Dålig kylning med kort stänklapp

Perro_b

Medlem
1 nov 2007
22
0
1
Tog och bytta matta på lynxen min, passade även på att förlänga och höja den. Nu vill inte kylingen fungera nå bra. efter 3-4km körning tänds templampan. Bytte temgivaren (770:-!!) i tron om att de var den som spöka, men inte då. Lufta kylsystemet. Rev upp toppen, inget fel på packningarna. Kan de vara så att stänklappen är för kort, så att de inte sprutar upp så mycke snö på kylaren?

 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Jag skulle nog säga gränsfall att stänklapen är för kort & förlängningen för lång för den stänklappen om du fattar vad jag menar för optimal kylning.


Elr nja när jag tänker efter, 3-4km brukar man ju ta sig i princip utan stänklapp. Hur var underlaget?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
När du höjer skotern så får du sämre kylning oftast, fick samma problem när jag höjde en polaris indy 650 dock så satte jag dit isrivare och längre stänklapp och köpte 2 extra kylare.
 

Perro_b

Medlem
1 nov 2007
22
0
1
Okej tack för svaren. Jag ska försöka flytta ner stänklappen lite och skaffa isrivare. menar ni sånna där som man sätter på skidorna och viker ut dom?
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
strunta att flytta stänklappen den har ingen betydelse i det här fallet
skaffa en kylare från Venture Viper 04 och sätt längst bak så är problemet löst
 

wildcat 700-92

Välkänd medlem
3 jan 2008
396
1
16
sollefteå
när det gäller is rivare finns en modell du skruvar fast i boggien på skotern som funkar utmärkt har sj sånna på wildcaten o så finns det en modell du skruvar i bukplasten som andvänds om man har back på skotern och även den du sätter på skidorna men jag rekomenderar den du skruvar i boggien funkar bättre och när du inte behöver andvända den så är det bara att vika upp den på boggieskenan så är den inte i vägen hls wildcat 700-92
 

Perro_b

Medlem
1 nov 2007
22
0
1
Mellan bågen och chassit sitter det en plåt, kanske syns lite dåligt på kortet. Förlängde stänkan också, men utan resultat. Kanske mattan är för hårt spännd då, men de tycker ja inte ska spela så stor roll, eller?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jo det spelar en jäkla stor roll. Spänn den så slakt som möjligt utan att den kuggar, då är den bra sträckt
 

Perro_b

Medlem
1 nov 2007
22
0
1
Ofan, då kanske de är det som är felet. Jag spännde ganska hårt och sen kände jag på mattan mellan vändhjulet och först hjulet i tunneln. då gick den att röra ca 2cm in och ut.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Hårt spänd matta och längre boggie ger ju en del tröghet i glidandet om du förstår, kan ju vara en del av förklaringen, men vad jag förstår så är isrivare bra, river in snö i boggien och upp på kylningen.