvikterna oftast är i lättaste laget och att 10MB skulle nog vara precis lagom (kanske pga. han hade MB i lager men inte M?)...men jag vill gärna ha ett andra utlåtande! :) Är ju ändå 600:- i sjön om de inte riktigt passar...

 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
I den Polarisviktlista jag har så väger 10MB =47.5gram. 10 = 51.5gram. 10M finns 2 olika, med bussning så väger dom 49.5gram och utan bussning 50gram
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ok ja han kan ju sett fel (lite stress på telefon) men vad tror ni om 51.5 grams vikter?
Stämmer det han sa, att orginal-vikterna ofta är i lättaste laget?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Polaris vikter !

[Uppdaterat: Senast editerat den 31-Jan-04 kl 00:01 AM (CET)]:)

Hej !

Använd endast vikter med bussningar !!

Här kommer fakta på de vanliga POLARIS vikterna ( med bussning ) :

10MR = 44.0 g.
10MW = 46,0 g.
10MB = 47,5 g.
10M/10M5 = 49,5 g.
10 = 51,5 g.
10AL = 53,0 g.
10-54 = 54,0 g.
10A = 55,0 g.
10-56 = 56,0 g.
10-58 = 58,0 g.
10-60 = 60,0 g.
10-62 = 62,0 g.
10-64 = 64,0 g.
10-66 = 66,0 g.

- - - - - - - - - -

Din sekundär fjäder spänning påverkar givetvis din backshift !!

Prova en Progresiv helix med brantare start än det du har i dag men med samma slut grader ( om den håller toppvarven rätt !! )

- - - - - - - - - - -

Till XCR-440 skall man nog inte ha en primärfjäder med mer än 280 Lbs. i slut tryck !

- - - - - - - - - - - - - -

 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
RE: Polaris vikter !

Ska köpa nya vikter till min XCR 440 på måndag eftersom de gamla var helt slut, så vad ska man köpa för vikter? Original eller? De som sitter på just nu står det bara "10" på.

Finns det några vikter som skulle göra att den går bättre om allt i övrigt på variatorn är original.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Polaris vikter !

Tog en kortare provtur idag, med nya 10-51.5 vikter samt almond/red-fjädern...kändes bra tycker jag!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Polaris vikter !

Har du lättare vikter så måste den ha mer varv för att växla, leder övervarvning.
Tyngre vikter leder till lägre varv. För tunga så orkar den inte varva ut som den ska.
Själv tycker jag 51.5:eek:rna verkar fungera bra, har dock inte provat 49.5:eek:r...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Polaris vikter !

Jo jag fick betala 600:- när jag köpte mina förra veckan.
Har du inte bytt viktpinnar förr så är det nog dags? (kostar 25:-/st).

Sen kanske almond/red-primärfjäder? Kostar strax under 300:- och tillsammans med 51.5-vikterna får du ett tillslag på ca 4800-5000rpm och betydligt startsnabbare maskin!
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
RE: Polaris vikter !

Har köpt vikter nu, det blev 10 MB tro jag det stog på de, för han hade inga andra hemma.

Men asså 10MB är typ 2 gram lättare än original, då kommer den att varva skit mkt isåfall? De jag hade förut var på 51,5 gram och de jag nu köpt är på 47,5 gram? Hur kommer den att gå då?