Dags för kolv byten på min Polaris Edge?

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
Tjena.

Det är så att min skoter har gått 740 mil nu.
Så jag undrar om det är dags att byta kolvar? Jag har inte bytt en enda gång=P
Men den går fint fortfarande men tänkte att det kanske är dags för kolv byte.
För att den inte ska rasa helt sen=)
Och sedan vill jag veta vad ni tycker när man ska byta kolv osv asså typ vid vilka miltal.


MvH: Modin
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
okey:) ska nog dra iväg och köpa en komptestare känns som det är nödvändigt att investera i =)

Tack =) MvH:Modin
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
kan det inte vara så att även om det är bra komp så är kolvarna utmattade & sprickbildning kan vara på gång. är det inte rekomenderat att man ska byta efter 600-700 mil??
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Lite gambling på om det är läge att byta kolvar eller inte, beror på en rad faktorer.
Hur är den körd, hårt/sansat?
Bara kallstarter, eller förvarad i varmgarage?
Ordentligt varmkörd innan gasning?
Ojämn kvalitet på kolvarna...(svårt att kontrollera)

Rent generellt-på en såpass gammal skoter med lite mil är det inte fel att byta dom.
Samtidigt kan den gå 500 mil till utan problem, tråkigt nog kan det bli dyra följdskador vid haveri.

Bara du själv kan ta det beslutet om det är värt pengarna att chansa och köra vidare-men jag tror inte att det rasar i vinter för dig om den får bränsle och luft i lagom blandning.
Men som sagt-bara du kan välja, ingen annan!
(Som en parantes körde jag 1000 mil med en trailportad 440 innan en kolv gav sig. Det var alltså 1000 mil efter portning! Ren dumhet att köra så långt, men...)
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
okey=) tack så mycket men ska mäta komprition i cylindrarna=) Och så ska jag ta bort cylindrarna och kolla hur dom ser ut så kan jag välja sen om det är värt att byta kolvar eller ej=)

Tack för alla svar=) MvH:Modin
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Har själv en Edge 800 03a dom gått dryga 600 mil och även jag var i valet å kvalet om jag skulle byta kolvar eller inte. Men efter ett komp prov som visade 9.0 på båda cylindrarna så bestämde jag mig för att åka en vinter till innan de blir byte.
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
Har själv en Edge 800 03a dom gått dryga 600 mil och även jag var i valet å kvalet om jag skulle byta kolvar eller inte. Men efter ett komp prov som visade 9.0 på båda cylindrarna så bestämde jag mig för att åka en vinter till innan de blir byte.
okey men ska göra komptest så får vi se=) förhoppningsvis blir det en vinter till iaf=)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
okey=) tack så mycket men ska mäta komprition i cylindrarna=) Och så ska jag ta bort cylindrarna och kolla hur dom ser ut så kan jag välja sen om det är värt att byta kolvar eller ej=)

Tack för alla svar=) MvH:Modin
Även om kolvarna ser jättefina ut kan dom vara utmattade, så om jag vore du skulle jag ta ett komptest.
Om det är ok, lägg inte ner tid på att skruva ngt...det är vad JAG skulle gjort, vilket inte ska förväxlas med att det är rätt.
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
okey=/ ... hoppas inte mina ser så där ut..... får se senare ska riva och titta iaf =) efter jag har gjort komptestet iaf =)
 
E

eMe181

Om man tänker generellt sätt, varför byta om den går bra?

Är ju snarare att det är större chans att det händer något om du byter, t.ex att det som håller fast kolvbulten lossnar ( Vart brainless kommer inte på vad det heter nu igen! ).


Det är ju min tanke... Om man kollar på t.ex moppar, så är min moppe bara inkörd vid 800 mil. Min puttar på som bara den trots att den gått 3516 mil i dagens läge, och då har jag inte rört något på den.
 

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
är en skaplig skillnad på hästkraft uttag på en moppe & en skoter.!

ska du ha skotern kvar några år till så skulle jag bytt kolvar nu. det är betydligt billigare att byta kolvar än att renovera cyl byta kolvar vev & allt annat som ramlar sönder när det kommer kolvbitar ner i motorn.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Om man tänker generellt sätt, varför byta om den går bra?

Är ju snarare att det är större chans att det händer något om du byter, t.ex att det som håller fast kolvbulten lossnar ( Vart brainless kommer inte på vad det heter nu igen! ).


Det är ju min tanke... Om man kollar på t.ex moppar, så är min moppe bara inkörd vid 800 mil. Min puttar på som bara den trots att den gått 3516 mil i dagens läge, och då har jag inte rört något på den.
Snälla någon...

On topic:

För att man ska ha någon som helst användning för ett komptest på en motor som i övrigt går bra så måste du mäta vid kall motor och därefter med genomvarm och belastad motor för att se skillnaden där imellan.
Är skillnaden för stor så kan det mycket väl bero på utmattat material, otäta ringar osv.

Men du bör hur som helst lyfta på cylindrarna och inspektera kolvarna efter repor/rispor osv, blowby under ringarna, lagring, samt även mäta upp kolv och cylinderväggar osv.
Glöm inte att absolut inte återanvända gamla packingar!

Men hade det varit jag så hade jag oavsett skick på kolvarna bytt till nytt ändå, inte bara för säkerhets skull men också för att lättare få sålt maskinen när det är dags.
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
Snälla någon...

On topic:

För att man ska ha någon som helst användning för ett komptest på en motor som i övrigt går bra så måste du mäta vid kall motor och därefter med genomvarm och belastad motor för att se skillnaden där imellan.
Är skillnaden för stor så kan det mycket väl bero på utmattat material, otäta ringar osv.

Men du bör hur som helst lyfta på cylindrarna och inspektera kolvarna efter repor/rispor osv, blowby under ringarna, lagring, samt även mäta upp kolv och cylinderväggar osv.
Glöm inte att absolut inte återanvända gamla packingar!

Men hade det varit jag så hade jag oavsett skick på kolvarna bytt till nytt ändå, inte bara för säkerhets skull men också för att lättare få sålt maskinen när det är dags.
eftersom du säger att jag måste byta packningar om jag tar bort och tittar. Så betyder det att man inte behöver byta för det beror ju på hur packningarna ser ut osv. Andra skotern jag hade tog jag isär och titta kolvarna på och dom såg bra ut sedan så såg packningarna helt okey ut och den funkar en idag. Den har gått 400 mil till sen jag tog upp och tittade.. Men om man är smart och har ekonomi så skulle jag byta iaf. Jag ska mäta vid både kall och varm motor ska nog göra det idag om jag hinner =)
Tack för svar iaf=) MvH: Modin
 

Modin

Välkänd medlem
17 nov 2009
244
0
16
32
Bollnäs
Grymt ontopic inlägg -.-

ont: Det är ju ditt val, och när du ändå byter kolvar så byt packningar oxå :p
jo men om kolvarna är fin så behöver jag ju inte byta fast det beror ju på komp testet=P Men asså om jag byter kolvar så byter jag naturligt vis packningarna också=).
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Jag skulle då ha bytt kolvar och ringar, beställt org kolvar från usa, blir inte så dyrt.
Om kolvarna hinner gå sönder innan man byter, DÅ blir det DYRT.