Dödsmaskinen Snöskotern!

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 07-Mar-03 kl 10:50 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 07-Mar-03 kl 10:49 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 07-Mar-03 kl 10:47 PM (CET)]Nu börjar det osa ordentligt hett om snöskotern, för nu kallas den för dödsmaskin av höga polisbefäl enligt media.
Och hur bra är det när dom tror att det är snöskotern som är problemet, när det i själva verket är förarna som är kamazipiloter.
Och att det dör folk i samband med skoteråkning är väl inte så konstigt, jag menar att dö är ett av de naturligaste saker som vi gör i vårat liv, och det är fortfarande inte skoterns fel.
Men det är inte kul när någon går bort på detta vis, men vi ska ha klart för oss att det inte är skoterns fel, för det finns alltid en mäniska med i bilden.
Vi föds Vi lever Vi dör så enkelt är det.
Och jag känner ingen som påstått att det är ofarligt att köra skoter.
Jag skickade ett mail till snofed angåend detta med poliserna och de så kallade dödsmaskinerna, man hör inget ifrån vår organissation tycker jag hoppas att de inte bara sitter och tittar på, för då skulle jag vilja ta en plats där istället. :eek:
 

jens1

Rookie sledder
1 jan 2000
5
0
0
fler som dör i bil olyckor än skoter olyckor!har ju bevisats också så om de jävlarna vill förbjuda skoter ska dem väl förfan förbjuda bil också!?
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Lilla Jens, vad tror du att det kan bero på att det dör fler i bilolyckor än i skoterolyckor? Kan ju ha något att göra att det typ finns hundra gånger så många bilar som det finns skotrar....
Kolla i procentsats så kan jag tyvärr lova dig att det dör fler på skotern än det gör i bilen..;P
 
T

Tänkvärt

Några klipp ur Sundsvalls Tidning.

[1] Lokalt 2003-03-01
En död i skoterolycka
En 37-årig skoterförare omkom på fredagskvällen vid en olycka i Älvdalen.

[2] Lokalt 2003-02-26
Sjubarnsfar dog i skoterolycka
46-årige sjubarnsfadern Kjell Jonsson, Norrbo, dog då han vid 15-tiden med en skoter körde in i en brygga på sjön Norra Dellen i Hudiksvalls kommun. Han avled omdelbart.

[3] Lokalt 2003-02-24
Skoter genom havsisen
En skoter försvann i djupet men de tre personer som hamnade i plurret klarade sig för egen maskin vid en skoterolycka på Lingaröfjärden i Hudiksvall under natten mot sön

[4] Lokalt 2003-02-17
Skoterolycka blev ung kvinnas död
En 20-årig kvinna omkom på söndagseftermiddagen när hon var ute på en skotertur vid Lungsjön i Ramsele.

[5] Lokalt 2003-02-05
Man skadad i skoterolycka
En man fördes till sjukhus med lårbensbrott strax före klockan 22 i går kväll. Olyckan inträffade under skotercross-träning på en bana i Töva. Inga andra personer var inblandade.

DET HÄR ÄR INGEN ROLIG LÄSNING.
Men tyvärr så händer det.

Vad ni än gör med era snöskotrar KÖR FÖRSIKTIGT !!! Så det inte blir Er vi får läsa om vid nästa olycke.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Men om vi nu ska kolla lite runt oss i kring här i landet, så dör det för mycket mäniskor över huvud taget i olika olyckor.
Så vägverket införde nolltolerans men till vilken nytta för det har bara ökat med dödsfall i trafiken seda dess.
Enligt http://www.sika-institute.se/statistik_fr.html
Men det beror knapast på att de införde nolltolerans, men det kostade en hel del pengar att införa och till vilken nytta?.
Självklart så dör det för många som kör skoter och det är inte kul, men vad göra när vissa inte vill förstå bättre???
 
D

Daniel

Det är lätt att förbjuda nått som 08:eek:r aldrig använder...

10st döds fall om året och det finns 300 000 skotrar i sverige.
Mycket lite tycker jag !

Förbjud båten eller ge den åtminståne KÖRKORT !
Tror inte att det går p.g.a. vatten finns där nere också däremot inte snö...
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
De är ju det jag fösöker att säga, att våran oganisation inte visa tydligt att det inte ska förbjudas någon ting.
Media härjar fritt och ingen säjer något, hur fan kan man kalla skotern för dödsmakin tex, utan att någon reagerar och agerar.
Skulle jag sitta i tex snofed så skulle jag försöka agera med blixtens hastighet.
Och håller inte riktigt med om att det inte snackas förbud mot båtar det är ingen skillnad med de saken, för allt med motor vill dom förbjuda.
Men att det ska finnas förarbevis obligatoriskt på båter håller jag med om.
Själv har jag hela skepparexsamen men det var ju frivilligt precis som förarbeviset var på skotern från början...
 
1 jan 2000
12
0
1
Om "de" förbjuder allt som man kan "göra illa sig på" är det ju lika bra att man skjuter sig på en gång! Det är ju förmågan att behärska saker och ting och se vad man klarar av som gör livet värt att leva, och som fört människan framåt i utvecklingen! Sen om du klantar till det oavsett vad du gör och du dör på kuppen så är det ju tragiskt.. MEN alla är ju medvetna om vad man gör för tillfället och vilka risker det innebär... Oavsett hur stora eller små det nu må vara! Man får helt enkelt stå för sina egna handlingar!
 
?

?!?!

Kostnander för samhället då? Tex sjukskrivning, rehablitering och om du blir invalidiserad, livslång ersättning och vård. Så i förlängning så blir det andra som står för dina kast!
 
V

VADÅ DYRARE

?!?! Om du menar att det skulle vara mer kostsamt för samhället med all rehab på skoteråkare. Så tror jag att det är fel, skid och brädåkning kostar betydligt mer i rehab och sjukskrivningar.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Om det är 90% av dödsolyckorna som är alkoholrelaterade, så måste det finnas någon ting som man kan göra åt detta.
Polisen kommer aldrig få någon koll på detta, så vi som ser vad som händer måste stoppa det ofog om man har möjlighet.
För vem vill gå på sina polares begravning och veta att jag hade kunnat avstyrt detta bara jag hadde kurage nog att säga till att du gör fel...
Men det är inte lätt att tala om för en som är odödlig (full) att han/hon gör åt helvete fel. Kompistryck är en stor anledning till att det dör folk i landet, men jag hävdar att det inte är skoterns fel i alla fall!!!
 

Joel

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Du kan vara lugn. Det skulle vara politiskt självmord att förbjuda snöskotern. Det finns 300 000 snöskotrar i Sverige och ännu fler personer som använder sig av den på sin fritid. Den politiker som kom med ett förslag om ett totalförbud skulle aldrig klara sig till nästa mandatperiod. Det ser vi bara i det här forumet att det finns ett brett stöd för skoterns existens. Dessutom finns det så enormt mycket pengar i snöskoterbranchen, och alla vet ju hur mycket sådant påverkar. Alla tillverkare, återförsäljare och turistnäringen, med flera, skulle aldrig gå med på ett totalförbud.
 

northpaw

Medlem
1 jan 2000
42
0
1
Östersund Sverige
*Skrattar* Dödsmaskin?? Vart stod det nånstans?? Har läst att det inte vart mer än 70 döda i skoterolyckor sen 1973...isåfall hade han inte underbyggt sitt argument...
 
M

MaQu3

"Tacka vet jag 3 liter milen äkta tvåtakt"

Hur billigt går dig egentligen? :)
 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
Tänk om alla snöskoterförare skulle acceptera de lagar som fins. Samt att vara lite mer försiktig med hur de handskas med skotern. Ja då skulle jag tro att dödsprocenten minskar. Kanske inte till noll men näst intill.
Eller ska vi ha övervakningskameror som de har för bilarna? På dessa sträckor har ju olyckorna minskat med 90%.
Kanske lite svårt att genomföra men med dagens satteliter och teknik så går nästan allt.;-)
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Det jag mest blir bekymmrad över är inställningen till skotern i de styrandes ögon, när höga poliser harklar ur sej sådant här (dödsmaskiner).
Polisen ska ju vara sakunniga i olyckor och borde veta bättre...